تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت؛پیشگیری و درمان بیماری استئوپتروز یا استخوان مرمری

استخوان مرمری یا استئوپتروز نام یک بیماری ژنتیکی است.در بیماری استئوپتروز یا استخوان مرمری سلول های استئوکلاست که مسئول جذب استخوان هستند خوب کار نمیکنند. استخوان این بیماران با وجود تراکم بیشتر ترد و شکننده تر از معمول است.

در بیماری استخوان مرمری یا استئوپتروز همچنین مشکلاتی مانند اختلالات مغز استخوان، اختلال در رشد دندان ها، فشار به اعصاب محیطی و اختلال رشد وجود دارد. این بیماران معمولا دچار شکستگی های متعدد میشوند.

 استئوپتروز یا استخوان مرمری چیست

بیماری استخوان سنگ مرمری (استئوپتروز) یکی از بیماری های نادر است که زمینه ژنتیکی دارد.این عارضه یا به صورت اوتوزوم غالب در بزرگسالان در بروز پیدا می کند که فرم خفیف آن محسوب می شود. این متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه بیماری استئوپتروزیس مادرزادی به شکل اوتوزوم مغلوب در نوزادان به هنگام تولد رخ می دهد، به طور معمول این گروه از افراد با مشکلات عدیده ای مانند اختلال در بینایی و شنوایی، کم خونی و کاهش سیستم ایمنی بدن دست و پنجه نرم می کنند.

  نوع دیگری از بیماری استخوان سنگ مرمری که فرم متوسط این عارضه به شمار می آید "استئوپتروزیس تاردا" نامیده می شود. در بیماری استئو پتروزیس عملکرد استئو کلاست دچار اختلال می شود،  در این عارضه تعادل سوخت و ساز استخوان به هم می خورد و استخوان مانند شیشه سفت و محکم می شود و حالت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. در بیماری استخوان سنگ مرمری در برخی موارد رسوب کلسیم و رشد استخوان به حدی زیاد است که وجب انسداد مجرایی که سیستم اعصاب بدن از آن ها عبور می کند، می شود.

شیوع بیماری استئوپتروزیس به طور تقریبی یک نفر به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر است بنابرین عارضه ای نادر محسوب می شود.  در برخی موارد نوزاد ستم ایمنی این گروه از افراد می شود مبتلایان به این عارضه خیلی زود جان خود را از دست می دهند. پدرام با اشاره به اینکه تنگ شدن کانال عصبی سیستم مغز استخوان در بیماری استئوپتروزیس گاهی سبب ناشنوایی افراد می شود،  بهترین درمان این بیماری داروی "گاما اینترفرون" است که منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.همچنین در مواردی که افراد مبتلا به این عارضه با شکستگی مواجه می شوند استفاده از داروی استئومیلیت برای بهبودی آن ها مفید است.

 http://www.delgarm.com/

علائم بیماری استخوان مرمری قد کوتاه و سر بزرگ و پیشانی برجسنه و زانوهای به هم چسبیده ( به شکل ایکس) اسکولیوز، آرتروز و ساییدگی مفصل ران و عفونت استخوان (استئومیلیت) شکستگی های مکرر و متعدد استخوان های بدن بخصوص استخوان های بلند با ضربات خفیف گیر کردن اعصاب محیطی در محیط های تنگ استخوان، فشار به اعصاب بینایی و شنوایی و ایجاد کری و کوری کم شدن فضای مغز استخوان و در نتیجه ایجاد کم خونی (به علت کاهش تولید گلبول قرمز)، استعداد بالا برای خونریزی (به علت کاهش تولید پلاکت) و عفونت های مکرر (به علت کاهش تولید گلبول های سفید) تجمع مایع در مغز، دیر درآمدن دندان ها و زود شکسته شدن استخوان ها بزرگ شدن کبد و طحال، اختلالات یادگیری و تشنج

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

سابقه و هدف بیماری استخوان مرمری

استئوپتروزیس جنینی یا marble bone diseas یک بیماری ارثی اتوزومال مغلوب است که با استخوانهای اسکلروتیک و شکننده و اختلالات نورولوژیکی و خونی همراه شناخته میشود. شایعترین یافته دهانی آن تأخیر در رویش دندانها ، فقدان بعضی از دندانها و زود از دست دادن و احتمال بالای استئومیلیت است.

درمان استئوپتروز یا بیماری استخوان مرمری

درمان این بیماران بیشتر نگهدارنده است به عبارت دیگر درمان شکستگی های ایجاد شده و در صورت بروز آرتروز مفاصل، انجام تعویض مفصل.
ویتامین دی، استفاده از دوز های بالای کلسیتریول و کاهش مصرف کلسیم، گاما اینترفرون، اریتروپویتین و کورتیکوسترویید ها از داروهایی هستند که در درمان این بیماری بکار برده میشوند. گاهی در درمان این بیماران از پیوند مغز استخوان هم استفاده میشود.
افراد مبتلا به استئوپتروز در صورت عدم درمان در دهه اول عمر به علت کم خونی، خونریزی و عفونت میمیرند.

یک دختر 9 ساله مبتلا به استئوپتروزیس و علایم مربوط از جمله رشد فیزیکی کند، نابینایی و کاهش شنوایی به دانشکده دندانپزشکی مراجعه نمود. برای این بیمار دنچر فک بالا و پایین ساخته شد.
یافته ها: بیماری استئوپتروزیس یکی از بیماریهایی است که رویش دندانها با تأخیر انجام میگیرد. و دندانهای روییده exfoliate میشوند. و معمولاً بیماران مبتلا نیاز به درمانهای پرتز پیدا می کنند.


نتیجه گیری

ساخت پروتز برای بیماران مبتلا به استئوپتروزیس میتواند فانکشن و زیبایی را به آنها برگرداند که اثرات مهمی در بهبود وضعیت این کودکان خواهد داشت. در ساخت پروتز باید به علایم مرتبط با بیماری از جمله نابینایی ، شکنندگی استخوانها و احتمال بالای استئومیلیت توجه کرد.

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت؛پیشگیری و درمان بیماری استئوپتروز یا استخوان مرمری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..