تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه شرق در صفحه اقتصادی خود با عنوان؛ رانت خواری به اسم بخش خصوصی به انتقاد جهانگیری در نشست هم‌اندیشی با كارآفرینان از ضعف مدیریتی پرداخته و نوشته:

مسئولان رفته بودند تا پای درددل کارآفرینان بنشینند. کارآفرینانی که از قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، عدم ثبات مدیریت، سود تسهیلات بانکی، تبعیض بین بخش خصوصی و دولتی، دولتی‌بودن اقتصاد، وجود بوروکراسی و موانع اجرائی شاکی و از دولت خواهان فراهم‌کردن شرایط و زمینه‌های لازم برای تولیدات صادرات‌محور بودند. معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست هم‌اندیشی، پس از شنیدن دغدغه‌های کارآفرینان، از تز همدلی و حمایت دولت از آنها سخن به میان آورد. جهانگیری از سویی دیگر، اشاره‌ای هم به پدیده رانت‌خواری و تمایل برخی برای استفاده از آن کرد و گفت: «نباید نام بخش خصوصی روی آنها بگذاریم، آنها همواره تلاش می‌کنند از رانت استفاده کنند». او البته تأکید کرد: «اینکه برخی از مدیران نمی‌توانند این افراد را از بخش خصوصی واقعی تشخیص دهند، نوعی ضعف مدیریتی است». در این جلسه برخی وزرا و مسئولان دیگر هم حضور داشتند. وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی هم به‌عنوان یکی از حاضران به شیوه نادرست سیاست‌های فقرزدایی دولت قبل اشاره کرد و گفت: «فقرزدایی جبرانی و صدقه‌ای به تعبیر من از سوی دولتی که من از آن به عنوان دولت بچه‌پولدار نام می‌برم، اجرا شد و این در حالی است که فقرزدایی با توانمندسازی و کارآفرینی انجام می‌شود و می‌توان گفت راه بی‌بدیل فقرزدایی در مسیر کارآفرینی قرار دارد».

‌رفع محدودیت‌ها برای سقف پرواز بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران باید مسیر رو به پیشرفت را با سرعت طی کند، گفت: این حق ایران است که اقتصادش متناسب با فرهنگ و تمدن بزرگش رشد کند و این حق جوان ایرانی است که از فرصت شغلی مناسب برخوردار باشد. اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی اعضای مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه سیاست‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی محدودیت‌های پیش‌روی بخش خصوصی را برطرف کرد، افزود: تا پیش از ابلاغ این سیاست‌ها ابهاماتی برای سقف پرواز و رشد بخش خصوصی وجود داشت، اما ابلاغ سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی بزرگ‌ترین خدمت به اقتصاد ایران و بخش خصوصی بود که محدودیت‌ها و سقف رشد بخش خصوصی را از میان برداشت.

وی ادامه داد: البته اجرای این سیاست‌ها رضایت‌بخش نبوده است و نه‌تنها در واگذاری‌ها عملکرد موفقی نداشته‌ایم بلکه در تسهیل ورود بخش خصوصی به فضای اقتصادی کشور نیز موفق نبوده‌ایم و لازم است این عدم توفیق بررسی و آسیب‌شناسی شود.

‌سرمایه‌داران از نگرانی، رشد درآمدی خود را کتمان می‌کنند

جهانگیری با تأکید بر ضرورت نهادینه‌شدن فرهنگ حمایت از بخش خصوصی در کشور، گفت: باید این فرهنگ در کشور ایجاد شود که آحاد جامعه به کسانی که نسبت به سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات در کشور مشغول هستند، افتخار کرده و به آنان احترام بگذارد. متأسفانه در جامعه ما هنوز این فرهنگ وجود دارد که کسانی که دارای میزان سرمایه‌گذاری و صادرات بالا هستند، از ابراز توانمندی اقتصادی و رشد درآمدی خود نگرانی دارند و به نوعی آن را کتمان می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه دولت تدبیر و امید هیچ محدودیتی برای توسعه فعالیت بخش خصوصی قائل نیست، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی این اطمینان را به جامعه و فعالان اقتصادی دادند که بخش خصوصی می‌تواند به هر میزان که قادر است رشد کند و هیچ‌کس حق ندارد مانع رشد و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی شود.

