تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان درد مزمن کشکک زانو

زانو درد به علت درد در کشکک زانو (درد جلو زانو) بوجود می آید. به علت ساییدگی غضروف و مفصل و مشکلات ناشی از شل شدن کاسه زانو، درد، ورم، شکستگی و دررفتگی و جابجا شدن کاسه زانو، زانو درد ایجاد می شود. قبل از پرداختن به مشکلات ناشی از درد کشکک زانو لازم است دو اصطلاح زانوی دوندگان و زانوی پرشکاران را برایتان توضیح دهیم.

درد پشت زانو و کشکک زانو، سندرم درد پاتلا یا زانوی دوندگان نیز نامیده می شود و درد پایین کششک زانو را زانوی پرشکاران می نامند.ازگوداشلاتر یک بیماری دردناک است که در ناحیه فوقانی استخوان ساق پا (تیبیا) بروز می‌کند.

درد جلوی زانو و زیر کشکک : علت و درمان

علت و دلایل درد زانو زانوی دوندگان ( پتلوفمورال)

همان‌طور که از نام آن پیداست، سندرم زانوی دوندگان ، یک عارضه‌ی شایع در میان دوندگان می‌باشد. البته این عارضه می‌تواند در هر فردی که در فعالیت‌های خود، زانوی خود را زیاد خم می‌کند ایجاد شود؛ فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پرش. این عارضه معمولاً با درد اطراف کشکک زانو همراه است.این مشکل به نحوه حرکت کشکک زانو مربوط می شود. این بیماری شایع ترین دلیل درد کشکک زانو می باشد . علائم این بیماری درد کلی در قسمت جلوی زانو ، ساییدگی کشکک ( احساس شنیدن صدای قیژ قیژ از زانو) و ورم خفیف زانو می باشد .

نرمی غضروف زانو زمانی ایجاد می‌شود که استخوان کشکک تحت استرس و فرسایش قرار می‌گیرد. غضروف پوشش‌دهنده استخوان کشکک ضعیف و تخریب می‌شود، شرایطی که بیشتر در ورزشکاران جوان شاهد آن هستیم. هر شخصی که زانوی خود را تحت استرس و تنش قرار می‌دهد، بیشتر در معرض ابتلای به نرمی کشکک قرار می‌گیرد. ساییدگی و فرسایش مفصل، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد،آسیب‌دیدگی حاد کشکک یا اصطکاک طولانی‌مدت بین کشکک و استخوان ران. این شرایط می‌تواند آغازگر شرایطی باشد که به آن " سندروم درد پاتلوفمورال " می‌گویند.

نرمی غضروف کشکک زانو

این بیماری بر اثر وارد شدن آسیب به غضروف زیر کشکک زانو ایجاد می شود . علائم این بیماری شامل درد در قسمت جلوی زانو ، ورم ، صدا دادن زانو و احساس ساییدگی در زانو می باشد . علائم این بیماری معمولا با در هنگام بلند شدن ، انجام فعالیت ورزشی ، فشار به کشکک زانو و پایین آمدن از پله ها شدت پیدا می کنند

بورسیت جلوی کشکک زانو

این بیماری بر اثر التهاب بورس کشکک زانو ایجاد می شود . بورس ها کیسه های بافتی ظریفی هستند که عمدتا در اطراف مفاصل قرار داشته و وظیفه آنها تسهیل حرکت تاندون ها بر روی استخوان مجاور است.علائم بورسیت جلوی کشکک زانو شامل درد جلو زانو ، ورم و قرمزی زانو می باشد . علائم این بیماری با انجام فعالیت هایی مانند زانو زدن ، خم کردن زانو و راه رفتن تشدید می شود .

ابتلا به بورسیت علائم دیگری چون درد پشت زانو ، احساس درد مبهم و تپنده در زانو که هنگام وارد کردن فشار به زانو در زمان پیاده‌روی یا زانوزدن یا خم‌کردن زانو، شدید‌تر می‌شود. ممکن است در زانوی خود احساس گرما کنید و این ناحیه نسبت به لمس کردن حساس باشد. همچنین ممکن است زانوی شما متورم و قرمز باشد و احساس کنید حرکت دادن زانو برایتان مشکل است.

