تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قاسمی: ایران آمادگی گسترش تعاملات خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد

سخنگوی وزارت خارجه، سفر هفته گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان و کویت را نشانه حسن نیت تهران و بیانگر علاقه مندی کشورهای منطقه برای داشتن روابطی مطلوب و متوازن با ایران عنوان کرد و گفت: ایران آمادگی گسترش تعاملات خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد.

به گزارش ندای ایرانیان بهرام قاسمی در خصوص آخرین وضعیت دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به دو کشور عمان و کویت افزود: این سفر همچنین نشانگر اراده ما در ارتباط با همسایگان جنوبی خود و اعتقاد به ضرورت تعامل و گفت و گو در نظام امروز بین الملل است. 
وی ادامه داد: سفر رئیس جمهوری اگرچه در پاسخ به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت و تنها به دو کشور از حوزه خلیج فارس صورت گرفت، اما نشانه آن بود که ایران آمادگی دارد تعاملات خود را با کشورهای این حوزه در صورت آمادگی آنها و خواست متقابل، بهبود بخشیده و گسترش دهد. 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که پاسخ روشن جمهوری اسلامی ایران به سخنان تکراری، چندگانه یا چند وجهی اخیر وزیر امور خارجه عربستان چیست؟ گفت: ما همواره به دنبال تعاملاتی سازنده و منطقی با تمامی همسایگان خود بوده و هستیم و این یک اصل غیر قابل تغییر است؛ به شرط آنکه این کشورها نیز علاقمندی لازم و جدیت مورد نیاز را از خود نشان دهند. 
قاسمی گفت: ما تصور می کنیم و قبلا هم گفته ایم که امنیت و ثبات منطقه تنها ـ و با کمترین هزینه ـ می تواند در چارچوب یک حرکت و همبستگی جمعی فراهم شود. 

**برخی کشورها دعوای خانگی خود را بر سر هر کوی و برزنی فریاد می کنند
وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم به عنوان کشورهای مسلمان، به راحتی و با صراحت با یکدیگر رایزنی کنیم؛ این دردناک است که برخی کشور ها بی توجه به حتی مصالح خود و مردمشان، دعوای خانگی و منطقه ای خود را بر سر هر کوی و برزنی فریاد می کنند. ما باید بپذیریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، با یکدیگر همسایه ایم و جبر جغرافیایی، ما را به هم پیوند ناگسستنی داده است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: فرزندان ما باید بتوانند در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. ما با عمان علیرغم وجود برخی اختلاف نظرها همواره رابطه خوبی داشته ایم. ما با کویت تجربه مشترک تهدید و تجاوز از سوی صدام را داریم، اما امروز بهترین رابطه را با مردم و دولت عراق داریم.
وی با بیان این که شرایط پایدار و دائم نیست تاکید کرد: سیاست در چرخش و از سیالیت خود برخوردار است؛ صدام اشتباه کرد و بعد از حمله به ایران به کویت عرب زبان هم تجاوز کرد؛ در آن شرایط، چه کسی به کویت پناه داد؟ ایران. درحال حاضر چه کسی به دولت و مردم سوریه در سایه ناامنی ناشی از حضور تروریست ها کمک می کند؟ باز هم ایران و البته با درخواست خود آنها!

**کشورهای منطقه باید از پدیده صدام و هزینه های گزافی که برای او شد درس بگیرند
قاسمی ادامه داد: آیا در طول 250 سال اخیر سابقه ای از تجاوز ایران به کشور دیگر وجود دارد؟ آیا ایران نیازی به سرزمین های مجاور خود دارد؟ ایران به هیچ کشوری چشم طمع نداشته و ندارد. ما فرقه گرا نیستیم، ما مسلمانیم، ما روابطی می خواهیم که بر اصل حق حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی دیگران تعریف شده باشد. کشورهای منطقه باید از پدیده صدام و هزینه های گزافی که برای او شد درس بگیرند. در روز مبادا همه این کشور ها را تنها خواهند گذاشت.
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای و عمومی وزارت خارجه اظهار داشت: همین حالا، رئیس یک کشوری در آن سوی آبها، مردم عرب منطقه را به سخره می گیرد! توهین می کند! و فقط می گوید آنها پول دارند و دیگر هیچ! آیا این عزت اسلام و جهان عرب است؟ عربستان، بدبختانه دچار خطاهای استراتژیک شد. دچار وحشت بیهوده از ایران و ایران هراس شد. بعد بر این مبنا ایران ستیزی را آغاز کرد.

