تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟

Insurance1 بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟بیمه پیمانی است که بر پایه‌ آن شرکت بیمه تعهد می‌کند در برابر مقدار پولی که فرد یا شرکت دیگری به او پرداخت می‌کند، زیان وارد شده به بیمه گذار را در پی رویدادی ناخواسته جبران کند. پولی را که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد، حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود، موضوع بیمه می نامند. آسمونی در این مقاله مطاب کامل و جامعی در مورد بیمه و فواید آن برای شما عزیزان تهیه کرده است.

بیمه = سرمایه‌گذاری برای آرامش

میزان حق بیمه بر پایه‌ حساب احتمالات تعیین می‌شود. برای نمونه، فرض کنید صاحبان 100 هزار خانه به یک شرکت بیمه قرار داد بیمه‌ آتش‌سوزی ببندند و از آن خانه‌ها تنها هزار خانه آتش بگیرد و آسیب ببیند. شرکت به میزان آسیب وارد شده به آن هزار خانه، به صاحبان آن‌ها پول می‌پردازد. اما به صاحبان 99 هزار خانه‌ دیگر که آتش نگرفته‌اند پولی نمی‌دهد. این پول هم از حق بیمه‌ای به دست می‌آید که صاحبان خانه‌ها طی سال به آن شرکت پرداخته‌اند و آرامش را به خانه‌ خود آورده‌اند.

شرکت‌های بیمه سرمایه‌ای را که از بیمه‌گذاران دریافت می‌کنند در کارهای بازرگانی و خدماتی وارد می‌کنند تا از پس هزینه‌های ناشی از زیان‌های بزرگ، مانند سقوط هواپیما، غرق شدن کشتی، سیل، زمین‌لرزه و آتش‌سوزی‌های گسترده برآیند. البته، بیش‌تر آن‌ها قراردادهایی را به شرکت‌های بیمه‌ای بزرگتر و گاهی شرکت‌های بین‌المللی می‌بندند و به آنان حق بیمه پرداخت می‌کنند. بنابراین، آن‌ها با بیمه کردن مردم برایشان آرامش می‌آورند و خود با بیمه کردن بخشی از سرمایه‌ خود در شرکت‌های دیگر به آرامش دست می‌یابند.

Insurance2 بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟تاریخ بیمه

همه‌ قوم‌ها و تمدن‌های کهن کوشیده‌اند به شیوه‌ای زیان‌های رسیده به خود را کاهش دهند. از زمان‌های دور مردم جواهر و چیزهای ارزشمند خود را برای روزهای گرفتاری نگهداری می‌کردند و هنوز هم چنین شیوه‌ای وجود دارد. گاهی چیزهای با ارزش را به پرستشگاه‌ها می‌سپردند و در برابر نگهداری از آن‌ها نیز هزینه‌ای پرداخت می‌کردند. چنین شیوه‌ای در بین سومری‌ها و بابلی‌ها وجود داشته است. اما پس‌انداز کردن همواره شیوه‌ی مناسبی نبود، چرا که گاهی یورشگران به چپاول پرستشگاه‌ها دست می‌زدند. هم‌چنین، تاراج بازرگانان و غرق شدن کشتی‌ها در دریا همواره وجود داشت.

بازرگانان چینی برای پشتیبانی از یکدیگر از خطر نابودی کشتی‌های باری در طوفان‌ها یا دزدی‌های دریایی یا هر رویداد ناگوار دیگری که در دریا رخ دهد، بارهایشان را بین چند کشتی پخش می‌کردند و چنین می‌اندیشیدند که اگر یک کشتی در یک روز غرق شود یا آسیب ببیند، همه‌ی کشتی‌هایی که در چند روز به دریا می‌روند، همگی آسیب نخواهند دید. آن‌ها با این کار از زیان ناشی از غرق شدن کشتی‌ها یا دزدیده شدن کالاهایشان می‌کاستند.

اما به نظر می‌رسد بابلی‌ها، که در بانکداری نیز پیشتار بودند، شیوه‌ بهتری برای بیمه کردن بازرگانان پیدا کرده بودند. بر پایه‌ سندهایی نوشتاری که از آنان بر جای مانده است، اگر بازرگان بابلی برای خرید کالا یا هزینه‌های کشتی از بانک‌داران بابلی وام می‌گرفت و کالاهایش را می‌دزدیدند یا رویداد ناخواسته‌ دیگری پیش می‌آمد، بازرگان چیزی پرداخت نمی‌کرد. چرا که بهره‌ی بالا، که گاه بیش از 25 درصد بود، در واقع حق‌بیمه‌ای بود که بازرگانان بابلی می‌پرداختند. قانون این شیوه از بیمه در استوانه‌ قانون حمورابی نیز آمده است.