روش های درمانی این بیماری معمولا شامل استراحت ، استفاده از کمپرس سرد ، انجام حرکات کششی مخصوص ، استفاده از زانو بند مخصوص ، انجام تزریقات درون مفصلی و در مواردی جراحی می باشد.

بیماری ازگود اشلاتر

این بیماری موجب التهاب و سوزش زانو در محل زیر کشکک زانو می شود . این بیماری شایع ترین دلیل د جلوی زانو بین نوجوانان است . علائم ازگود اشلاتر شامل درد جلوی زانو در قسمت زیر کشکک زانو ، وجود برجستگی استخوانی در زیر کشکک زانو و حساسیت به لمس است . علائم این بیماری با انجام فعالیت های ورزش خصوصا ضربه زدن با پا ، پریدن و دویدن تشدید می شود . که در این صورت باید برای درمان درد جلوی زانو به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

.

التهاب تاندون کشکک زانو

این بیماری بر اثر آسیب به تاندون کشکک زانو که درست در زیر کشکک زانو قرار دارد ، ایجاد میشود. علائم این بیماری شامل احساس درد در جلوی زانو و دقیقا در قسمت زیر کشکک ، احساس درد خشکی زانو پس از انجام فعالیت و ضخیم شدن تاندون کشکک زانو می باشد . علائم این بیماری معمولا با انجام حرکات تکراری با زانو مانند پریدن و ضربه زدن با پا تشدید می شود .

پارگی منیسک زانو

منیسک های زانو نوعی بافت غضروفی در درون مفصل زانو هستند . علائم آسیب و پارگی منیسک های زانو درد، تورم ، قفل شدن زانو ، بی ثباتی زانو و مشکل در صاف کردن زانو ها می باشد. علائم ایجاد شده بر اثر این آسیب با راه رفتن ، دویدن ، بالا رفتن از پله ها و خم کردن زانو تشدید می شوند.

آسیب رباط های زانو

آسیب های رباط های زانو شامل کشیدگی بیش از حد یا پارگی رباط های زانو مانند پارگی رباط صلیبی زانو می شود . علائم آسیب به رباط های زانو احساس درد در تمام زانو ( از جمله جلوی زانو ) ، کبودی ، ( در برخی مواقع) خالی کردن زانو و کاهش دامنه حرکتی زانو می باشد . علائم ناشی از آسیب رباط های زانو با انجام دادن هر گونه فعالیتی با زانو ها تشدید می شوند . روش های درمانی غیر جراحی برای این آسیب شامل استراحت ، استفاده از کمپرس سرد ،فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی ، زانو بند مخصوص می باشد.

آرتروز زانو

آرتروز زانو موجب فرسایش و ایجاد تغییراتی در بافت غضروفی و استخوان زانو می شود. انواع شایع آرتروز مفصل زانو استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت ( روماتیسم زانو) می باشد . علائم آرتروز احساس خشکی و بی حرکتی زانو در صبح ، درد ، ورم زانو ، صدا دادن و تق تق زانو ، احساس ساییدگی در زانو و کاهش دامنه حرکتی زانو می باشد . علائم آرتروز زانو پس از استراحت های طولانی انجام فعالیت و قرار گرفتن در معرض هوای سرد تشدید می شود .

بیماری استئو کندریت

در این بیماری کاهش خونرسانی به بافت استخوان موجب التهاب غضروف و استخوان و نهایتا کنده شدن قسمتی از استخوان و غضروف و رها شدن آن درون مفصل می شود .علائم این بیماری شامل درد در تمام قسمت های زانو ، ( برخی مواقع) احساس درد تیر کشنده در زانو ، قفل شدن زانو ، ضعف زانو ، تورم ، کاهش دامنه حرکتی و صدا دادن زانو می باشد .علائم این بیماری با انجام فعالیت ورزشی ، چرخش زانو ، بالا و پایین رفتن از پله ها تشدید می شود . روش های درمان این بیماری معمولا شامل استراحت ، فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی مخصوص ، استفاده از زانو بند طبی و در برخی موارد انجام جراحی است .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