**تکرار اتهامات واهی باید متوقف شود/ مداخلات خارجی در منطقه بیشترین آسیب را به روابط کشورها وارد کرده است
وی افزود: البته صداهای گوناگونی از درون عربستان شنیده می شود؛ تکرار اتهامات واهی باید متوقف شود. بر سیاست های مبتنی بر همکاری و مشارکت جمعی در حوزه خلیج فارس به منظور تامین امنیت و حل مسائل سیاسی منطقه توسط کشورهای منطقه باید تاکید کرد. اما متاسفانه نگاه برخی از همسایگان همواره مبتنی بر ایران ستیزی در گفتار و عمل و اتکا به قدرت های خارجی در حل معادلات منطقه ای است و جمهوری اسلامی معتقد است همین مداخلات خارجی در منطقه بیشترین آسیب را به روابط کشورها و تعاملات حسنه میان آنها وارد کرده است.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا علاوه بر عمان و کویت، چشم اندازی از بهبود مناسبات با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس پیش روی دارید؟ اظهار داشت: ما از سیاست های همکاری جویانه پادشاهی عمان و دولت کویت و دیگران استقبال می کنیم. امیدواریم دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هم با درک شرایط کنونی و گسترش خطر تروریسم تکفیری که همه کشورهای منطقه را تهدید می کند، سیاستی منطقی در روابط اتخاذ کرده و به این باور برسند که منافع همه کشورهای این حوزه به هم پیوند خورده و هیچ کشوری را نمی توان از ایفای نقش در تحولات منطقه حذف کرد بلکه با تلاش در جهت دستیابی به فهم مشترک باید به راه حلی جمعی برای فائق آمدن بر مشکلات رسید. 

**تهدید، چاره فائق آمدن بر مشکلات نیست
وی با بیان این که تهدید، چاره فائق آمدن بر مشکلات نیست گفت:‌ از تهدید ایران حاصلی جز بر باد دادن منافع و منابع بدست نمی آید. در جهان و در تاریخ، انواع تجارب و عبرت ها وجود دارد. تنها باید انتخاب کرد.
قاسمی تاکید کرد:‌ باید راهی را انتخاب کرد که با تلاش جمعی به سوی آرامش، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی رهنمون شود. این مسیر بسته نیست. نمی توان باور کرد که کشوری نگران امت اسلامی باشد و خود را در محور جهان اسلام ببیند ولی نتواند الگویی از دوستی و همکاری را به آنها ارائه دهد. باید متوجه بود! باید فهمید! باید به آینده نگاه کرد!
وی اضافه کرد: تکرار واژه های بی اساس و گفتارهای غیر مسوولانه، راه به جایی نمی برد بلکه به ویرانی و صرف هزینه، وقت، منابع و منافع منتهی می شود. می توان بدون سوء تفاهم ، بدون توهم، نگرانی، ترس و هدر دادن منابع و ثروت کشورها زندگی کرد و به جای باختن پی در پی، به برد مشترک در سایه همسایگی، درک متقابل، فهم مشترک و همزیستی اندیشید. 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این اساس همواره با نگاهی سازنده و مثبت، در پی تعامل با همسایگان خود در منطقه و حوزه خلیج فارس است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قاسمی: ایران آمادگی گسترش تعاملات خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..