تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شاخص کل صادرات در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس منفی است!

ساعت: 15:02 منتشر شده در مورخ: 1395/12/03 شناسه خبر: 1045004

گزارشی از دلائل عدم رشد اقتصادی منطقه آزاد ارس؛

آذربایجان شرقی در زمینه فرش دستباف، چرم، میوه جات، خشکبار و ... قطب قدرتمندی در خاورمیانه محسوب می شود اما چرا از این ظرفیت در منطقه آزاد ارس استفاده نمی شود نمی دانیم؟؟؟!!! در حالی که صادرات خشکبار می توانست شاخص رشدی برای اقتصاد منطقه باشد، سوء مدیریت صورت گرفته و وضعیت صادرات خشکبار چنان افتضاح است که موجب ایجاد رشد منفی صادرات کلی منطقه آزاد ارس شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از اساتیدخبر،منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در استانهای آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده‌است. بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس، پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.

این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای وسعت ۵۱٬۰۰۰ هکتار است. منطقهٔ آزاد ارس در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز -که یکی از قطب‌های عمدهٔ دانشگاهی و صنعتی ایران است- قرار داشته و با شهر تهران نیز ۷۶۱ کیلومتر فاصله دارد.

با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی مقام معظم رهبری که در بند ۱۱ به نقش مناطق آزاد کشور اشاره شده است، مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور می‌توانند نقش موثری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا نمایند.

 به همین دلیل ،  ما برای پاسخ به این سوال که   چرا منطقه آزاد ارس از رشد اقتصادی خوبی برخوردار نیست  چهار راهکار کلی  زیر را در نظر گرفتیم

تحقیقات از فرمانداری تحقیقات از سازمان منطقه آزاد ارس تحقیقات از واحدهای اقتصادی و صنعتی تحقیقات از مصرف کنندگان

که با مراجعه به فرمانداری جلفا معاونت اقتصادی و عمرانی فرمانداری (آقای یونسی) اظهار داشت، موضوعات مربوط به منطقه آزاد ارس به فرمانداری ارتباطی ندارد و دخالتی در امورات آن از خود نشان نمی دهد. ( نتیجه: عدم عمکاری)

در ادامه به سازمان منطقه آزاد ارس مراجعه نمودیم که با توجه به عدم حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس (محسن خادم عرب باغی)، به معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری (ابراهیم باقرزاده) مراجعه شد. ایشان در برخورد اول با انتقادات تند صحبتهای خود را شروع کردند و تحقیقات ما را به عنوان دخالت بیجا تلقی نمودند. دلیل اصلی ناراحتی ایشان برمیگشت به دوازدهم بهمن ماه سال جاری. در آن روز خبرگزاری فارس مطلبی علیه سازمان منطقه آزاد ارس، در زمینه عدم کنترل کافی و وجود قاچاق و ... منتشر کرده بود. باقرزاده گمان می کرد که ما از عوامل خبرگزاری فارس مراجعه نموده ایم. بعد از مدتی راضی به صحبت شد، اما صحبتهای ایشان کمکی به ما نکرد. زیرا ایشان تنها به تعریف و تمجید و توصیف نقاط قوت منطقه مورد نظر پرداخت. در حقیقت صحبتهای ایشان، گزارشی از توفیقات منطقه از ابتدا تا به حال بود که به شرح زیر می باشد:

منطقه آزاد ارس تا بحال ۸۰ فقره تسهیلات به ارزش مجموعی ۲۱۸ میلیارد تومان اعطا کرده است که منابع آن صندوق توسعه ملی و تسهیلات رفع موانع می باشد. بنا به اظهارات ایشان، قرار بود ۷ واحد گلخانه ای در دهه فجر افتتاح شود. سایر واحد های تولیدی نیز به شرح زیر می باشد: جلفا چوب (سرمایه گذار خارجی که یک ماه بعد به بهره برداری خواهد رسید) – طلا پروفیل – کفش دنیلی – ارکید صنعت (تولید روسری) – توسعه درنا باتری – پارا پلاستیک (فاز اول) – آذر تجهیز طب (لوازم مصرفی بهداشتی) – دو واحد تولید لوازم آرایشی – طرح توسعه آمیکو – آراز رزین ارس (سرمایه گذار از کشور آذربایجان) – آذر فولاد ارس (برای مچاله کردن آهن گرازه) – فولاد یکتا (برای تولید آلومینیوم رنگی) – پانا چوب (دریافت کننده تسهیلات ۳۰ میلیون یورویی از بانک انصار) – آدلیم گیم (تولید حوله) – تولید گن و شکم بند (آقای صادقی) – تولید شمش فولاد (از آهن گرازه)

بنا به اظهارات باقرزاده ، میزان صادرات در همه کالا ها رو به افزایش است و تنها صادرات خشکبار سقوط بسیاری داشته است ؛ لذا کاهش صادرات خشکبار سبب شده است که شاخص کل صادرات منفی شود. قابل توضیح است که صادرات خشکبار با مشکل قرنطینه مواجه شده بود و کشورهای مقصد، محصولات خشکبار را صرفا بصورت مغز خواستار اند.

ایشان افزود به محصولاتی همچون نوشابه و فرش مصنوعی و نیز به کالاهای حجیم از قبیل ماشین لباسشویی، کولر، یخچال، تلویزیون، مبلمان و ... به جهت حمایت از تولید داخلی مجوز داده نمی شود.

به گفته باقرزاده، تنها سه شرکت دانش بنیان در منطقه آزاد ارس وجود دارد که عبارتند از:

* نانوپلاست (آقای غفاری)

* ضد تگرگ

* ارس تارلا (در زمینه کشاورزی)

با این حال در جهت ارتقای فن آوری و دانش شرکتهای مستقر و نیز در جهت اقتصاد مقاومتی، ۲۳ شرکت فن آورنیز مشغول فعالیتند.