علائم ونشانه ها

سایر علائم همراه با درد جلوی زانو

درد جلوی زانو معمولا به صورت درد تیر کشنده ای است که درپشت کشکک زانو ، قسمت زیرین کشکک زانو و در کناره های کشکک زانو احساس می شود . معمولا درد کشکک زانو همراه با احساس ساییدگی کشکک زانو در هنگام خم کردن زانو می باشد . در جلوی زانو ممکن است در هنگام انجام فعالیت های زیر شدت پیدا کند :

خم کردن زانو ها پایین رفتن از پله ها دویدن در یک سطح سراشیبی تلاش برای ایستادن پس از نشستن طولانی

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تشخیص مشکلات زانو

پزشک برای تشخیص علت درد جلوی زانو ابتدا شخص را معاینه فیزیکی میکند . پزشک وجود علائمی مانند حساست به لمس ، ورم و عدم وجود راستای مناسب کشکک زانو با استخوان ساق پا را بررسی می کند .

ممکن است شخص در هنگام خم کردن زانوی خود احساس ساییدگی کند و صدای قیژ قیژ از درون زانو شنیده شود و فشار آوردن بر روی کشکک زانو در حالی که پا ها صاف هستند ، دردناک باشد . نتایج اشعه ایکس میتوانند ابتلای فرد با آرتروز زانو و کجی کشکک زانو را نشان دهند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------


راه ها و روش های درمان

در اکثر مواقع احساس درد در جلوی زانو نشانه کندرومالاسی کشکک یا بیماری پتلوفمورال می باشد . در صورت احساس درد در جلوی زانو یا سایر علائم مرتبط که در بالا ذکر شدند حتما به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایید . انجام به موقع درمان درد جلوی زانو تاثیر بالایی در موفقیت و نتایج آن دارد.

متخصصین کلینیک امید با تشخیص علت درد کشکک زانو و طرح ریزی برنامه درمانی مناسب اقدام به درمان قطعی این علائم کرده و از پیشروی آسیب و لزوم انجام جراحی پیشگیری می کنند.

استراحت دادن به زانو برای مدت زمان کوتاه و استفاده از داروهای ضد التهاب و درد مانند ایبوبروفن، ناپروکسن و آسپرین می تواند در تسکین درد و التهاب موثر باشد .

سایر روش های درمان درد جلو زانو و مراقبت های توصیه شده یرای آن شامل موارد زیر می شود : اصلاح روش های تمرین و حرکت دادن زانو کاهش وزن ( در صورت لزوم) استفاده از کفش ها و کفی های طبی مخصوص ( برای افراد مبتلا به کف پای صاف) استفاده از تکنیک های تیپینگ ( taping ) برای قرار دادن کشکک در محل مناسب خود پوشیدن کفش طبی مناسب و استاندارد برای ورزش و دویدن

فوتبالیست‌ها هنگام تمرین و در هر مسابقه مدت زیادی می‌دوند و دچار آسیب‌دیدگی‌هایی می‌شوند که در میان مانند دوندگان شایع است، همچنین حرکت‌های سریعی که برای گرفتن توپ انجام می‌دهند نیز گاهی صدمات جدی را به دنبال دارد. آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، مانند پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا و کشیدگی تاندون آشیل در میان بازیکنان راگبی و فوتبال شایع است.

آن گروه از ورزشکاران که مانند بازیکنان فوتبال و راگبی کفش ورزشی مخصوص به پا می‌کنند، به کفی فوتبالی خاصی برای کفش‌های جذب خود نیاز دارند. این کفی‌ها باید هیل کاپ و نگهدارنده گودی کف پا داشته باشند تا بیشینه پایداری را به دست دهند. به علاوه کفی باید خاصیت ضربه‌گیری داشته باشد تا فشار و کشش روی عضله‌ها را کاهش دهد و از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

موافقم + 0 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان درد مزمن کشکک زانو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..