Insurance3 بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟فینیقی‌ها، که کشتی‌هایشان در دریای مدیترانه به جابه‌جایی کالا می‌پرداختند، بیمه‌ کردن را از مردمان بابلی یاد گرفتند. آن‌ها برای بیمه کردن کشتی‌های خود نیز بیمه داشتند و برخی پژوهشگران نوشته‌های آن‌ها را کهن‌ترین سندهای بیمه‌ دریایی می‌دانند. بیمه‌ دریایی را یونانی‌ها و رومی‌ها از فینیقی‌های آموختند. سپس بازرگانان ایتالیایی در سده‌های میانه (قرون وسطی) به این گونه از بیمه روی آوردند و بندرهای ونیز، لمباردی و جنوآ در ایتالیا از مرکزهای اصلی بیمه‌ دریایی در اروپا شد.

ایتالیایی‌ها بیمه‌ دریایی را به انگلستان بردند. سپس در آغاز سده‌ هفدهم میلادی بازرگانان انگلیسی و کشتی‌داران در کافه‌ای به نام لویدز در نزدیکی بارانداز لندن گرد هم آمدند. آن‌ها هم‌پیمان شدند تا در سود و زیان یک سفر دریایی با هم سهیم باشند. خطر رویدادهای ناخواسته برای برخی از آن افراد بیش‌تر بود، چرا که بار بیش‌تری داشتند یا بار آن‌ها ارزشمندتر بود. از این رو، آن‌ها باید هزینه‌ بیش‌تری پرداخت می‌کردند و در واقع بار خود را از این راه بیمه می‌کردند. آن‌ها از پایه‌گذاران بنیاد بیمه‌ لویدز شدند که مهم‌ترین مرکز بیمه‌ دریایی شد. این بنیاد اکنون نیز به کار بیمه می‌پردازد و یکی از بنیادهای مشاوره و پژوهش‌های بیمه جهان است.

جدای بیمه‌ دریایی، بیمه‌های دیگری نیز در جهان باستان وجود داشته است. برای نمونه، بر پایه‌ نوشته‌های جاحظ، نویسنده‌ عرب که کتاب‌هایی پیرامون تاریخ باستانی ایران نوشته است، دولت‌های باستانی ایران از خانواده‌هایی که در آیین جشن‌های نوروز هدیه‌ای به ارزش 10 هزار درهم یا بیش‌تر به پادشاه می‌دادند، در رویدادهای ناخواسته و گرفتاری‌های مالی پشتیبانی می‌کرد. او در کتاب التاج فی اخلاق الملوک چنین آورده است:

Insurance4 بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟” … اگر ارزش هدیه‌ها به ده‌هزار درهم رسید آن را در دیوان ویژه بنویسند و اگر در طی سال اتفاقی برای هدیه‌دهنده رخ دهد که نیازمند کمک گردد، مانند این که بلیه‌ای بر او برسد یا ساختمانی بسازد یا مهمانی بزرگ و ولیمه‌ای بدهد یا پسر زن دهد یا دختر به شوی فرستد و هدیه‌ او ده هزار درهم بوده، دو برابر آن را به عنوان کمک به او بدهند. ولی اگر هدیه‌ او چیز کوچکی بوده، مانند پیکانی یا سیبی یا ترنجی و مانند آن‌ها، بر شاه است که در هنگام نیازمندی او به اندازه‌ای که اخلاص و وفاداری هدیه‌دهنده مقتضی آن و خیلی بیش از اندازه‌ هدیه‌ او باشد، او را پاداش دهد. و اگر کسی از این افراد در هنگام نیازمندی کمکی به او نمی‌رسید، وظیفه داشته است که آن را به دیوان اطلاع دهد و از زنده نگه‌داشت این آیین غفلت نکند.”

از جمله بیمه‌هایی که در روزگار گذشته به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی وجود داشته، بیمه‌ بهداشت است. در روزگار شکوفایی تمدن اسلامی بیمارستان‌های پیشرفته‌ای در شهرهای گوناگون، به‌ویژه ری، فیروزآباد، نیشابور، سیستان، اصفهان، مرو، خوارزم، بغداد، قاهره، فسطاط، دمشق و فاس، بنیان‌گذاری شده بود که هزینه‌ آن‌ها، از دستمزد پزشکان و کارکنان تا هزینه‌ دارو و غذا، را دولت می‌پرداخت یا در بیش‌تر جاها از موقوفه‌ها پرداخت می‌شد. در آن زمان معمول بود که با بنای هر بیمارستان، به اندازه‌ کافی موقوفه برای هزینه‌های آن در نظر می‌گرفتند.