اخیرا همایشی با حضور ۱۵۰ شرکت دانش بنیان شمال غرب کشور و جهت تعامل برای تجاری سازی محصولات برگزار شده است

در این منطقه، گلخانه شیشه ای تمام اتوماتیک مشغول به فعالیت پرورش گل رز است که گل رز از کنبا وارد کرده اند. (پور ابراهیمی – پور مطلق)

در بخش دیگری از این تحقیقات، گفتگویی با خانم بهلولی؛ (مسئول رسیدگی امورات شرکتهای دانش بنیان) انجام شد. در این گفتگو ایشان اظهار داشت، مراکز رشد منطقه آزاد ارس زمانی از شرکتهای دانش بنیان نوپا حمایت می کند که آن شرکت نمونه محصولی ارائه دهد. جالب اینجاست که حمایت سازمان منطقه آزاد ارس از طریق وزارت علوم بوده و مبلغ ناچیزی در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با دوره بازپرداخت کوتاه مدت ارائه می دهد. دومین بسته حمایتی سازمان مذکور از شرکتهای دانش بنیان نوپا ، بدین گونه است که زمین محل فعالیت را همراه با ۳۰% تخفیف قیمت ، در اختیار سرمایه گذار دانش بنیان قرار می دهند.

در قسمت سوم تحقیقات، با سرمایه گذاران و فعالان صنعتی و اداره کنندگان بنگاههای اقتصادی به گفتگو پرداخته شد. در یکی از گفتگوها یکی از سرمایه گذاران در زمینه مواد غذایی (که نخواست هویتش فاش شود) گفت: چندی پیش برای گرفتن تسهیلاتی اقدام نمود. بعد از تصویب مبلغ وام، بانکی که قرار بود تسهیلات را به بنده اعطا نماید، سند شش دانگ کارخانه جلفا را قبول نکرده و خواستار وثیقه ای خواست که مربوط به تبریز باشد. به همین علت نتوانستم از تسهیلات استفاده نمایم.

این سرمایه گذار از این بابت رنجیده خاطر بود که چرا سرمایه اش در جلفا بعنوان وثیقه وام مورد قبول واقع نشده بود؟!

تعدادی از صاحبان بنگاههای اقتصادی نیز حاضر به همکاری نشدند و از عواقب مصاحبه خود واهمه داشتند. در واقع نمی خواستند مصاحبه شان موجب دشمنی منطقه آزاد ارس با آنان شود.

در قسمت چهارم تحقیقات، با قشر آگاه مردم منطقه آزاد ارس به گفتگو پرداخته شد. در یکی از این گفتگوها جوان کارشناس مهندسی مکانیک نظر خود را در مورد چگونگی وضعیت اقتصادی منطقه آزاد ارس چنین گفت: ظهور و تشکیل منطقه آزاد ماکو در کنار این منطقه ، موجب تضعیف منطقه آزاد ارس شده و وجود این دو منطقه در کنار هم، بر رشد اقتصادی یکدیگر تاثیر منفی می گذارند.

در گفتگویی دیگر، یک شهروند کارشناس ارشد مهندسی صنایع اذعان کرد: منطقه آزاد ارس به یک بازار مصرف کالاهای خارجی تبدیل شده است که موارد مشابه اکثر قریب باتفاق این کالاها در تولید داخلی وجود دارد. (به عنوان مثال: مواد شوینده و بهداشتی، پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی و ...) حتی در برخی موارد کیفیت تولید داخلی به مراتب بیشتر از کیفیت کالای مشابه خارجی می باشد. وجود این کالاها تهدیدی برای تولید ملی بوده و به اشتغال آسیب جدی وارد می کند و موجب ایجاد معضلات بیکاری می شود. نظر من این است که باید جلوی واردات بی رویه را گرفته و بجای واردات خودروهای لوکس، مدیریت منطقه تلاش نماید سازندگان این خودروها را متقاعد نماید تا نمایندگی تولید خودروهای خود را در این منطقه احداث کنند. این کار سبب واردات فناوری و نیز موجب ایجاد هزاران موقعیت اشتغال برای جوانان این مرز و بوم خواهد بود.

این شهروند ادامه داد: کشور ما به واردات ماشین آلاتی با فناوری روز نیازمند است. و یا اینکه می توان فناوری این ماشین آلات را از راههای مختلف وارد کرد. بعنوان مثال مراکز تحقیق و توسعه (R&D) ایجاد نموده و در کنار آن، دانشگاههایی با ظرفیت بین المللی تاسیس شود. در این دانشگاهها اساتید برجسته ای از کشورهای پیشرفته دنیا بکار گرفته شود که این اساتید به همراه دانشجویان نخبه بین المللی، ظرفیتی را ایجاد میکنند که موجب رشد سریع علم در منطقه و در کشور خواهد شد.

این شهروند افزود: آذربایجان شرقی در زمینه فرش دستباف، چرم، میوه جات، خشکبار و ... قطب قدرتمندی در خاورمیانه محسوب می شود اما چرا از این ظرفیت در منطقه آزاد ارس استفاده نمی شود نمی دانم؟؟؟!!! در حالی که صادرات خشکبار می توانست شاخص رشدی برای اقتصاد منطقه باشد، سوء مدیریتی صورت گرفته و وضعیت صادرات خشکبار چنان افتضاح است که موجب ایجاد رشد منفی صادرات کلی منطقه آزاد ارس شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شاخص کل صادرات در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس منفی است!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..