تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شورا ۸ روز بعد از فوت‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی خیابانی به نام او کرد/ هنوز خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی‌ نیست

شورا ۸ روز بعد از فوت‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی خیابانی به نام او کرد/ هنوز خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی‌ نیست

جامعه > شهری - روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: بیش از 40 روز از فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌گذرد اما هنوز پایتخت، خیابانی به نام او ندارد.

در ايران مسئوليت نام‌گذاري خيابان‌ها برعهده شوراهاي شهر است و در تهران، شوراي شهر کميته‌اي تحت عنوان نام‌گذاري خيابان‌ها دارد.
اين کميته ديروز مورد انتقاد يکي از اعضاي شوراي شهر تهران قرار گرفت؛ به طوري‌که اسماعيل دوستي، عضو کميسيون حمل‌و‌نقل شوراي شهر از تعلل کميسيون نام‌گذاري شورا در نام‌گذاري خياباني به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گلايه کرد. او در بررسي دستور جلسه سوم شوراي شهر تهران، ضمن گلايه از تعلل این کميسيون درباره نام‌گذاري خياباني به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: پس از فوت رئيس مجمع تشخيص مصلحت، نام‌گذاري خياباني به نام ايشان با قيد دو فوريت مورد تصويب قرار گرفت اما با وجود گذشت بيش از 40 روز از مرگ ايشان، هنوز کميسيون نام‌گذاري حتي خياباني را نيز پيشنهاد نکرده است.
اين اتفاق در شرايطي است که عموما پس از فوت بزرگان با سرعت بيشتري، نام‌گذاري خيابان‌هايي به نام آنها صورت مي‌گيرد. به‌عنوان مثال، آيت‌الله مهدوي‌کني در تاريخ 29 مهر 1393‌، دار فاني را وداع گفتند و هشت روز پس از فوت آيت‌الله، خيابان بلوار مديريت به نام آيت‌الله مهدوي‌کني نام‌گذاري شد.
بااين‌حال، طرح نام‌گذاري خياباني به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در شوراي شهر تهران، با قيد دو فوريت به تصويب رسيده اما هنوز خياباني به نام اين مرحوم نشده است. در اين ميان، گزينه‌هاي زيادي نيز مطرح مي‌شوند اما به‌نظر مي‌رسد بيشتر اين نظرات، شخصي است؛ به‌طوري‌که اسماعيل دوستي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، پيش‌ازاين پيشنهاد کرده بود که بزرگراه رسالت که از معابر اصلي و مهم پايتخت است، با عنوان «آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني» نام‌گذاري شود. او عنوان کرده بود: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بر گردن همه ملت ايران و به‌ويژه مردم تهران، حق بزرگي دارد و بجاست که هر چه زودتر با نام‌گذاري يکي از مهم‌ترين معابر اصلي و بزرگراهي پايتخت به‌نام اين يار ديرين امام(ره) و رهبري، نسبت به ايشان اداي دين کنيم. او به‌طور مشخص، بزرگراه رسالت را براي اين منظور پيشنهاد کرد و گفت: اتصال اين بزرگراه به مصلاي تهران که يادآور امام‌جمعه‌بودن آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بوده، دليل خوبي براي اين نام‌گذاري و تجليل از او به‌عنوان يار ديرين امام راحل و رهبري است. دوستي تصريح کرد: درحال جمع‌آوري امضا از اعضاي شوراي شهر تهران براي تقديم درخواست تغيير نام بزرگراه رسالت به «آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني» هستم. علاوه بر اسماعيل دوستي، ابوالفضل قناعتي، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز پيشنهاد کرده است که مابين مناطق 16 و17 پايتخت در محدوده راه‌آهن، خياباني را مي‌توان به‌نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نام‌گذاري کرد. همچنين محمد حقاني، رئيس کميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران نيز پيش‌ازاين گفته بود: انتخاب خياباني به‌نام آيت‌الله هاشمي از حساسيت بالايي برخوردار است به‌همين‌دليل بايد خياباني که در شأن آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باشد، انتخاب کنيم زيرا ايشان هميشه يار امام(ره) و رهبري بودند.
