تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میرباقری: سریال‌سازی یکی از ضروریت‌های تلویزیون است/ ورزی: خیلی‌ها نمی‌خواستند «معمای شاه» به سرانجام برسد

در مراسم تقدیر رسانه ملی از عوامل سریال «معمای شاه»؛

تقدیر رسانه ملی از عوامل سریال «معمای شاه»به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تقدیر از عوامل سریال «معمای شاه» عصر روز چهارشنبه، 4 اسفندماه با حضور عبدالعلی علی‌عسکری رییس رسانه ملی، محمدرضا ورزی کارگردان و علی لدنی تهیه کننده و عوامل مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» در سالن همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است. 

پس از تلاوت آیات قرآن کریم، مراسم با اجرای افشین ذی‌نوری آغاز شد. 

ذی‌نوری در ابتدای این مراسم از تلاش‌های 6 ساله سریال پر بازیگر «معمای شاه» گفت و سپس بخش‌هایی از روند آماده‌سازی دکور «معمای شاه» به نمایش درآمد.

دکتر مرتضی‌میرباقری: سریال‌سازی یکی از ضروریت‌های تلویزیون است

دکتر مرتضی‌میرباقری ضمن خیر مقدم به حاضران مراسم، در خصوص مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» گفت: این اثر عظیمی که شروع شد و پایان آن را در این جمع بزرگ گرامی می‌داریم، سهمی عظیم دربرداشت که به بهترین نحو استفاده شد.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از قوی‌ترین ساختارها، ساختار نمایشی است که بخش عمده‌ آن کارهای دنبال‌دار و سریال‌هاست. سریال سازی یکی از ضروریت‌های تلویزیون است.

معاون سیما اظهار داشت: یکی از مهمترین منابع تاریخ است و برای سریال سازی در صداوسیما از قصص تاریخی، تاریخ صدر اسلام و پیامبران استفاده شده است و در این زمینه سریالهای مربوط به تاریخ تمدن اسلام داشته‌ایم. لذا یکی از منابع فعلی فرهنگی، تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر است و یکی از پیچیده‌ترین تاریخ معاصر، حکومت پهلوی است که بیگانگان را روی کار آورده بود، نشان دادن این واقعیت‌ها یعنی نشان دادن فصل ویژه‌ای از حکومت پهلوی است. در زمانی که دوستان ما به این برهه تاریخی می‌پرداختند، با هجو تصویرسازی شبکه‌های بیگانه مواجه بودند.

وی افزود: دوستان ما خیلی قوی به این دوره تاریخی پرداختند و آقای ورزی به عنوان صاحب اثر، مجموعه‌ای عظیم که می‌توانست این تصویر سازی تاریخ را به درستی نشان دهد، در دسترس داشتند. این کار حتما آخرین کار تاریخی تلویزیون نخواهد بود.  همیشه به همه کارها نقد وجود دارد و اگر زمانی بود و خواستید به کار بپردازید، می توانیم پالایش کنیم.

لدنی: ساخت این سریال به پیشنهاد ورزی در 6 سال به طول انجامید

سپس علی لدنی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: ساخت این سریال به پیشنهاد ورزی در 6 سال به طول انجامید. من و آقای ورزی فکر نمی‌کردیم ساخت این پروژه بزرگ با برنامه و همدلی به انتها برسد، اما در تمام این مدت کمتر اتفاق افتاد که مشکل داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان شرایط سختی را از لحاظ مالی پشت سر می‌گذاشت و ما کمترین وقفه و تعطیلی را در روند ساخت این مجموعه داشتیم. این سریال در 95 قسمت پخش شد و بجز آن، تعداد زیادی تله‌فیلم و سریال‌های کوتاه درخصوص این موضوع تولید شده است، اما برای اولین بار چنین دکور عظیمی برای سریال تلویزیونی ساخته شده است.

در ادامه لدنی از بازیگران، مدیران و...  غایبان مراسم و همچنین حضور علی‌عسکری تشکر کرد.

