تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قصه گویی برای کودکان، چرا توجه کنیم؟

قصه‌گویی مزایای زیادی برای کودکان به‌خصوص کودکان سنین مهدکودک و پیش‌دبستانی دارد.

به عنوان یک والد مسؤولیت‌پذیر، چه مقدار از رمان خود را صرف قصه گویی برای کودک می­‌کنید؟ با توجه به مشغله­‌های دنیای امروز ممکن است پاسخ شما «به ندرت» یا «هرگز» باشد. امروزه با فشارهای متعددی که به والدین جوان وارد می‌شود و همین طور اعتیاد به دست‌آوردهای تکنولوژی روز، هنر قصه‌گویی در خانواده‌­ها دیگر جایی ندارد اما باید بدانیم که قصه‌گویی نقش بسزایی در روند رشد کلی شخصیت کودک ما دارد.

قصه گویی چیست؟

امروزه والدین بیشتر تمایل دارند که کودک خود را بعد از تماشای کارتون به تختش ببرند و بخوابانند. به نظر می­‌رسد که خواندن کتاب قصه برای کودک هنگامی که در تختش دراز کشیده است، کار دشواری باشد اما باید به یاد داشت که این امر می­‌تواند تأثیر بسزایی در رشد روانی کودک به جا بگذارد. قصه‌گویی می­‌تواند به سادگی خواندن یک داستان از یک کتاب باشد. اگر زمان زیادی ندارید، یک داستان را از حافظه خود انتخاب کنید و برای کودک بگویید. در مورد کودکی خود صحبت کنید. قصه‌گویی مزایای زیادی برای کودکان به‌خصوص کودکان سنین مهدکودک و پیش‌دبستانی دارد. در ادامه به بعضی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

قصه گویی باعث پرورش برخی فضائل در فرزند شما می‌شود

کودکان در سراسر جهان علاقه زیادی به شنیدن قصه‌ها دارند. آنها دوست دارند در مورد شخصیت‌های مورد علاقه­‌شان بیشتر بدانند و در اغلب موارد از آنها تقلید می‌کنند. با انتخاب داستان‌هایی که پیامی معنادار را به کودک منتقل می­‌کنند، می­‌توانید بعضی ویژگی‌ها مانند شهامت، صداقت، زیرکی و غیره را در کودک خود پرورش دهید.

می‌توان به وسیله قصه گویی کودکان را از فرهنگ و رسوم آگاه کرد

گفتن داستان‌­هایی در مورد فعالیت­‌های مختلفی که در دوران کودکی خود داشته­‌اید، می­‌تواند کودکان را با رسم و رسوم متداول در خانواده و فرهنگ شما بیشتر آشنا کند، همچنین می­‌توانید داستان­‌هایی را در مورد دیگر اعضای خانواده بیان کنید.

 قصه گویی مهارت کلامی کودک را افزایش می‌دهد

قصه گفتن برای کودک باعث می‌شود که نه تنها با کلمات و اصطلاحات جدید آشنا شود، بلکه نحوه تلفظ آنها در مورد بعضی کلمات و همین‌طور میزان آشنایی آنها با زبان به طور قابل توجهی تقویت شده و رشد می­‌کند.

قصه‌گویی مهارت‌های شنیداری کودک را تقویت می‌­کند

اغلب کودکان زمان کمی می‌­توانند بر مسأله خاصی متمرکز بمانند. در نتیجه بیشتر صحبت می­‌کنند و کمتر گوش ‌هند. قصه‌گویی برای کودک می­‌تواند وسیله‌ای باشد تا کودک بتواند زمان بیشتری را صرف گوش کردن کند و همین طور آنچه را گوش فرامی­‌دهد، بفهمد. در نتیجه می­‌توان انتظار داشت قدرت تمرکز شنیداری کودک نیز افزایش یابد.