بیمارستان عضدی بغداد، که به فرمان عضدالدوله‌ی دیلمی ساخته شد و محمد بن زکریای رازی به ریاست آن برگزیده شده بود، از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های آن زمان بود. در آن بیمارستان حتی پس از این که بیمار از بیمارستان مرخص می‌شد، هزینه‌ زندگی او برای شمار روزهایی که بنا به تشخیص پزشک باید استراحت می‌کرد، از سوی بیمارستان پرداخت می‌شد تا بار دیگر بیماری او بازنگردد و هزینه‌ای به بیمارستان تحمیل نشود.

بیمه چه فوایدی دارد؟

بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است. بیمه ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها میتوانند در زمان نیاز یک بخشی از هزینه ها را پوشش دهند. بیمه سلامت و درمانی و همچنین بیمه عمر از مهمترین بیمه هایی هستند که نه تنها در هزینه ها به ما کمک میکنند بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب میشوند بنابراین اهمیت استفاده از بیمه در زندگی بالا است. بیمه علاوه بر زندگی در کار و تجارت نیز مورد نیاز است. در اصل استفاده از بیمه نوعی آینده نگری محسوب میشود که میتواند در آینده در هزینه ها به ما کمک کند.

فایده مهم بیمه این است که میتواند بخشی از هزینه های غیر قابل پیش بینی در آینده را پوشش دهد بنابراین از این نظر باعث آسودگی خاطر میشود. با توجه به اینکه بیمه ها انواع مختلفی دارند بنابراین میتوان از هر کدام از آنها به حد نیاز در زندگی استفاده نمود. حتی در کسب و کارمان نیز بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است مثل بیمه ی حوادث و آتش سوزی.

Insurance5 بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟بیمه هایی که خدماتی برای سلامتی و درمان دارند از مهمترین انواع بیمه محسوب میشوند چون این بیمه میتواند هزینه های درمانی را در زندگی کاهش دهد بنابراین وقتی از بیمه استفاده میکنیم علاوه بر اینکه در هزینه ها صرفه جویی میکنیم یک سرمایه گذاری انجام میدهیم که طولانی مدت میتوانیم از آن بهرمند شویم.

بیمه ها کمک میکنند تا خیال آسوده تری بابت آینده فرزندانمان هم داشته باشیم. بیمه ی عمر نیز انواع مختلفی دارد میتوان از آن برای داشتن زندگی بهتر در آینده استفاده نمود. در واقع با استفاده از بیمه کیفیت زندگی خود را افزایش میدهید چون بیمه ها امکانات زیادی را در اختیار ما قرار میدهند بنابراین با استفاده از آنها میتوان هم آسودگی فکری و هم آسودگی از نظر پرداخت هزینه ها برای ما ایجاد میشود.

بیمه ی حوادث هم از انواع مهم بیمه است که جزء نیازهای ضروری زندگی است چون حوادث هم غیر قابل پیش بینی هستند بنابراین باید بیمه را یک جزء جدایی ناپذیر در زندگی خود در نظر بگیریم. امروزه بیمه تنوع بیشتری پیدا کردند و هر کدام از آنها میتوانند در پرداخت هزینه ها به ما کمک کنند و بیش از همه با استفاده از بیمه مخصوصا بیمه ی عمر که در اکثر کشورهای جهان ارائه میشود میتوان آتیه ی بهتری ار برای خانواده و خود ایجاد نمود.

بیمه ها در اصل حمایت مالی را در زندگی برای ما فراهم میکنند بنابراین مثل سرمایه گذاری هستند که میتوانند در  خیلی از موارد به هزینه هایی که باید در زندگی بپردازیم به ما کمک کنند. پس هر چقدر که از بیمه ها بیشتر استفاده کنیم به نوعی بیشتر سرمایه گذاری و آینده نگری کردیم.

هزینه های درمانی و سلامتی جزء دغدغه های مهم در زندگی است که بیمه میتواند در این قسمت به ما کمک کند و امنیت خاطر بیشتری را ایجاد کند. استرس ها و نگرانی ها در زندگی میتوانند با استفاده از بیمه و داشتن آینده ی بهتر کاهش پیدا کنند. همچنین در مدیریت هزینه ها و صرفه جویی که در زندگی برای آن تلاش میکنیم میتواند با استفاده از بیمه هم تحقق یابد.

نیاز ما به بیمه هر روز بیشتر میشود و استفاده از آن باید برای تک تک اعضای خانواده و فرزندان باشد تا آینده ی بهتری هم برای خود و هم برای فرزندانمان داشته باشید بیش از همه با بیمه میتوانیم نگرانی های خود را بابت بخشی از هزینه ها در زندگی کاهش دهیم.

- عضو تلگرام آسمونی شوید: کانال تلگرام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیمه چیست و چه نیازی است بیمه شویم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..