تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مذاکرات فنی با توتال در جریان است

همه چیز از گزارش رویترز درباره اظهار نظر مدیر عامل توتال آغاز شد. پاتریک پویان با اشاره به برنامه توتال برای آغاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرای این تصمیم را منوط به تمدید معافیت‌های تحریمی آمریکا دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت: مه چیز از گزارش رویترز درباره اظهار نظر مدیر عامل توتال آغاز شد. پاتریک پویان با اشاره به برنامه توتال برای آغاز طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرای این تصمیم را منوط به تمدید معافیت‌های تحریمی آمریکا دانسته بود.

همین اظهار نظر کافی بود که هجمه انتقادها را به سمت وزارت نفت روانه کند. در این میان شایعه افشای اطلاعات از سوی توتال به قطری‌ها که رقیب ما در بهره برداری از پارس جنوبی هستند، حلقه محاصره مخالفان وزارت نفت را دو چندان محکم تر کرد. حتی یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با استناد به این شایعه به انتقاد از قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC پرداخت.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخبار مبنی بر اینکه شرکت توتال اطلاعات میادین ایرانی را به طرف قطری داده است، گفت: این اتفاقات ثابت کرد که دغدغه برخی دلسوزان مبنی بر وجود برخی اشکالات در الگوی جدید قراردادهای نفتی دغدغه ای جدی بود و برخی دلسوزان با آشنایی به ماهیت برخی شرکت‌های خارجی و اشکالات در الگوی جدید اعتراضاتی داشتند. وی با بیان اینکه کمیسون انرژی و هیئت عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری موضوع مذکور را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: اگر اثبات شود که قصور و تقصیری در این زمینه صورت گرفته از مسیر مجلس و دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.

امضای تفاهم نامه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت و کنسرسیومی شامل توتال، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس در آبان ماه امسال که به منزله موفقیتی بزرگ برای ایران در پسابرجام مطرح شده بود، اکنون از سوی برخی‌‌ دلواپسان به منزله شکستی بزرگ ملاحظه می‌شود. گویی برخی‌ها بدون در نظر گرفتن همه منافعی که همکاری با غولی مانند توتال می‌تواند برای صنعت نفت ما داشته باشد، بنا به قول وزیر نفت دوست دارند ایران دوباره تحریم شود.

وزارت نفت اما با اتخاذ اقدام مناسب در این ماجرا، از ارجاع ملاحظات نابجای سیاسی توتال به وزارت امور خارجه خبر داد. بیژن زنگنه با اشاره به اینکه توتال اعلام کرده که در صورت وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، از سیاست‌های اتحادیه اروپا پیروی می‌کند، اظهار نظر مدیر عامل این شرکت را غیرقابل قبول خواند.

الیته در این میان آنچه مغفول واقع شده انگیزه توتال از اظهار نظری این چنینی است. در حالی که به راحتی می‌توان سخنان پاتریک پویان را معطوف به امتیاز گیری از وزارت نفت دانست، معلوم نیست که چرا بسیاری با انتقاد و اعمال فشار بر مسئولین نفتی، در حال دنبال کردن برنامه توتال و چشم پوشی بر منافع ملی هستند.

***عضو کمیسون انرژی: توتال خلف وعده نکرده است

اما سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته گفت: تاکنون هیچ قراردادی بین ایران و توتال بسته نشده که نقض عهدی صورت گرفته باشد. اسد‌اله قره‌خانی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: هنوز قرارداد با توتال در مرحله مذاکرات و تفاهم‌نامه است و کارشناسان توتال با کارشناسان ایرانی مذاکره داشته و بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف نفتی دارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مستنداتی در زمینه افشای اطلاعات از سوی توتال به قطری‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: در فعالیت‌های این شرکت‌ها مهم‌ترین مسئله این است که بخشی از اطلاعات را باید شرکت‌ها به صورت میدانی به دست بیاورند، بنابراین احتمالا به مطالعات ما اکتفا نکرده و هم اکنون یا در آینده این اطلاعات در اختیارشان قرار می‌گیرد.

***مدیرعامل شرکت نفت: عقب نشینی توتال صحت ندارد

مدیر عامل شرکت ملی نفت نیز کناره گیری توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را رد کرد. علی کاردر در گفتگو با مهر درباره عقب نشینی توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: اعضای تیم مذاکره کننده توتال فرانسه اخیرا به تهران سفر کرده و مذاکرات در حوزه‌های قراردادی و فنی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را دنبال کرده اند.

با تاکید بر اینکه مسئولان توتال فرانسه تاکید کرده که همکاری با ایران در حوزه صنایع نفت و گاز را ادامه خواهند داد، تصریح کرد: این شرکت فرانسوی برنامه ریزی برای ساخت اولین پایه سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز کرده است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون هیچ گونه نشانه ای مبنی بر عقب نشینی و کناره گیری توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دیده نمی‌شود، اظهار داشت: توتال برای آغاز ساخت تاسیسات فراساحلی فاز ۱۱ پارس جنوبی حتی پتروپارس را به عنوان شریک ایرانی خود انتخاب کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مذاکرات فنی با توتال در جریان است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..