تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بنده یک ریال از خمس در زندگی شخصی‎ام استفاده نمی‎کنم

گروه اجتماعی: آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: نده زندگی ام بر اساس حق تالیف کتاب‎هایم دور می‎زند و به خمس دست نمی‎زنم و حتی خود بنده نیز آخر سال خمس می‎دهم.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) ازقم، آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی امروز 5 اسفند در همایش بین المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: بسیاری از شیعیان مسایل و سوالات پیچیده‎ای در خصوص خمس دارند که باید در این همایش‎ها این سوالات برای آنها تبیین شود؛ از دیگر سوی دشمنان نیز تلاش بسیاری برای شبهه زایی در این زمینه دارند.

وی افزود: احکام الهی دارای یک فلسفه الهی است که تابع در نظر گرفتن مصالح و مفاسد است؛ خمس نیز دارای چنین فلسفه‎ای است که اگر این فلسفه مد نظر قرار گیرد بسیاری از مشکلات حل می‏شود. 

این مرجع تقلید بیان کرد: فلسفه احکام به خدا بر نمی‎گردد چون خدا غنی به ذات است، به همین خاطر ما هستیم که نیازمند این علم هستیم؛ به همین خاطر باید گفت که پاداش و جزای خداوند، تفضل است، نه اینکه ما طلبی از خدا داشته باشیم.

وی اظهارکرد: در احادیث اهل بیت(ع) سادات تنها به اندازه نیاز سال شان از خمس بهره می برند و اگر سهم سادات برای نیاز زندگی آنها کافی نبود از روی بیت المال پرداخت می شود.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: در اسلام دو صندوق وجود دارد نخست صندوق زکات است که سادات از آن محروم هستند و دیگری صندوق خمس است که سادات از آن محروم هستند؛ تنها امتیاز سادات، حفظ احترام معنوی سادات است و در زمینه خمس نیز از نیاز سال نمی‎توانند بیشتر بگیرند.

این مرجع تقلید بیان کرد: نیم دیگر خمس ویژه امام و مقام امامت است زیرا هزینه‎های تبلیغ دین و حل مشکلات علمی و دینی مردم و حتی کمک‎های اجتماعی امام، هزینه‎هایی دارد؛ ایجاد انس اجتماعی و رفع شبهات و ترویج دین نیازمند هزینه‎هایی است که باید تامین شود.

وی اظهارکرد: مساله خمس مساله شخصی نیست بلکه مساله موقعیت است؛ در آستانه پیروزی انقلاب یکی از علمای اهل سنت به بنده گفت علمای شیعه دو عامل قدرت دارند که اولین آن خمس است؛ زیرا خمس باعث می شود که مراجع به دولت وابسته نباشند و خود، دولت باشند و روی پای خود بایستند؛ با همه احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم و قائل هستیم حقوق خود را دولت مصر می‏گیرد.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: نکته دیگری که این عالم اهل سنت مهاباد بیان کرد، تشکیلات امام حسین(ع) است که ظرفیت بسیار عالی برای علمای تشیع محسوب می‏‎شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: دشمنان می‎خواهند ریشه قدرت مرجعیت را از بین ببرند زیرا اگر خمس نباشد دیگر بزرگانی چون امام و رهبر انقلاب نمی‏‎توانند در این فضای حوزوی رشد کنند؛ سکولارها و وهابیت از این قدرت می‎ترسند چون ممکن است از این طلاب امامی ظهور کند و یک حکومت 2500 ساله را سرنگون کند.

وی اظهارکرد: سوال دیگر آن است که آیا مراجع، از محل خمس در زندگی شخصی خود استفاده می‎کنند؛ تا آنجا که خبر دارم، هم علمای گذشته و امروز، تا آنجا که بتوانند به خمس دست نمی زنند؛ از جمله خود بنده زندگی ام بر اساس حق تالیف کتاب‎هایم دور می‎زند و به خمس دست نمی‎زنم و حتی خود بنده نیز آخر سال خمس می‎دهم؛ البته آخر سال پول کمی در حسابم می‎ماند و دفتر خمس دارم که آن را پرداخت می کنم.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: به همه فرزندانم سفارش کرده ام که سال خمسی داشته باشند و اگر آخر سال 10 هزار تومان در حسابش هم باقی است به او سفارش می کنم که خمس مالت را بپردازد تا به این سنت پایبند بماند و در او نهادینه شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: سوال دیگر در خصوص مصرف این وجوه است؛ از جمله محل‎های مصرف خمس می‎توان به اعزام طلاب به مناطق محروم، کمک به روحانیون مستقر در مناطق آسیب پذیر کشور، برگزاری اردوی زیارتی مستبصرین و میزبانان به مشهد مقدس، چاپ کتاب‎های مناسب، پاسخ به شبهات، کمک به تاسیس مساجد، حمام، حسینیه، حوزه علمیه، توزیع آرد، کفش، لباس و مواد غذایی در مناطق محروم، تاسیس و تجهیز کتابخانه‎ها، ارسال محصولات دینی برای مردم محروم، پرداخت کمک و هزینه به ماذنین و روحانیون مناطق محروم، پرداخت شهریه‎های حوزه‎های علمیه برادران شامل 400 حوزه علمیه داخل و 12 حوزه علمیه در خارج از کشور و حوزه علمیه خواهران در برخی از موارد و اعزام هیئت‎های مناطق محروم و... اشاره کرد.

وی اظهارکرد: مراجع به اندازه توان خود محل صرف خمس را در این محل‎ها قرارداده‎اند؛ اگر همه مردم و شیعیان معتقد به خمس وظیفه خود را نسبت به خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به اقصی نقاط عالم می‎رسد.

آیت‎الله‎العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: اگر این فرهنگ مبارک در کشور نهادینه شود، در تمام دنیا می‎توان صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را رساند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بنده یک ریال از خمس در زندگی شخصی‎ام استفاده نمی‎کنم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..