تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افتتاح سامانه پیش بینی هشدار سیلاب شهری کشور در قم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مدیرکل هواشناسی قم گفت: این سامانه برای نخستین بار در استان قم راه اندازی شده است که نسل چهارم سامانه های هشدار سیل در جهان است و تمام ویژگی های سه نسل پیشین را علاوه بر ویژگی های تکمیلی داراست.
یحیی زارع افزود: نمی توان از خسارت پدیده های جوی جلوگیری کرد، ولی می توان با راه اندازی چنین دستگاه هایی خسارت ها را به حداقل رساند.
وی گفت: عملیات طراحی و نصب این سامانه از اوایل خردادماه سال جاری با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال آغاز شد که از مصوبه های سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به استان قم بود.
رهبر معظم انقلاب، 27 مهرماه سال 1389 به مدت 10 روز به شهر مقدس قم سفر کردند.
وی با اشاره به این که این سامانه نسبت به سامانه های قبلی تفاوت های زیادی دارد، بیان کرد: سامانه پیش بینی هشدار سیل در مرحله نخست مدل جهانی و در مرحله دوم مدل منطقه ای هواشناسی را بررسی می کند و تمام اتفاق های جوی که قرار است رخ دهد را رصد می کند.
زارع ادامه داد: اطلاعات به دست آمده در پردازشگر هواشناسی کشور قرار می گیرد و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی، مدل کشوری و سپس مدل استانی به دست می آید.
وی اضافه کرد: هیدروگراف سامانه هشدار سیل، رصدهای لازم را انجام می دهد و وضعیت بارش ها در حوضه های مختلف بررسی و اعلام می گردد و در صورت لزوم هشدار لازم به تیم های امداد و نجات داده می شود.
وی گفت: سامانه پیش بینی و هشدار سیل قادر است چهار تا پنج روز قبل از رخداد سیل پیش بینی، دبی رودخانه و دبی حوضه های مختلف بالادست و پایین دست سد را ارائه دهد.
زارع افزود: ارائه خروجی مدل منطقه ای، مدل های هیدرولوژی و هیدرولیک از دیگر ویژگی های این سامانه است.
به گفته وی، در همین راستا تعداد 10 تابلوی اعلان خطر سیل در ورودی های رودخانه قمرود نصب شده است که از 150 تا 200 متری کاملا قابل مشاهده است.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر حدود هشت کیلومتری به صورت رفت و برگشت درآمده است.
وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهارتن را گرفت ، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند.
وی افزود: این تابلوها در حالت عادی به صورت تابلوی احتیاط است و فقط در مواقع خطر سیل روشن می شود.

مدیرکل هواشناسی قم گفت: در راستای نصب سامانه پیش بینی و هشدار سیل و برای دریافت دقیق تر اطلاعات، 50 ایستگاه دیتالایر باران سنجی، 10 ایستگاه کلیماتولوژی، 10 ایستگاه سطح سنجی راداری و سه ایستگاه سینوپتیک تمام خودکار نیز در سطح استان نصب شده است.

انتهای پیام/ت




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افتتاح سامانه پیش بینی هشدار سیلاب شهری کشور در قم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..