تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی توریست‌های ایرانی مجذوب سفرهای خارجی می‌شوند/ظرفیت‌های گردشگری داخلی منزوی می‌شود؟

ظرفیت های گردشگری داخلی منزوی می شود؟/وقتی توریست های ایرانی مجذوب خارجی می شوندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گردشگری در جهان معاصر امروزی،یکی از فرصت های کم نظیر و بی بدیل در حوزه درآمدزایی،توسعه فرهنگی و حتی صدور آن و احیا و نشر و حفظ آداب،سنن و فرهنگ کشورها به شمار می رود.

به تبع،این مولفه در ایران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است،اما برخی نارسایی ها و کاستی ها،باعث می شود که در مقام عمل،از این ظرفیت های ویژه و بالقوه،آنچنان که باید استفاده نشود.

در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان به تهدیدها و فرصت های گردشگری داخلی با نگاهی دقیق و عمیق پرداخته شود،باشد که در این مجال بتوان با ترسیم تصویری روشن از واقعیت های موجود،به راهکاری برای شکوفایی هر چه بیشتر گردشگری داخلی دست یافت.

 جذاب شدن ظرفیت های گردشگری خارجی در میان برخی از ایرانیان

موقعیت طبیعی،جغرافیایی،اقلیمی و وسعت منطقه ای ایران زمین در کنار عقبه و پیشینه فرهنگی و تاریخی کم نظیر و شاید بی نظیر این مرز و بوم،فرصتی ویژه برای جذب گردشگران و علاقه مندان به سفر و سیر و سیاحت محسوب می شود.

زهره محمد زاده،کارشناس گردشگری و مدیر یکی از تورهای مسافرتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به جذابیت های گردشگری ایران زمین،اظهار داشت: علیرغم فرصت ها و ظرفیت های بسیار قابل توجه و برجسته گردشگری در کشور ایران،آنچنان که باید در حصول توفیقات حداکثری در عرصه مذکور موفق عمل نکرده ایم.

وی افزود:اگرچه در طول سالیان اخیر،گام هایی ارزنده برای استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برداشته شده و مکررا مسئولان ذیربط حوزه گردشگری به رزرو هتل های ایرانی و شوق فزاینده گردشگران و توریست های غربی برای سفر به ایران تاکید ورزیده اند،اما در خصوص جذب گردشگران داخلی،آنچنان که باید موثر و هوشمندانه برنامه ریزی نداشته ایم.

محمد زاده عنوان کرد:میل گردشگران داخلی برای سفر به خارج،موید عدم برنامه ریزی مدون و اصولی در این خصوص است و شوربختانه این موضوع در شرایطی انجام می پذیرد که بسیاری از گردشگران و متقاضیان سفر به کشورهایی همچون ترکیه،امارات،ارمنستان،آذربایجان،سنگاپور و...نسبت به جذابیت های گردشگری داخل ایران آگاهی و اطلاع چندانی ندارند.

وی افزود:قطعا در صورت برنامه ریزی هدفمند و اصولی،میلیون ها تومان ارز از کشور خارج نمی شود و این منابع و ثروت ها در داخل کشور هزینه خواهد شد که این امر می تواند در تسریع تحقق اهداف تعیین شده در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی مثمر ثمر واقع شود.

 هزینه دو میلیون تومانی سفر به ترکیه

صادق شیرازی،یکی از فعالان حوزه گردشگری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به برنامه ریزی هوشمندانه ترکیه،امارات،سنگاپور و...برای جذب گردشگر،گفت:بر اساس برآوردهای انجام شده،ترکیه به عنوان کشوری که در همسایگی ایران قرار دارد،نخستین مقصد گردشگران ایرانی به شمار می رود و بعد از آن،امارات در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود:اگرچه تهدیدات امنیتی باعث شده تا در ماه های اخیر،از میزان و تکثر سفر به ترکیه به میزان قابل توجهی کاسته شود،لذا این نافی اقدامات موثر و سازنده ترک ها برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود گردشگری در این کشور نیست.

شیرازی عنوان کرد:در شرایطی که هزینه یک سفر چهار روزه به ترکیه،قریب به 1 میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان برآورد می شود،به تبع،اقبال خوبی از سوی متقاضیان برای سفر به چنین کشوری را شاهد خواهیم بود.