جهانگیری با یادآوری اینکه میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر با کاهش مواجه بوده است، گفت: اقتصاد کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری است و یکی از اولویت‌های اصلی دولت در سال ٩٦ این است که موانع پیش‌روی رشد سرمایه‌گذاری را برطرف و روند کاهنده سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر را به روند روبه‌رشد تبدیل کند.

‌مأموریت جهانگیری برای طیب‌نیا و سیف

وی از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی خواست شرایطی مهیا کنند تا منابع خارجی مطمئن در اختیار سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی قرار گیرد.

‌۵۰۰ بدهکار بانکی به دلیل شرایط بد اقتصادی مطالبات معوق دارند

جهانگیری همچنین با تأکید بر اینکه نظام بانکی باید منابع خود را برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل وجود معوقات بانکی، فضاسازی نادرستی علیه بخش خصوصی ایجاد شده است اما این درست نیست که به خاطر حداکثر ٥٠٠ نفر که بخش بزرگی از آنها به دلیل شرایط بد اقتصادی مطالبات معوق بانکی دارند، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی نیز از خدمات و برخی امکانات نظام بانکی محروم شوند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی افزود: برخی افراد که به دنبال رانت‌خواری هستند و نباید نام بخش خصوصی روی آنها بگذاریم، همواره تلاش می‌کنند از رانت استفاده کنند و البته اینکه برخی از مدیران نمی‌توانند این افراد را از بخش خصوصی واقعی تشخیص دهند، نوعی ضعف مدیریتی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید فضای کار و فعالیت برای بخش خصوصی ناامن باشد، گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی فضای ناامن ایجاد کند بلکه بخش خصوصی باید در محیطی فعالیت کند که احساس کند قدر زحمات او دانسته می‌شود.

‌دولت از کارآفرینان حمایت می‌کند

جهانگیری خطاب به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان گفت: رشد سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است و سرمایه‌گذاران باید با قاطعیت قدم پیش بگذارند و بدانند که دولت نیز در این مسیر جدی است و از آنان حمایت خواهد کرد.  وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه، فرهنگ‌سازی برای صادرات را امری لازم و ضروری دانست و گفت: اینکه محصولات و کالاهای ایرانی به اقصی نقاط دنیا صادر شود، باید یک افتخار ملی برای جامعه باشد.  نعمت‌زاده بی‌ثباتی در مقررات مرتبط با صادرات را یکی از موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برشمرد و بر لزوم سرمایه‌گذاری هرچه‌بیشتر و حمایت بیش از پیش دولت از صادرکنندگان تأکید کرد.  رئیس کل بانک مرکزی هم در این نشست با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی با نرخ تورم متناسب نیست، یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید را کاهش نرخ تورم از ٤٠ درصد به ١٠ درصد دانست و گفت: سال ٩٥ در ٢٥ سال اخیر نخستین سالی است که تورم تک‌رقمی داشته‌ایم و امیدوارم این روند استمرار پیدا کند.  سیف با بیان اینکه نظام بانکی با مشکلاتی ساختاری و جدی روبه‌روست، افزود: حجم مطالبات معوق یکی از مشکلات نظام بانکی است و بانک مرکزی در تلاش است تا از طریق برنامه‌ریزی دقیق نظام بانکی کشور را اصلاح کند.  وی با اشاره به اینکه نرخ مناسب ارز از مطالبات اصلی صادرکننده‌هاست، افزود: نظام ارزی کشور شناور و مدیریت‌شده است و سیاست ما تثبیت نرخ ارز نیست بلکه تلاش کرده‌ایم نرخ ارز در بازارهای تعادلی شکل بگیرد و از نوسانات هیجانی نرخ ارز جلوگیری شود.

‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: فقرزدایی جبرانی و صدقه‌ای به تعبیر من از سوی دولتی که من از آن به عنوان دولت بچه‌پولدار نام می‌برم، اجرا شد و این در حالی است که فقرزدایی با توانمندسازی و کارآفرینی انجام می‌شود و می‌توان گفت راه بی‌بدیل فقرزدایی در مسیر کارآفرینی قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارآفرینی به مثابه یک مفهوم و طرز فکر باید از کارآفرینی فردی و سازمانی به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین ارتقا یابد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مسیر پرپیچ‌وخم مسابقه جهانی به یک قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی در منطقه تبدیل شویم، باید از کارآفرینی فردی و سازمانی عبور کرده و به جامعه کارآفرین و دولت کارآفرین برسیم.  ربیعی تصریح کرد: سال‌هاست که سؤال روشنفکران و صاحب‌نظران ما این است که کشورهای تازه‌صنعتی‌شده چگونه این مسیر را طی کرده‌اند که من براساس مطالعاتی که روی شش کشور تازه‌صنعتی‌شده انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که این کشورها در بطن فرهنگی و طرز فکر جامعه دچار تغییر شده‌اند. واقعیت این است که تا جامعه از وضعیت خود دچار شرمساری نشود، این مسیر طی نخواهد شد.

این روزنامه همچنین به ایجاد 5 هزار شغل جدید، توجه به سود اقتصادی به جای سود حسابداری ، سود 100 هزار تومانی روی هر گوشی قاچاق، دوئل با نمایندگان مجلس و برای خوزستان چه باید کرد می پردازد.

‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد


روزنامه جهان صنعت
نیز در صفحه نخست خود می پردازد به؛

بخش خصوصی رانت خوار نیست، تهدید جدید برای اوپکی ها ، توطئه علیه تولیدات داخلی، پایان کلاهبرداری در سفرهای نوروزی و رونق بخشی به فضای کسب و کار و قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد و نوشته است:

در جلسه علنی دیروز مجلس، کار رسیدگی به مواد لایحه بودجه ادامه یافت و نمایندگان بخش‌هایی از بودجه 96 را تصویب کردند‌.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۶ تصویب کردند که قیمت بنزین، گازوییل‌ و سایر حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نیابد‌. بر این اساس وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط مکلف است منابع مورد نیاز خود برای انجام برخی پروژه‌ها را از محل افزایش پنج درصد قیمت هر لیتر فرآورده نفتی شامل بنزین، ‌نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تامین و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند‌. این منابع مشمول مالیات بر نرخ صفر است‌. با این مصوبه مجلس که پیشتر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ تاکید کرده بود قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش نمی‌یابد‌.

همچنین مسعود پزشکیان، رییس جلسه بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: با این مصوبه قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی سال آینده افزایش نمی‌یابد بلکه پنج درصد از رقم حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که انجام شده است صرف انجام برخی پروژه‌های وزارت نفت می‌شود‌. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، ‌شرکت ملی نفت ایران موظف شد از منابع در اختیار خود معادل ریالی چهار میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان در اختیار دستگاه‌های مشمول قرار دهد‌. با تصویب مجلس، شرکت ملی نفت ایران موظف است از منابع در اختیار خود معادل ریالی چهار میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال را تامین کند‌. همچنین نمایندگان به دولت اجازه دادند در صورت حاصل نشدن 105 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی از محل منابع حساب ذخیره ارزی و در صورت عدم کفایت، از محل واگذاری اوراق بدهی تعهدزا و اوراق ارزی استفاده کند‌.

در مصوبه‌ای دیگر نمایندگان به دولت اجازه دادند ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند‌. براساس این مصوبه که با ۱۲۶ رای موافق، ۹ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ 200 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند‌. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای به دولت اجازه دادند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند‌.

