تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هارون يشايايي: خود عباس‌، كيارستمي شد

کد خبر: ۴۸۵۵۳۵

۹۹  بازدید

هارون يشايايي . تهيه‌كننده در روزنامه شرق نوشت: آقاي كامران عدل كه يكشنبه اول اسفند فيلم زندگي عباس كيارستمي، ساخته سيف‌الله صمديان را در خانه هنرمندان ديده‌اند، مطالبي نوشته‌اند كه بي‌جواب‌گذاشتن آن ناسپاسي در حق و اهميت وجودي عباس كيارستمي در هنر و سينماي ايران و ناديده‌گرفتن دوستي و ارادت به او -كه اينك در ميان ما نيست- تلقي خواهد شد.

هارون يشايايي . تهيه‌كننده در روزنامه شرق نوشت: آقاي كامران عدل كه يكشنبه اول اسفند فيلم زندگي عباس كيارستمي، ساخته سيف‌الله صمديان را در خانه هنرمندان ديده‌اند، مطالبي نوشته‌اند كه بي‌جواب‌گذاشتن آن ناسپاسي در حق و اهميت وجودي عباس كيارستمي در هنر و سينماي ايران و ناديده‌گرفتن دوستي و ارادت به او -كه اينك در ميان ما نيست- تلقي خواهد شد.

نمي‌دانم آقاي كامران عدل با چه انگيزه‌ای و چرا با ادبياتي چنين بي‌پروا درباره كيارستمي و آنچه در آن شب گذشت، مطلب نوشته و چگونه حق داوري را درباره اينكه كيارستمي چگونه و چرا كيارستمي شد به خود داده‌اند...؟ آقاي عدل در روزنامه «شرق» نوشته‌اند «من عباس را به آقاي اريك فورنيه معرفي كردم، اريك فورنيه وابسته فرهنگي سفارت فرانسه در تهران بود و هم ايشان بود كه مقاله معروف عباس كيارستمي را در مجله (كايه دو سينما) نوشت و باعث شد عباس كيارستمي به فستيوال (كن) دعوت شود و عباس كيارستمي شود...!» جاي تأسف و تعجب بسيار است كه ایشان با وجود ادعاي خود که كيارستمي را نمي‌شناسد،  باور دارد كه خودش موجب شد كيارستمي، كيارستمي شود! لابد كيارستمي قبلا كسي نبوده و شايد هم بعد از آن اتفاق، كسي شده است. اما آنها كه كيارستمي را از زمان‌هاي دور مي‌شناسند و با او محشور بوده‌اند،  مي‌دانند...


او قبل از آنكه به دليل هنرمندي ذاتي و قابليت‌هاي به‌يادماندني خود جهاني شود و فستيوال‌هاي جهاني با حضور و نام او اعتبار بيشتري پيدا كنند، مسئولان جشنواره (كن) كيارستمي را مي‌شناختند و او را تحسين مي‌كردند. عباس قبل و بعد از معروف‌شدن جهاني، هنرمندي با اصالت كامل ايراني بود و ارتباط او با ادبيات و شعر فارسي در تمام عمر، بخش مهمي از شخصيت او را شامل مي‌شد. زندگي او قبل از ورود به كانون پرورش فكري كودكان و ساختن فيلم‌هاي به‌يادماندني از زندگي كودكان و نوجوانان ايراني، سرشار از عشق به عكاسي و فيلم و نقاشي بود و خلاقيت هنرمندانه او در كانون، سرآغاز زندگي پرفروغ و به‌يادماندني‌اش در هنر، فرهنگ  و ادبيات ايران شد. نام او در محافل جهاني موجب افتخار ايران و ايرانيان بوده و هست. مجموعه اين عوامل از عباس جوان، كيارستمي جهاني ساخت و آقاي كامران عدل كه به اعتبار اسم برادر بزرگوارش مرحوم شهريار عدل گاهي اينجا و آنجا ديده مي‌شوند، كسي نبود كه عباس را به اين و آن معرفي كند.

دیگر اینکه ایشانی که خودشان را شجاع می‌دانند، نوشته‌اند که هنگام نمایش فیلم، جمعیت کمی حضور داشت؛ درحالی‌که بنده خود در سالن بودم. در موقع نمایش فیلم صمدیان، علاوه ‌بر کسانی که تمام صندلی‌های سالن را اشغال کرده بودند، عده زیادی در حاشیه‌ سالن ایستاده فیلم را تماشا می‌کردند و اگر آقای عدل با فیلم فارسی اصلا میانه‌ای ندارد، موجب کسب افتخار برای ایشان نیست. حقیقت اینکه عباس کیارستمی بارزترین مشخصه سینمای ایران است و نسلی از فیلم‌سازان ما خود را مدیون آموزش او می‌دانند.

جالب اینکه آقای کامران عدل از قول دوست بغل‌دستی خود گفته‌اند: «کارکردن با کیارستمی، صمدیان را به این مهارت رساند» و این هم جمله‌ای از قول دیگران است برای نفی ارزش‌های هنری و فنی سیف‌‌الله صمدیان که مورد تأیید و قبول همه اهل سینما و عکاسی است.

دست ‌آخر اینکه به عقیده ایشان، عده‌ای آمدند و درباره کیارستمی بعضی مهملات گفتند! یادآوری اسامی بزرگانی که آن شب درباره عباس کیارستمی و اهمیت فیلم‌ها و عکس‌ها و نگاه او به ادبیات و شعر فارسی سخن گفتند، نشان می‌دهد آقای کامران عدل در قضاوت خود چگونه به بی‌راهه رفته‌اند. ١. سیف‌الله صمدیان، باعث و بانی این مراسم که متحمل زحمات فراوان شده‌اند. ٢ محمود کلاری، فیلم‌بردار و سینمابلد هنرمند و محبوب و صاحب‌سبک. ٣ محمد سریر، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز و عضو شورای‌عالی خانه هنرمندان. ٤ مجید رجبی معمار، مدیر فرهیخته خانه هنرمندان. ٥ رضا کیانیان، هنرمند و بازیگر دوست‌داشتنی و مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هارون يشايايي: خود عباس‌، كيارستمي شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..