این فعال حوزه گردشگری گفت:این میزان در کشوری همچون امارات،یک میلیون و 300 تا  دو میلیون و دویست هزار تومان برآورد می شود و میزان هزینه برای سفر به کشورهای مالزی و سنگاپور نیز 3 تا 4 میلیون تومان تخمین زده می شود.

 هزینه 700 هزار تومانی سفر به ارمنستان

شیرازی با اشاره به تلاش فعالان حوزه گردشگری ارمنستان برای جذب گردشگر گفت:یکی از جذابیت های کشور مذکور برای سفر به این کشور،در کنار جاذبه های توریستی آن،به هزینه پایینی معطوف می شود که برای سفر به آن پرداخت می شود.

وی افزود:700 هزار تومان رقم چندان بالایی برای فردی که سودای سفر به خارج از کشور را دارد نخواهد بود و اگر نگوییم تامین چنین هزینه ای برای همه ایرانیان،اما برای بخش قابل توجهی از افراد امکان پذیر خواهد بود.

این فعال حوزه گردشگری عنوان کرد:با در نظر گرفتن هزینه های سنگین سفرهای داخلی،به روشنی به دلیل بی میلی برخی خانواده ها و افراد برای بار سفر بستن به شهرهای شمالی،جنوبی و دیگر نقاط جذاب در این مرز و بوم،پی خواهیم برد.

شیرازی عنوان کرد:به واقع،برای دریافت خدمات مشابه هتل ها و تورهای گردشگری در داخل ایران،بعضا هزینه ها فراتر از میزان هزینه کرد برای سفر به خارج از کشور محاسبه می شود که این موضوع،نقطه ضعف جدی و بزرگی  برای توسعه گردشگری در کشور محسوب می شود.

وی افزود:در کشوری همچون ترکیه،دولت بخشی از هزینه ها را در قالب یارانه به هتل داران پرداخت می کند تا هزینه ها کاهش یابد و به تبع،خروجی چنین تصمیمی در رونق گردشگری ترک ها متجلی می شود.

این فعال عرصه گردشگری عنوان کرد:این در شرایطی است که بعضا حضور 24 ساعته در یکی از هتل های شیک شمال یا جنوب کشور،معادل هزینه سفری چهار روزه به ترکیه یا امارات و دیگر کشورهای همسایه می باشد.

شیرازی گفت:طبیعتا در چنین شرایطی،متقاضیان سفر،ترجیح می دهند با عزیمت به خارج از مرزها،با فرهنگ و جذابیت های گردشگری کشورهای دیگر آشنا شوند و علاوه بر صرف هزینه های هر چه کمتر،سفر به کشوری دیگر را به عنوان یک مزیت در میان خانواده ها،بستگان و آشنایان خویش قلمداد کنند.

 سفر یک میلیون و 200 هزار ایرانی به ترکیه در سال 2013

امین مستوری،یکی از کارشناسان عرصه گردشگری و هتل داران فعال در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به سفر قریب به یک میلیون و 200 هزار ایرانی به کشور ترکیه در سال 2013،گفت:قاعدتا در صورت عدم سفر این تعداد از افراد و خانوارهای ایرانی به کشور اشاره شده و هزینه کرد سفر در داخل ایران،علاوه بر جلوگیری از خروج ارز،در حوزه کسب و کار و اشتغالزایی نیز به توفیقات مطلوب تری نائل می شویم.

وی در خاتمه یادآور شد:به هر ترتیب،عده ای همواره علاقه مند سفر به خارج از کشور هستند،لذا با این وجود،در صورت اتخاذ تدابیر و تمهیدات هوشمندانه و ارتقای کمی و کیفی خدمات و کاهش هزینه ها از طریق تعریف بسته های حمایتی،بخش قابل توجهی از گردشگران ایرانی ترجیح می دهند از جذابیت های گردشگری داخلی کشور بهره مند شوند،موضوعی که دور از دسترس نخواهد بود و با اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده و دقت نظر هر چه بیشتر سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری،دستیابی به این موفقیت ارزنده،تسهیل خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی توریست‌های ایرانی مجذوب سفرهای خارجی می‌شوند/ظرفیت‌های گردشگری داخلی منزوی می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..