در تحولی دیگر مجلس برداشت از صندوق توسعه برای شرکت‌های دانش بنیان، تقویت بنیه دفاعی، صداوسیما، وزارت جهاد کشاورزی و طرح‌های آبرسانی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع کرد‌.

‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد

گروه اقتصادی روزنامه کیهان می پردازد به صنعت پوشاک ایران به علت واردات در حال نابودی است، هشدار مجلس به وجود رانت در شرکت بازرگانی دولتی، پرتقال جنوب 10 هزار تومان شد، نفت عامل اصلی رشد هفت و 4 دهم درصدی بوده است، راه اندازی کارگاه تولید باقلوا با 10 هزار تومان، واردات قاچاق 20 میلیون یورو روغن زیتون قلابی به کشور و 30 اسفند برای مشمولان قانون کار تعطیل رسمی شد.‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد

روزنامه دنیای اقتصاد
  تیترهای زیر را  زینت بخش صفحه نخست خود کرده است:

وام بانکی و حضو ضامن اقلیت ذی نفع علیه بازار بدهی، نبض جهانی مسکن 2017، بانک به نقض مالکیت فکری، ساماندهی تعطیلات در بن بست، دو مولفه تغییر روند دلار، سه اصل مهم در عملکرد کسب و کارهای دور کار و  زیر پوست توافق نفتی تهران – مسکو.

‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد

روزنامه ایران در صفحه اقتصادی امروز خود به خرید 12 سوپرجت اشاره کرده و نوشته :

با امضای توافقنامه، تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد؛

آغاز صادرات نفت ایران به روسیه از دو هفته دیگر/ ایران از روسیه 12 سوپر جت «سوخو 100» می‌خرد

ایران و روسیه دو کشور همسایه از طریق دریای خزر چند سالی است که به دنبال بهبود روابط تجاری و اقتصادی با یکدیگرند. روابطی که سابقه درخشانی در دل تاریخ ندارد اما اکنون قرار است ایجاد شود. در روزهای اخیر با سفر هیأت‌های روسی به ایران این موضوع که بحث آن از ابتدای دولت یازدهم مطرح است، ظاهر جدی تری به خود گرفت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با هیأتی به ایران آمد و همراه با وزیر نیروی ایران کلنگ ساخت یک نیروگاه را در سیریک استان هرمزگان به زمین زد. پس از آن به دیدار وزیر نفت رفت و برای خرید 100 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران اظهار تمایل کرد. البته در این دیدار به گسترش همکاری‌های نفتی اعم از سرمایه‌گذاری روس‌ها در میادین نفت و گاز ایران توسط شرکت‌هایی نظیر گازپروم و لوک اویل نیز اشاراتی شده بود. اما مهم‌ترین دستاورد دیدار شبانه بیژن زنگنه با نواک را می‌توان همان فروش 100 هزار بشکه‌ای نفت خام به روسیه عنوان کرد. اما روسیه‌ای که روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند چه نیازی به 100 هزار بشکه از نفت خام ایران دارد؟ ایران در شرایطی که با حداکثر ظرفیت نفت خام تولید و صادر می‌کند، چگونه می‌خواهد این 100 هزار بشکه نفت خام را تأمین کند؟ یا آنکه ایران چگونه برای ساخت نیروگاه به روسیه دوباره اعتماد کرد؟ مگر خاطره ناخوشایند نیروگاه هسته‌ای بوشهر و بدعهدی روس‌ها از ذهن‌ها پاک شده است؟

این‌ها و سؤالاتی از این دست ممکن است که در ذهن هر شنونده اخبار ایران و روسیه نقش ببندد. برای پاسخ دادن به این سؤالات سراغ مسئولان کشور رفتیم تا دلیل و منطق آن را جویا شویم.