محمدرضا ورزی کارگردان این مجموعه تلویزیونی، ضمن تشکر از دو شخص شروع کننده «معمای شاه»، یعنی عزت‌الله ضرغامی رییس سابق صدا و سیما، دکتر دارابی و مهدی فرجی گفت: شروع این کار سخت بود و احساس می‌کردم خیلی‌ها نمی‌خواستند این کار به سرانجام برسد. من باید از حمایت‌های شما تشکر کنم و در آخر هم باید تشکر ویژه داشته باشم از تمام بازیگران، هنرورها و نیز عوامل پشت دوربین. «معمای شاه» یک کار سیاسی بود و فراز و فرودهای خودش را داشت و 150 عنوان کتاب با همکاری موسی حقانی رصد و بررسی شد.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از اتفاقات پژوهشی این کار، استفاده از خاطرات خود شخصیت‌های تاریخی است. با تمام این مشکلات سعی کردیم کاری را ارائه بدهیم که صحیح باشد و تنها حرفم این بود که تاریخ پهلوی دوم را که این روزها با هجو و حرف‌ها روبه‌روست، به تصویر بکشم.

پس از صحبت‌های ورزی، بخش‌های ضبط شده پشت صحنه  مجموعه «معمای شاه» به نمایش در آمد.

شکر خدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی(ره) در ابتدا ضمن تشکر از عوامل این سریال، در خصوص شرایط ساخت آن، عنوان کرد: شرایط سخت سریال صبوری می‌خواست و امیدوارم این قدم اول در نشان دادن تاریخ ایران آخرین گام نباشد. ما بسیاری از برهه‌های تاریخی‌مان ،به مانند یک سریال است. ما همکاران بسیاری داشتیم که در طول کار از دنیا رفتند و از شما خواهش می‌کنم این امکان و دسترسی به تاریخ را مساعدت کنید تا بیشتر کار شود.

دکتر حقانی مشاور تاریخی «معمای شاه» بیان کرد: کار در حوزه تاریخ معاصر، کار بسیار سختی است، مخصوصا بخش تاریخی پهلوی که همچنان با آن درگیر هستیم. «معمای شاه» به دوره تاریخی بزرگ ایران و تمام اتفاقات سیاسی، اجتماعی و نفوذ بیگانگان در ایران می‌پردازد و این سریال کار بزرگی بود که باید بیشتر به این نوع سریال‌ها توجه شود.

وی افزود: این سریال سه مدیر و ریاست سازمان را دید و توقع می‌رود که سختی‌های عرصه تاریخ‌نگاری معاصر برداشته شود.

خسرو معتضد کارشناس تاریخی عنوان کرد: من افتخار دارم که در خدمت آقای ورزی و دکتر حقانی بودم و بیشتر کارم نظارت بر مجموعه بود که ورزی با تمام حسن نیت به آن گوش سپرد. معمای دوره پهلوی پر از ابهام است و «معمای شاه» نود و پنج درصد عین واقعیت نشان داده شد.

دکتر علی عسکری رییس رسانه ملی، ضمن سلام و خیر مقدم به عوامل سریال «معمای شاه» گفت: این اثر در آینده بیش از گذشته موثر خواهد بود و برای اولین بار یک اثر بلند با تمام ظرافت‌های تاریخی و با تمام سختی‌هایش انجام شد و از صمیم قلب از تک‌تک شما تشکر می‌کنم. زمانی که مدیریت رسانه ملی را برعهده گرفتم، دیدم سریال با چالش‌هایی مواجه شده و از آن حمایت کردم.

وی در ادامه اظهار داشت: از گذشته در بنیاد حق شناسی، با آقای ضرغامی همکاری داشتیم که قرار شد برای انجام کارهای تاریخی بانی شویم و ایشان پس از ورودشان به صدا و سیما، به قول خود عمل کردند.

در ادامه علی‌عسکری به کپر نشینی، حلبی آباد و دوران سخت تهران اشاره کرد و گفت: ما بسیاری از خیانت‌ها و ظلم‌های رژیم شاه را نتوانستیم بگوییم، بنابراین بحث تاریخی هویت ساز است. این انقلاب بدون شک مسیر تاریخ را تغییر داده است و امروز با تلاش‌های رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) به قدرت بزرگی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تاریخ به ما تجربه و عبرت‌ها را می‌گوید و این سریال عبرت‌آموز بود و بعدها در دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند تاریخ معاصر پهلوی را به شکل مصور آموزش بدهند. در آن دوران امامی با تقوا و شجاع پیدا شد که مردم آن را دیدند و باعث سرنگونی رژیم بیگانه شدند و تمدنی جدید و اسلامی را آغاز کردند.

خبر در حال تکمیل است...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میرباقری: سریال‌سازی یکی از ضروریت‌های تلویزیون است/ ورزی: خیلی‌ها نمی‌خواستند «معمای شاه» به سرانجام برسد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..