تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




با این خوراکی ها قد فرزندان تان را بلندتر کنید

عامل ‌های گوناگونی در تعیین قد نقش دارند. ژنتیک یا وراثت عامل مهمی است که، با توجه به آن می‌توان بلندی قد کودک را پیش ‌بینی نمود. خوردن مواد مغذی مناسب برای افزایش قد اهمیت بسیار دارد. هورمون رشد انسانی (HGH) که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود، قد کودک را تنظیم می‌کند. ترغیب کودک به خوردن غذاهای افزایش دهنده تولید این هورمون افزایش قد کودک را تضمین می‌کند.

خوراکی های بلندی قد: میوه و سبزی

میوه‌ ها منبع غنی ویتامین A هستند. همگی می‌دانیم که میوه‌ ها و سبزیجات موادی مغذی و ضروری برای سلامتی هستند، با این حال ممکن است بسیاری از سودمندی این مواد برای افزایش قد کودکان اطلاع نداشته باشند، حال آن‌ که میوه و سبزی حاوی ویتامین A یعنی ویتامین ضروری برای رشد استخوان است. هویج، سیب‌ زمینی، اسفناج و انبه غذاهایی سرشار از ویتامین A هستند.

به والدین توصیه می‌شود، تا سعی کنند روزانه ۳ تا ۵ وعده میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی فرزندان خود بگنجانند. اگر شما از جمله والدینی هستید که هر روز با کودک خود بر سر خوردن سبزیجات کشمکش دارید، بهتر است با به کارگیری ایده‌ هایی خلاقانه این مواد مغذی را اشتهابرانگیز کنید.

برای مثال: می‌توانید چند برش میوه را به برشتوک صبحانه اضافه کنید، برای خوشمزه‌تر شدن سبزیجات از عصاره گوشت استفاده کنید، یا با اندکی خامه و میوه‌ های خوشمزه سالاد میوه‌ ای لذیذ تهیه کنید.

شیر

شیر کلسیم و ویتامین D لازم برای استخوان ‌ها را تامین می‌کند. شیر منبعی غنی از کلسیم و ویتامین D است، که برای رشد استخوان‌ های کودکان ضروری هستند. کودکان باید روزانه سه نوبت شیر یا فراورده‌های تهیه شده از شیر مانند ماست یا پنیر مصرف کنند تا کلسیم و ویتامین D مورد نیاز روزانه‌شان فراهم شود.

ضمناً اگر کودک زیر ۲ سال دارید، باید اطمینان حاصل کنید که شیر کامل می ‌آشامد، چرا که چربی موجود در شیر کامل برای رشد مغز مفید است. با اضافه کردن پودر شکلات به شیر یا تهیه شیک‌های خوشمزه می‌توان کودک را ترغیب به آشامیدن شیر بیشتر کرد.

غلات

غلات کامل و سبوس ‌دار انرژی لازم برای افزایش قد را تامین می‌کنند. کودک برای افزایش قد نیاز به کالری دارد. هر چند تمامی مواد غذایی داری کالری هستند، اما بیشتر کالری غلات از کربوهیدرات هایی به دست می‌آید که منبع اصلی انرژی برای رشد کودک هستند. با گنجاندن غلات کامل در تغذیه کودک می‌توان مطمئن شد که، کودک روزانه مقادیر مناسبی از روی، منیزیم و ویتامین B یعنی مواد ضروری برای رشد را دریافت می‌کند.

دفعه بعد که برای خرید برشتوک، نان یا ماکارونی به فروشگاه می‌ روید، دقت کنید که حتماً از غلات کامل و سبوس ‌دار تهیه شده باشند. به علاوه محصولاتی را در سبد خرید خود قرار دهید که از غلات متفاوتی مانند جو، گندم و خاویار گیاهی تهیه شده باشد.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع پروتیئن است. دریافت پروتیئن کافی از طریق برنامه غذایی برای رشد طبیعی کودک ضروری است و تخم مرغ سرشار از پروتئین است. پس در وعده صبحانه بشقابی لذیذ از املت یا تخم مرغ آب ‌پز روی میز بگذارید. از این گذشته کودکی که پروتئین کافی دریافت کرده باشد، در طول روز انرژی بیشتری خواهد داشت.

گوشت

گوشت حاوی پروتئین و آهن فراوان است. گوشت یکی از منابع مناسب آهن است و کمبود آن رشد و بزرگ شدن کودک را به تاخیر می‌ اندازد. اگر کودک میلی به خوردن گوشت ندارد، روش‌های مختلف پخت گوشت را امتحان کنید تا در نهایت بشقابی را مقابل کودک بهانه‌ گیرتان بگذارید که نتواند دست رد به سینه آن بزند. به هیچ وجه تسلیم بهانه‌ گیری کودک نشوید و سرو گوشت را متوقف نکنید، چرا که ذائقه دوران کودکی به تدریج تغییر می‌کند.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دوسر حاوی پروتیئن بسیار و چربی پایین است، به همین دلیل یک غذای فوق‌ العاده محسوب می‌شود. بلغور جو دوسر برای تمامی گروه‌ های سنی از جمله کودکان مفید است. بنابراین مطمئن شوید که این ماده مغذی در برنامه غذایی روزانه کودک وجود داشته باشد.

اسفناج

اسفناج یکی از مواد غذایی فوق‌ العاده و سرشار از آهن است. اگرچه پیش ‌تر به اهمیت سبزیجات و میوه‌ ها اشاره کردیم، اما چون این سبزی علاوه بر دارا بودن خواص فوق منبع آهن و کلسیم نیز هست، لازم دیدیم که بخش جداگانه‌ ای را به آن اختصاص دهیم. اگر کودک تان از خوردن این سبزی مفید برای افزایش قد خودداری می‌کند، راه‌حل ساده و مفرحی وجود دارد. با هم به دیدن یک قسمت از کارتون ملوان زبل بنشینید تا از آن به بعد خود کودک داوطلب خوردن اسفناج شود.

هر چند نمی‌توان از نقش ژنتیک در بلندی قد صرف نظر کرد، اما داشتن رژیم غذایی متعادل فرصت مناسبی را در اختیار کودک می‌گذارد تا بلندتر شود و به حداکثر قد احتمالی برسد.

دانه سویا

دانه سویا در میان غذاهای گیاهی غنی ‌ترین منبع پروتئین به شمار می‌رود. سویا در خالص‌ ترین شکل خود دارای پروتئین یعنی ماده‌ ای است که برای رشد استخوان و بافت کودکان ضروری است.

لبنیات

یکی از مواد مغذی که قد را به شیوه‌ای طبیعی و سریع افزایش می‌دهد لبنیات است. مواد لبنی مانند پنیر و ماست منابعی سرشار از ویتامین ‌های A و B و D و E و پروتئین و کلسیم هستند. همان طور که گفته شد کلسیم و ویتامین D برای افزایش قد مفید است.

ماهی

ماهی یکی از بهترین مواد غذایی افزایش دهنده قد است. ماهی قزل ‌آلا و تن دو نوع ماهی سرشار از پروتئین و ویتامین D هستند. مصرف ماهی تن برای افزایش قد کودک مفید است.

سعی کنید ده ماده غذایی فوق را به طور منظم در برنامه غذایی کودک بگنجانید تا هم قدش بلندتر شود و هم فرایند رشد سالمی داشته باشد. هنگام تهیه غذا برای فرزندتان نکته‌ های گفته شده در این مقاله را به یاد بیاورید تا هرچه سریع ‌تر شاهد بلندی قد کودکتان باشید.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «با این خوراکی ها قد فرزندان تان را بلندتر کنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..