تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانشمندان پروژه کاوشگر نیوهورایزنز قصد دارند تعریف ما از سیاره را تغییر دهند

دانشمندان پروژه کاوشگر نیوهورایزنز قصد دارند تعریف ما از سیاره را تغییر دهند

حتماً می دانید که آلن استرن و هم تیمی های او در ماموریت کاوشگر نیوهورایزنز یا افق های نو، تلاش زیادی داشتند تا سیاره مرموز پلوتو را به ما بشناسانند. آن ها هم چنین واقعاً می خواهند که پلوتو بار دیگر تبدیل به سیاره ای کامل شود. در ادامه این خبر با تک شات همراه باشید.

محقق اصلی ماموریت افق های نو ناسا، همراه با سایر اعضای تیم خود قصد دارند تعریف تازه ای از سیاره ها را به ما توضیح دهند. بر اساس طرح پیشنهادی که قرار است آن را در کنفرانس علوم ماه و سیارات ارایه دهند، آن ها می خواهند کلمه "سیاره" این طور تعریف شود: هرنوع توده ستاره ای که هیچ گاه تحت همجوشی هسته ای قرار نگرفته و به اندازه کافی از نیروی جاذبه خود برخوردار شده که بتوان آن را با ظاهری کروی شکل فرض کرد و بدون در نظر گرفتن پارامترهای مداری اش، توسط یک بیضی سه محوری احاطه شده است. به زبان ساده تر، این محققان می خواهند تا واژه سیاره توصیف کننده اجسام کروی در فضا که کوچکتر از ستارگان هستند، باشد.

با توجه به این تعریف جدید؛ پلوتو دوباره به تعریف گذشته خود که سیاره پلوتو است، باز می گردد. البته تنها پلوتو نیست که تعریف جدید سیاره آن را به جمع سیارات بر می گرداند، بلکه حتی قمرها هم از این پس نوعی سیاره به حساب خواهند آمد. بر اساس تعریف فعلی IAU (انجمن بین‌المللی نجوم) سیاره، جرمی است که به صورت مداری به دور خورشید بگردد، جرم آن به اندازه ‌ای باشد که تحت تاثیر نیروی گرانش خود گِرد شود و همسایگی خود را از سیارک ‌ها پاکسازی کرده باشد.

اما در تحقیقاتی مشخص شد که مدار پلوتو شبیه مدار سیاره ‌های منظومه شمسی به دور خورشید نیست و پلوتو در واقع به همراه چند صخره دیگر در حال گردش است. همین امر سبب گشت تا پلوتو دیگر به عنوان یک سیاره شناخته نشود.

به عقیده استرن، این نوع تفکر کاملاً اشتباه است و تعریف کنونی سیاره باید تغییر پیدا کند. هنوز مشخص نیست که آیا او و تیمش طرح تغییر تعریف سیاره را به صورت رسمی به انجمن بین المللی نجوم ارایه دهند یا خیر. اما اگر این اتفاق رخ دهد و طرح آن ها تایید شود، باید منتظر باشیم تا صدها سیاره جدید به لیست سیارات فعلی اضافه شوند.


همچنین بخوانید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانشمندان پروژه کاوشگر نیوهورایزنز قصد دارند تعریف ما از سیاره را تغییر دهند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..