تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : مردان بیماری را فراموش کرده‌اند


مردان بیماری را فراموش کرده‌اند


زندگی > سلامت – زهرا رفیعی:
بیش ازین مخاطبان نظام سلامت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند اما این بدان معنا نیست که مردان در معرض بیماری قرار ندارند.

با وجود اینکه امسال چندمین سالی است که هفته سلامت مردان برگزار می‌شود، اما همچنان مردان با فرهنگ «بی‌توجهی به سلامت» خود زمینه‌های آسیب‌های جسمی و اجتماعی را فراهم می‌کنند.

به گزارش همشهری هفته ملی سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند هر سال با هدف حساس‌سازی مردان نسبت به سلامت خود و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می‌شود. امسال نیز با محوریت سلامت باروری در مردان این هفته شروع شده است و علاوه بر این به مسائلی مانند شیوه زندگی سالم، پیشگیری از حوادث ترافیکی، ارتقای سلامت روانی، پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی و عوامل خطر آن، ارتقای سلامت باروری مردان، سلامت مردان و خانواده و پیشگیری از حوادث شغلی پرداخته شده است. با وجود این مردان عموما در مراحلی از بیماری به پزشک مراجعه می‌‌کنند که کار از کار گذشته است.

دکتر عباس بصیری، رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت‌وگو با همشهری با ابراز تأسف از این ویژگی فرهنگی گفت: مردان تقریبا در مراحل پیشرفته‌تری از بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و ما فقط مجبوریم درمان‌های علامتی، نگهدارنده و ضد‌درد برایشان تجویز کنیم. در مراکز درمانی و کلینیک‌ها بارها دیده شده یک خانم با در دست داشتن برگه آزمایش همسر، برادر یا پدرش به پزشک مراجعه کرده و پیگیر سلامت مردان خانواده خود شده است. بخشی از این ماجرا به اشتغالات مرد خانواده مربوط می‌شود و بخشی دیگر به‌دلیل بی‌توجهی به سلامت است.

مردان بیشتر در معرض خطرند

امید به زندگی در مردان ۷۴ و در زنان ۷۹سال است. فاصله ۵ ساله نشان می‌دهد که زنان، هم کمتر از مردان در خطرند و هم بیشتر از آنها به سلامتشان و علائم اولیه بیماری‌ها اهمیت می‌دهند. رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه متأسفانه مردان از ابراز بیماری خود احساس شرمساری می‌کنند، عنوان کرد:‌ مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض آسیب‌های فیزیکی، بیماری‌های شغلی، حوادث ترافیکی، تومورها و… قرار دارند و این در حالی است که متأسفانه این افراد از مراجعه به پزشک و بیان مشکلات خود احساس شرم می‌کنند زیرا بر این باور هستند که پذیرش بیماری قدرت مردانگی آنها را زیر سؤال می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نظام سلامت برای مردان به‌صورت ویژه برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: مهم‌ترین کاری که نظام سلامت اخیرا در مورد مردان انجام داده است، پرداخت بخشی از هزینه‌های درمان ناباروری است. البته بخشنامه‌های مربوطه در گیرودار مراحل اداری با ناهماهنگی‌‌هایی مواجه است. برای معاینه سالانه بیماری‌های زنانه فرهنگسازی لازم انجام شده ولی مردان بررسی‌های دوره‌ای را نادیده می‌گیرند. مردان بیشتر از زنان در محیط‌های آسیب‌زا کار می‌کنند، سیگار می‌کشند، مواد ‌مخدر مصرف می‌کنند ولی برای ایجاد فرهنگ مراجعه به پزشک و خودمراقبتی نظام سلامت برای آنها کار قابل توجهی انجام نداده است ولی بزرگ‌ترین بی‌توجهی به سلامت را خودشان در حق خودشان می‌کنند.

وقتی صحبت از ناباروری می‌شود انگشت اتهام به سمت خانم‌ها می‌رود اما این در حالی است که نقش زنان و مردان در بروز ناباروری برابر است؛ یعنی زمانی که زوجی دچار ناباروری می‌شوند ۵۰درصد علت به خانم و ۵۰درصد دیگر به آقا مربوط می‌شود. متأسفانه مردان برای ابراز بیماری‌های خود دچار شرمساری و ناراحتی می‌شوند و به همین دلیل برای معاینات بیماری‌های مربوط به مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. دکتر غلامرضا پورمند، نایب‌رئیس انجمن اورولوژی ایران در این‌باره گفت: سال ۱۹۷۸نخستین نوزاد به روش درمان‌های کمک‌باروری به دنیا آمد. تولد این نوزاد این مسئله مهم علمی را اثبات کرد که با یک اسپرم سالم، امکان باروری میسر است. تنها ۱۵درصد از زوجین با مشکل باروری مواجه می‌شوند که در این میان یک‌تا۲درصد زوجین به کمک روش‌های کمک‌باروری صاحب فرزند نمی‌شوند و مابقی با تکمیل پروسه درمان می‌توانند صاحب یک فرزند شوند.

معاینه رایگان مردان در سراهای محلات و مساجد پایتخت

همزمان با هفته ملی سلامت مردان، با حضور متخصصان اورولوژی در سرای محلات و مساجد، مشاوره و معاینه رایگان درخصوص بیماری‌های مردان ارائه می‌شود. سمانه زمانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: همایش منطقه‌ای با موضوع «آشنایی و پیشگیری از بیماری‌های شایع مردان» و پیشگیری از استرس و افسردگی در خانه‌های سلامت برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا از تاریخ اول تا هفتم اسفند ایستگاه سنجش سلامت مردان در خانه‌های سلامت، سرای محلات و مساجد فعال شوند و خدمات مختلفی از قبیل اندازه‌گیری فشار خون، قند خون، تست BMI، مشاوره روانشناسی، مشاوره پزشکی و مشاوره تغذیه را ارائه دهند.

زیباجو

حتما بخوانید :   زیباجو : هزینه کرد حق بیمه درمان کارگران باید شفاف شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و دنیا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : مردان بیماری را فراموش کرده‌اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..