تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حدود 3 میلیارد تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی صورت می‌گیرد

وزیر ارشاد در مراسم رونمایی از مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر:

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آیین رونمایی از کتاب نفیس مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر، عصر امروز با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد. سید رضا صالحی امیری در این مراسم ضمن عرض تسلیت ایام منتسب به حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: نگاه دقیق و ریزبین فرزند حجت‌الاسلام نواب در این کتاب بسیار ارزشمند و ستودنی است. اما موضوع این کتاب، موضوع پیچیده‌ای است که در حوزه تخصصی من نبوده و به همین علت نمی‌توانم به‌طور تخصصی به آن ورود پیدا کنم. اما از یک منظر دیگر می‌توان گفت که جامعه در حال تغییر و تحول اساسی و سنگینی است و مجموع 14 دهه در کشور درس‌های زیادی را به ما دیکته می‌کند که من همه این مطالب را جمع‌آوری کرده و در یک فرصت مقتضی به چاپ خواهم رساند.

وی ادامه داد: دهه اول دوران حیات امام راحل، صدارت مقام معظم رهبری، دفاع مقدس و انطباق ارزش‌های همدلی و همنوایی مردم نسبت به یکدیگر بود و به لحاظ مطالعات تطبیقی، الگوهای اسلامی را در این دهه شاهد هستیم. در دهه دوم با بحثی به نام توسعه روبه‌رو می‌شویم. در دهه سوم با ورود اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی تغییراتی در زیست و تعاملات افراد ایجادشده است. در این دهه با پدیده‌ای چون غرق‌شدگی اطلاعاتی مواجه هستیم و عنصری به نام زمان و مکان حذف می‌شود. در این دهه مناقشه‌ای جدید پیرامون مدرنیته و سنت به وجود آمده که همچنان ادامه دارد.

صالحی امیری ابراز داشت: دهه چهارم را به تغییر در زیست‌فرهنگی تعبیر می‌کنم که در آن تغییر رفتار، الگوهای مصرف و کانون‌های مرجع را شاهد هستیم اما در اینجا باوجود نسل انبوه پرسشگر جای خالی فقه احساس می‌شود. ما معتقد هستیم در اسلام عزیز، مکتب اهل‌بیت و فقه، پاسخ مناسب با زمان و مکان را دارا است و به‌عنوان‌مثال اگر امروز در جامعه بحثی به نام موسیقی مطرح است، این وظیفه فقه است که مرزهای مربوطه را  مشخص کند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که به بخش زیادی از مناقشات در بحث فرهنگی پاسخ‌های روشن داده نشده و من در کتاب آسیب‌شناسی فرهنگی به تشریح این بحث به‌عنوان آسیب نظام فرهنگی پرداخته‌ام.

وزیر ارشاد افزود: باید از نظام سلیقگی خارج‌شده و  به یک نظام روشن و شفاف ورود پیدا کنیم. مرزهای ما شرع و قانون است و حرف تکراری من این است که حوزه باید پاسخگوی این نسل انبوه پرسشگر باشد و حرکت عزیزان ما در مدرسه اسلامی هنر حرکتی مبارک و میمون است که ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اما همان‌طور که گفتم ما نیازمند پاسخ شفاف به انبوه سؤالات نسل جوان در فضای فرهنگ هستیم و از همین‌جا اعلام می‌کنیم که حوزه در این امر کمک‌رسان ما باشد. در حقیقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از هر نهاد دیگری نیازمند حضور فعال حوزه در عرصه فرهنگ و هنر هستیم.


صالحی امیری خاطرنشان کرد: ما با نسل جوان، پاک، پرشور و پرسشگری روبه‌رو هستیم که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی دارند. طبق آخرین گزارش‌ها در این فضا حدود سه میلیارد تولید و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد و این امر نیازمند صیانت فقهی است. ما باید به‌جای مواخذه جوانان به این مسئله توجه کنیم که برای نیاز جوانان چه کردیم و این نشست آغاز مبارک و میمونی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما، معاونت فرهنگی و... با تعامل حوزه به طرح مسائل، تبادل نگاه و گفتگو پیرامون نسل جدید بپردازد.

سید محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر نیز در این مراسم اظهار داشت: هنر به‌عنوان یکی از شئون زندگی انسان قابل‌بررسی است که دنیای غرب این مهم را انجام داده و کارکردها و کج کارکردها را تشخیص داده است. اما متأسفانه در کشور ما با تاریخ تمدن طولانی از هنر به‌عنوان یک فرصت استفاده‌نشده است زیرا ما به مسائل نظری هنر مسلط نیستیم و تا زمانی که این امر اتفاق نیفتد نمی‌توانیم از چنین علم قدسی بهره‌مند شویم. ما در مدرسه اسلامی هنر یک کار فقهی منسجم انجام داده‌ایم و در این امر رضایت قلبی مقام معظم رهبری را احساس کردیم.

آیت‌الله علی دوست مدیر پروژه فقه هنر نیز اظهار داشت: این نشست بسیار فاخر و فخیم است و خداوند بزرگ را شاکرم که فرصتی داد تا در جمع شما فرهیختگان باشم و از همه بانیان این مراسم تقدیر و تشکر می‌کنم.


وی افزود: برای هنر تعریف‌های مختلفی بیان‌شده که به نظر من هنر خلق بدیع، متکامل و مطبوع است. در حقیقت تا زمانی که پدیده‌ای خلق نشود  و این خلق بدیع، جدید و متکامل نباشد و بالاخره تا مطبوع نشود، هنر نخواهد بود. از این‌رو تقسیم هنر به متکامل و غیر متکامل تقسیم شی به خودش و غیر خودش است.


وی افزود: کف هنر استحباب است و لذا اصلاً اسلام با هنر شروع می‌شود، قرآن یک پدیده هنری است و حتی رفتار و تربیت پیامبر گرامی اسلام یک خلق هنری است و به‌سادگی نمی‌توان گفت که اسلام در ساحت‌های مختلف از هنر شروع می‌شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فقه اگر در یک فضای طبیعی قرار گیرد و از انضباط فقهی برخوردار باشد ظرفیت آن را دارد که با آنچه به نام هنر امروز مطرح می‌شود، رقابت کند و سیاست ما در نگاشتن کتاب فقه هنر این بود که از انضباط فقهی خارج نشویم به‌طوری‌که اگر یک مرجع منضبط فقهی به آن رجوع کرد، بتواند از طریق آن برنامه‌ریزی کرده و گره‌های کور را بازنماید.

گفتنی است در پایان مراسم نیز از مجموعه مقالات همایش ملی فقه هنر با حضور سید رضا صالحی امیری رونمایی شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حدود 3 میلیارد تولید و تبادل اطلاعات در فضای مجازی صورت می‌گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..