کشف هیجان انگیز ناسا: سامانه ستاره ای نزدیک با 7 سیاره زیست پذیر شبیه زمین

ناسا همان طور که وعده داده بود، امروز رأس ساعت 13:00 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) کنفرانس خبری هیجان انگیزی را برگزار کرد تا در مورد کشف جدید خود اطلاع رسانی کند.

در این برنامه، آژانس فضایی اعلام کرد با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر، هفت سیاره را کشف کرده اند که تقریباً هم اندازه زمین هستند و حول ستاره ای می گردند که فقط 40 سال نوری با ما فاصله دارد. مهم تر از آن، تمامی این هفت سیاره در «منطقه زیست پذیر» ستاره خود قرار گرفته اند و بنابراین احتمال تشکیل حیات در آنها وجود دارد.

این نخستین بار است که اخترشناسان سامانه ستاره ای دیگری را با هفت سیاره هم اندازه زمین کشف کرده اند، و مهم تر اینکه تمامی این سیاره ها با شرایط جوی و اتمسفر مناسب، می توانند آب را به صورت مایع در خود داشته باشند، اما این احتمال در سه سیاره وسط تا حد فوق العاده ای بالاست.

سامانه ستاره ای Trappist-1 در مجموعه صورت فلکی دلو (Aquaris) قرار گرفته که 40 سال نوری، یا حدود 235 تریلیون مایل (378 تریلیون کیلومتر) با زمین فاصله دارد. طبق اطلاعات کنونی، تمامی این هفت سیاره ساختار صخره ای همچون زمین دارند و گازی (مانند مشتری) یا یخی (مانند سرس) نیستند.

سیارات مورد بحث به دور ستاره کوتوله و بسیار سردی می گردند که در مقایسه با خورشید، کوچک تر و کم فروغ تر است، و مدار گردش آنها فاصله کمتری تا ستاره دارد، تقریباً شبیه عطارد. نزدیک ترین سیاره ها به ترتیب زمان گردش 1.5 و 2.4 روز زمینی دارند، و دورترین سیاره نیز هر 12 روز یک بار به دور این ستاره گردش می کند.

مدار این سیارات به قدری به یکدیگر نزدیک است که اگر از سطح هرکدام به آسمان نگاه کنیم، عوارض جغرافیایی مابقی آنها را خواهیم دید، چیزی شبیه آنچه روی زمین از ماه می بینیم. خوشبختانه شدت گرمای ستاره Trappist در حدیست که وجود آب به صورت مایع در سطح این سیاره ها را ممکن می سازد.

در ویدیوی زیر، می توانید نمای 360 درجه ای از آسمان سیاره Trappist-1D در سامانه ستاره ای مورد بحث را مشاهده کنید:

«نیکول لوئیس» مدیر مرکز تحقیقات هابل و اخترشناس مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی اعلام کرد:

سامانه Trappist-1 یکی از بهترین فرصت های تحقیقاتی طی دهه آینده به شمار می رود تا بتوانیم اتمسفر و شرایط جوی و سطحی این سیاره های هم اندازه زمین را بیشتر بشناسیم.

سامانه Trappist توسط تلسکوپی به همین نام در شیلی شناسایی شد و نتایج اولیه تحقیقات آن سال گذشته منتشر گشت. سپس به کمک دیگر تلسکوپ های زمینی از جمله «تلسکوپ بسیار بزرگ» رصدخانه جنوب اروپا و تلسکوپ فضایی «اسپیتزر»، وجود تمامی هفت سیاره فوق تأیید شد.

گفتنیست طی چند سال اخیر، جستجو برای حیات فرازمینی و سامانه های ستاره ای شبیه منظومه شمسی با شدت زیادی در جریان است. تنها با گذشت حدود دو ماه از سال 2017 اخترشناسان توانسته اند وجود آب در سیاره ای که فقط 50 سال نوری با ما فاصله دارد را تأیید کنند، همچنین رصدخانه Keck مختص شناسایی اگزوپلنت ها نیز آغاز به کار کرده و داده های حاصل از آن هر روز منتشر می گردد.

با این حال، دانشمندان ناسا معتقدند شناسایی سامانه ستاره ای Trappist-1 هیجان انگیز ترین رخداد فضایی چند سال اخیر است و می تواند ما را به وجود زیستگاه های دیگر در فضای لایتناهی امیدوار سازد.

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشف هیجان انگیز ناسا: سامانه ستاره ای نزدیک با 7 سیاره زیست پذیر شبیه زمین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.