صادرات نفت ایران به روسیه بزودی آغاز می‎شود

وزیر نفت سه‌شنبه شب پس از دیدار با وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سؤالات پاسخ دهد. درحالی که وزیر انرژی روسیه وزارتخانه نفت را برای رسیدن به پرواز خود به مقصد روسیه ترک می‌کرد، بیژن زنگنه به بیان دستاوردهای این دیدار پرداخت. او از گسترش همکاری‎های نفتی ایران و روسیه خبر داد و گفت: ظرف دو هفته آینده و با امضای توافقنامه‌ای روزانه ١٠٠هزار بشکه نفت خام به روسیه صادر خواهیم کرد.

به گفته زنگنه اگر وقت بود و وزیر انرژی روسیه نمی‌خواست ایران را ترک کند شاید درهمین جلسه قرارداد نیز امضا می‌شد. اما جزئیات طرح تکمیل نشد و قرار است که بزودی جلساتی در این زمینه میان دو کشور برگزار و تا قبل از سفر رئیس جمهوری به مسکو متن قرارداد نهایی شود. ظاهراً تنها بخش قرارداد که تاکنون دو طرف بر سر آن تفاهم کرده‌اند نحوه بازپرداخت است. به طوری که ٥٠ درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در موعدهای مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود و بقیه آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد.

وزیر نفت می‌گوید که روسیه این نفت را از ایران می‌خرد و به هر کشوری که مدنظز داشته باشد صادر خواهد کرد. از نظر او این قرارداد اگرچه اندک است اما می‌تواند به برقراری روابط تجاری درازمدت میان ایران و روسیه کمک کند.

اما در حال حاضر ایران حدود 3 میلیون و 900 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند که یک میلیون و 600 هزار بشکه از آن در داخل مصرف و بقیه صادر می‌شود. سؤالی که مطرح می‌شود این است که ایران این نفت را می‌خواهد از کجا تأمین کند؟

در این باره علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت به «ایران» گفت: تا زمانی که توافقنامه‌ صادرات نفت ایران به روسیه امضا و قرارداد اجرایی شود تولید نفت خام کشور نیز به همین میزان افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: تا پایان سال‌جاری 35 هزار بشکه در روز از فاز اول لایه نفتی پارس جنوبی به تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد و به مرور از میادین نفتی آزادگان، یاران و آذر نیز افزایش تولید خواهیم داشت که صادرات نفت خام ایران به روسیه از این محل انجام می‌شود. به گفته کاردر تا انتهای فروردین این افزایش تولید عملیاتی می‌شود.

از این‌رو به نظر می‌رسد که مشکلی در تأمین نفت خام صادراتی به روسیه وجود ندارد و قرار نیست که ایران روسیه را جایگزین مشتری دیگری کند. معاون وزیر نفت می‌گوید: این قرارداد با دقت در حال پیگیری است و جای نگرانی از بابت تحریم‌های اتحادیه اروپا، بازگشت پول ایران و گسترش این رابطه در درازمدت وجود ندارد.

فریدون مجلسی کارشناس امور بین‌الملل و انرژی نیز در این باره به «ایران» گفت:به نظر می‌رسد که این اقدام روسیه در بازار نفت خام بیشتر جنبه نمایشی داشته باشد و روسیه می‌خواهد نشان دهد که با ایران شراکت دارد و درحد توان ایران از ما نفت خام می‌خرد.

وی ادامه داد: روسیه صنعتی‌ترین و ثروتمندترین کشور همسایه ایران است که مدتی است به دنبال گسترش مراوداتش با ایران است. اما در گذشته هیچ کشور همسایه‌ای به اندازه روسیه به ایران ضربه نزده است. لذا باید با نگاهی ریزبینانه روابط مان را با این کشور دنبال کنیم.