قصه‌گویی قدرت تخیل و خلاقیت را در کودکان تقویت می­‌کند

گوش کردن به داستان به کودک کمک می­‌کند که شخصیت­‌های اصلی و فرعی، مکان­‌ها و صحنه­‌های خاص را تصور کند. به همین علت می­‌توان انتظار داشت که قصه‌گویی در پرورش خلاقیت و تخیل کودکان مؤثرتر از دیدن فیلم و کارتون باشد. قصه‌گویی همچنین باعث می­‌شود کودکان بتوانند به صورت آزادانه تفکر کنند و نسبت به ایده­‌های جدید رویکردی باز داشته باشند.

قصه‌گویی ابزاری کارآمد جهت تقویت حافظه است

با استفاده از بعضی ایده‌های زیرکانه در قصه‌گویی می‌­توانید حافظه کودک خود را تقویت کنید. زمانی که داستان را برای کودک خواندید، می‌­توانید از او بخواهید بعد از شما جملات خاصی را تکرار کند یا می­‌توانید از کودک بخواهید که داستان را تا آنجایی که خوانده­‌اید، برای شما به صورت کلی تعریف کند. با این روش جذاب می­‌توانید حافظه و قدرت تمرکز کودک را افزایش دهید.

قصه‌گویی افق دید کودک را افزایش می­‌دهد

با قصه گفتن می­‌توانید در مورد فرهنگ­‌ها و کشورهای دیگر جهان به کودک خود اطلاعات بدهید. تلاش کنید که در برنامه قصه‌گویی خود، داستان­‌هایی را از فرهنگ­‌ها و کشورهای دیگر لحاظ کنید.

قصه­‌گویی می­‌تواند روند آموزش آکادمیک را تسهیل کند

قصه‌گویی برای کودک می‌تواند سنگ بنای یادگیری آکادمیک در مدرسه باشد. خیلی از کودکان عادت دارند که از طریق صدا بیاموزند، بدون اینکه محتوای صدا را فهمیده باشند. قصه‌گویی منظم می­‌تواند به کودک کمک کند آنچه را می­‌خواند، بهتر بفهمد و از آن لذت ببرد.

قصه گویی می‌تواند منجر به تعامل اجتماعی بهتر برای کودک شود

گاهی کودکان به رغم اینکه کنجکاوی زیادی دارند اما در مورد پرسیدن سؤال مردد هستند. قصه‌گویی به کودک کمک می­‌کند تا هنر پرسیدن را به درستی بیاموزد. همچنین این فرآیند به کودک آموزش می‌دهد که چطور در یک مکالمه هدف­دار شرکت کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

قصه گویی به کودک کمک می­‌کند تا با مشکلات با آرامش بیشتری برخورد کند

موقعیت­‌های دشوار در غالب موارد منجر به سردرگمی کودک می­‌شوند. گفتن داستان­‌هایی در مورد شخصیت­‌هایی که در شرایط سختی قرار داشتند، می­‌تواند کودک را در فهم این مفهوم یاری کند. برای کودک داستان­‌هایی را تعریف کنید که حاوی این پیغام باشند که درد و رنج قسمتی از زندگی هستند. داستان­‌های غنی می‌توانند کودک شما را در مواجهه با مشکلات و دشواری­‌ها تجهیز کنند. در ادامه به بعضی توصیه­‌های کاربردی جهت ارائه بهتر قصه به کودک به طور مختصر اشاره می­‌شود:

ـ از داستان­‌های خیلی بلند و خیلی کوتاه بپرهیزید.

ـ برای ارائه قصه از مکانی راحت، آرام و ساکت استفاده کنید.

ـ همیشه به یاد داشته باشید که قصه خود را با مقدمه­‌های جذاب تزئین کنید. داستان را شمرده شمرده و با صدایی رسا تعریف کنید. سعی کنید هیجان­‌های مرتبط را با صدای خود به کودک القا کنید.

ـ تن صدای خود را مرتبط با شرایط و موقعیت­‌های داستان تغییر دهید.

ـ کودک را در جریان داستان درگیر کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قصه گویی برای کودکان، چرا توجه کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..