حقاني افزود: هرگز نام خيابان‌هايي را که به نام شهدا نام‌گذاري شده‌اند، تغيير نمي‌دهيم اما خيابان رسالت را که بدون مجوز هم نام‌گذاري شده، مي‌توانيم به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نام‌گذاري کنيم. او افزود: نام‌گذاري يک خيابان مهم در شهر تهران مي‌تواند نشان از قدرداني زحمات و مجاهدت‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باشد. پيشنهاد ديگر مربوط به محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران است. او پيش‌ازاين عنوان کرده بود: با عنايت به آنکه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از انقلابيون ريشه‌دار و نسل اولي پیش از پيروزي انقلاب اسلامي و در مبارزات ستم‌شاهي بوده، سال‌های زیادی را در زندان سپري کردند و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز چه در زمان تثبيت نظام و دفاع مقدس و چه در سال‌هاي پس از آن، همواره يکي از استوانه‌هاي انقلاب اسلامي به‌شمار مي‌روند که با تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير خود، عمري را در راه انقلاب اسلامي صرف کردند، پيشنهاد مي‌کنم که خيابان انقلاب، حدفاصل ميدان امام‌حسين(ع) تا ميدان انقلاب اسلامي به نام ايشان نام‌گذاري شود تا يادآور نماز جمعه‌هاي حماسي ايشان در دوران دفاع مقدس در دانشگاه تهران باشد. همچنين احمد حکيمي‌پور پيشنهاد کرد، خيابان رسالت، محدوده مصلاي تهران تا ميدان رسالت به نام آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نام‌گذاري شود.
غلامرضا انصاري، ديگر عضو شوراي شهر نيز پيشنهاد داد، بلوار کشاورز به نام آيت‌الله هاشمي نام‌گذاري شود اما ماجرا از اين قرار است که مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر تهران گفت: پيشنهاد‌هاي مرتبط با اين نام‌گذاري به هيأت‌رئيسه شورا ارائه شده که براي بررسي به کميسيون نام‌گذاري ارجاع شده است. او افزود: اين پيشنهادات پس از بررسي و اعلام نظر کميسيون در صحن علني شوراي اسلامي شهر تهران مورد بررسي قرار مي‌گيرند. مجتبي شاکري، رئيس کميته نام‌گذاري شوراي اسلامي شهر تهران نيز عنوان کرده است: با بررسي معابر، ميادين و بوستان‌هاي شهر تهران، مکاني به نام اين شخصيت بزرگ نظام، نام‌گذاري خواهد شد.
در شهرستان‌ها اما اوضاع با سرعت بيشتري پيش مي‌رود به‌طوري‌که مي‌توان کرمان را نخستين استاني دانست که نام‌گذاري خياباني به‌نام آيت‌الله هاشمي را تصويب کرد. پيش‌ازاين، رئيس شوراي اسلامي شهر کرمان عنوان کرده بود: يکي از ميادين يا خيابان‌‌هاي بزرگ شهر کرمان را به ياد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، به‌نام اين مرد بزرگ نام‌گذاري خواهيم کرد. پيش از او اما، سخنگوي شوراي‌عالي استان‌ها خواستار نام‌گذاري يک خيابان اصلي به نام آيت‌الله هاشمي در تمام استان‌ها شده بود. احد چگيني در سي‌و‌هشتمين اجلاس عمومي شوراي‌عالي استان‌ها پيشنهاد داد: از آنجا که آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، نقش بسزايي در پيروزي انقلاب اسلامي داشته، شوراي‌عالي استان‌ها باید به تمامي شوراهاي اسلامي سراسر کشور تأکيد کند که يکي از معبر‌هاي اصلي خود را به نام يار ديرين مقام معظم رهبري نام‌گذاري کنند. مهدي چمران هم به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي استان‌ها از اين پيشنهاد استقبال کرد و گفت: اين پيشنهاد خوبي است و قطعا مورد بررسي قرار خواهد گرفت. علاوه بر کرمان، رفسنجان و ايلام نيز شهرهايی بودند که خيلي زود نام‌گذاري خيابان در اين شهرها صورت گرفت و پس از آنها چهارمحال‌وبختياري از تصويب نام‌گذاری خياباني در اين استان به نام آيت‌الله هاشمي خبر داد. در اين رابطه، رئيس شوراي اسلامي چهارمحال‌وبختياري، پيش‌ازاين گفت: پيشنهاد نام‌گذاري خيابان يا ميداني در هر يک از شهرهاي استان به نام مرحوم آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني ارائه شده است.
اين جريان اما فقط محدود به شهرها و کلانشهرها نمي‌شود و برخي روستاهاي کشور نيز معابري را به نام آيت‌الله هاشمي نام‌گذاري کرده‌اند؛ به‌طوري‌که شوراي اسلامي روستاي قربان‌آباد در مصوبه‌اي، خيابان اصلي اين روستا را به اسم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نام‌گذاري کرد. اين شورا اعلام کرد که به‌منظور پاسداشت خدمات ارزنده حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، خيابان اصلي روستاي قربان‌آباد را که جدول‌گذاري و آسفالت آن در شهريور سال ۹۴ به بهره‌برداري رسيده، در دهه فجر سال ۹۵ به نام «خيابان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني» نام‌گذاري خواهند کرد. قربان‌آباد، روستايي نزديکي شهر رفسنجان از توابع استان کرمان است.

۴۲۴۲




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شورا ۸ روز بعد از فوت‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی خیابانی به نام او کرد/ هنوز خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی‌ نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..