ایران تا زمان تحویل نیروگاه تعهدی به روس‌ها ندارد

آیین آغاز به‌ کار و کلنگ‌ زنی ساخت نیروگاه بخاری 1400مگاواتی سیریک در استان هرمزگان نیز دوشنبه هفته جاری برگزار شد. بر اساس قراردادی که میان ایران و روسیه منعقد شده شرکت تکنوپروم‌اکسپورت روسیه پیمانکار این طرح است و قرار است که با وام کم بهره ساخت این نیروگاه 4 واحدی را به اتمام برساند. اما همان‌طور که اشاره شد با خاطره تلخ نیروگاه هسته‌ای بوشهر و همین‌طور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های روس این همکاری چگونه مدیریت خواهد شد که ایران متضرر نشود؟

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این زمینه به «ایران» توضیح داد: طرف قرارداد ما در این همکاری دولت روسیه است و تمام ریسک آن به عهده دولت روس است.

وی ادامه داد: تا زمانی که نیروگاه به بهره برداری نرسد حتی یک ریال به روس‌ها پرداخت نخواهد شد و از این نظر می‌توان مطمئن بود که منافع ملی به خطر نخواهد افتاد. فلاحتیان با اشاره به اینکه دوره ساخت و بازپرداخت این طرح 12ساله است،اظهار کرد: این نیروگاه طی 5 سال ساخته خواهد شد و نخستین واحد آن 50 ماه دیگر با ظرفیت 350 مگاوات وارد مدار می‌شود.

معاون وزیر نیرو اعلام کرد: روسیه تکنولوژی ساخت این نیروگاه بخار را دارد و بدون نیاز به اروپا و شرکت‌هایی نظیر زیمنس آلمان آن را اجرایی خواهد کرد.

فلاحتیان عقیده دارد که با تمهیدات اندیشیده شده در این قرارداد جای نگرانی از بابت تأمین تکنولوژی، منابع مالی و تکرار خاطرات تلخ نیروگاه هسته‌ای بوشهر وجود ندارد. او می‌گوید: ارزش ساخت این نیروگاه یک میلیارد و 660 میلیون دلار است که با وام کم بهره روسی تأمین خواهد شد و این منابع مالی در کشور وجود ندارد. به گفته معاون وزیر نیرو راندمان نیروگاه 45 درصد است که بالاترین میزان راندمان در این نوع نیروگاه هاست و مقدمه‌ای برای توسعه سواحل مکران خواهد شد.

ایران از روسیه 12 سوخو سوپرجت 100 می‌خرد

مذاکرات برای گسترش همکاری‌های ایران و روسیه به بخش ناوگان هواپیمایی کشور نیز کشیده است. به طوری که وزیر انرژی روسیه می‌گوید: ایران در آینده نزدیک قصد دارد 12 سوخو سوپرجت 100 از روسیه بخرد و روسیه پیشنهاد کرده است تا قطعات هواپیماهای روس در ایران تولید شود.

هنوز جزئیات این مذاکرات و اینکه در چه مرحله‌ای است مشخص نیست اما ظاهراً دو طرف مشتاق هستند که در این زمینه نیز همکاری کنند. نواک در مصاحبه با کانال 24 روسیه اظهار کرد: روسیه تمایل دارد تا تأسیسات تولید قطعات برای هواپیماهای روس در ایران بسازد و در این مورد، آماده بررسی چنین احتمالی است.

ظاهراً روسیه تولید مشترک هواپیما با موتور توربین‌دار Il-114 پیشنهاد داده است.

این روزنامه همچنین به عناوینی همچون؛ نیمه اسفند آغاز صدور صورتحساب مشمولان سهام عدالت، واردات نفت کره جنوبی از ایران 2 برابر شد، عرضه اسکناس شب عید از هفته آینده، 22 هزار واحد تولیدی 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفتند و اوراق بدهی در بازار سرمایه پذیرش نمی‌شود.

‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد

انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «‌فقرزدایی صدقه‌ای از سوی دولت بچه‌پولدار/ قیمت حامل های انرژی در سال 96 افزایش نمی یابد/ تهران روزانه 100 هزار بشکه نفت به مسکو می‌فروشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..