تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هفته آینده؛ اتصال زاهدان به شبکه گاز

موضوعی که مدیرعامل شرکت ملی گاز آن را نماد تدبیر دولت یازدهم و توجه آن به عدالت اجتماعی در زمینه برخورداری از نعمت گاز می‌داند. مسئولان دولتی از سال 88 تاکنون چندین مرتبه وعده افتتاح پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان را داده‌ بودند اما این اتفاق تاکنون عملی نشده بود. بهمن‌ماه سال 88، مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز اعلام کرده بود که تا دو سال آینده، بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل آغاز می‌شود. وعده‌ای که هرگز محقق نشد. پس از آن استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان در سال 90 و استاندار دیگر این استان در سال 92 نیز همین وعده را دادند اما هیچ کدام واقعی نبود. تا آنکه دولت یازدهم اعلام کرد این پروژه در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد و اکنون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تحقق وعده دولت یازدهم در هفته آینده خبر می‌دهد. طرحی که حمیدرضا عراقی آن را نماد تدبیر دولت یازدهم و توجه آن به عدالت اجتماعی در زمینه برخورداری از نعمت گاز می‌داند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، عراقی  اذعان کرد: گازرسانی به زاهدان از ویژگی‌های ممتاز دولت یازدهم است. در چند دولت بحث گازرسانی به سیستان و بلوچستان مطرح بود اما هیچ گاه عملی نشد تا آنکه آقای روحانی عزم خود را برای اجرای طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان نشان داد و ما با دیدن جدیت رئیس جمهوری برای تحقق این امر تلاش کردیم و این آرزوی دیرینه در آخرین ماه سال 1395 محقق شد. وی ادامه داد: این طرح بسیار دشوار بود. کشیدن 2 تا 3 هزار کیلومتر خطوط لوله از عسلویه تا زاهدان کار آسانی نبود اما انجام شد.

البته خط لوله هفتم سراسری گاز با طول ۹۰۷ کیلومتر که گاز طبیعی را از عسلویه به ایرانشهر منتقل می‌کند، سال ۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و حالا هفته آینده خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان افتتاح می‌شود تا علاوه بر گازرسانی به شهرهای محروم استان سیستان و بلوچستان، مقدمات توسعه صنعتی در منطقه استراتژیک مکران فراهم شود.

خط انتقال ایرانشهر-زاهدان

از سال 92 تا کنون یکی از اولویت‌های اجرایی دولت ساخت خط انتقال گاز زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ در امتداد خط هفتم سراسری به منظور گازرسانی به شهر زاهدان، نیروگاه‌ها و صنایع مختلف استان و سایر شهر‌ها و روستاهای استان بود.

این خط لوله از محل ایرانشهر از خط لوله هفتم سراسری گاز را دریافت کرده و در انتها از دو مسیر شرق و غرب گاز شهرستان زاهدان را تأمین می‌کند. علاوه بر این گاز‌رسانی به نیروگاه زاهدان از اهداف عمده این خط لوله است. این خط انتقال گاز در طول مسیر خود از موانع طبیعی و غیرطبیعی مختلفی شامل آبروها، رودخانه‌های فصلی و دائمی مناطق گرم و خشک و کویری همچنین مناطق باتلاقی کوهستانی و جاده‌ها عبور می‌کند. این امر سختی اجرای عملیات و لزوم دقت بیشتر در رعایت استانداردهای ایمنی و مهندسی را برای عبور از موانع در پی داشت. تا آنجا که مسیر‌سازی طرح مستلزم انجام حجم عملیات خاکبرداری معادل بیش از 4 میلیون و 700 هزار مترمکعب بوده است.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز ایران، خط انتقال گاز ایرانشهر- زاهدان دارای 7 ایستگاه شیر بین راهی، 5 ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک دستگاه ارسال، یک ایستگاه دریافت و یک ایستگاه ارسال و دریافت توپک است. در ساخت این خط انتقال گاز، حدود 22 هزار شاخه لوله 36 اینچ به وزن 86 هزار تن از ایرانشهر تا زاهدان و 3125 شاخه لوله 16 اینچ به وزن تقریبی 3130 تن جهت گاز‌رسانی به CGC شرقی و غربی و نیروگاه‌های استان و بالغ بر 190 تن الکترود برای جوشکاری لوله‌ها مورد نیاز بوده که به کلی از کارخانه‌های داخلی تأمین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز از طریق 7700 تریلر به محل کارگاه‌های طرح حمل شده است.

معاون وزیر نفت در امور گازرسانی در مورد هزینه این طرح اظهار کرد: این طرح به ارزش 7500 میلیارد ریال و به طور کلی از سوی پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسیده است.

به گفته عراقی با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر نیروگاه‌ها و صنایع این استان بالغ بر 110 هزار خانوار در شهر زاهدان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهد شد. همچنین صرفه‌جویی ارزی معادل سالانه 660 میلیون دلار را از طریق جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع به همراه خواهد داشت به طوری که با اجرای این طرح زمینه توسعه و رونق اقتصادی اشتغال، افزایش امنیت ملی و منطقه‌ای و گسترش رفاه اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان فراهم خواهد شد.

زابل مقصد بعدی گاز

فاز بعدی این خط لوله انتقال گاز به زابل است و در برنامه‌های آینده شرکت مهندسی و توسعه گاز قرار دارد. به گفته عراقی مراحل طراحی آن خاتمه یافته و عملیات اجرای آن بزودی آغاز خواهد شد. به منظور بهره‌مندی آخرین استان کشور از گاز و در راستای محرومیت‌زدایی و گازرسانی به اقصی نقاط کشور، گاز‌رسانی به شهرهای زاهدان و مابقی استان نیز به همت وزارت نفت از ابتدای دولت تدبیر و امید آغاز شد تا پس از ایرانشهر که پیش از این گازدار شده بود و در مسیر خط لوله هفتم سراسری موسوم به خط لوله صلح قرار داشت مابقی این استان نیز از این نعمت الهی بهره‌مند شود.

سرمایه‌گذاری برای استفاده از نیروهای بومی

با عقد قرارداد و صرف هزینه‌ای معادل 2 میلیارد تومان آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف مرتبط با طرح گاز‌رسانی برای جوانان مستعد و جویای کار سیستان و بلوچستان درحال انجام است تا به علاقه‌مندان مهارت کار در جوشکاری و نقشه‌برداری خطوط انتقال گاز و شبکه گاز‌رسانی شهری آموزش داده شود تا هزار جوان دانش‌آموخته بتوانند جذب طرح‌های توزیع گاز در استان شوند و کار نصب تأسیسات توزیع گاز را انجام دهند.

صادرات گاز ایران به هند و پاکستان از مسیر سیستان

همچنین عراقی اظهار کرد: با پایان یافتن طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دو سال آینده جشن گازرسانی به آخرین استان فاقد شبکه گاز و تکمیل گاز‌رسانی کشوربرگزار می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از این خط لوله در زمینه صادرات گاز به هند و پاکستان نقش ایران در تحولات انرژی منطقه و جهان پر رنگ‌تر خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هفته آینده؛ اتصال زاهدان به شبکه گاز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..