تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگزاری همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه با حضور مراجع تقلید و اندیشمندان کشورهای اسلامی

در ابتدای مراسم نصیری‌فرد به عنوان دبیر همایش گفت: همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه روز پنج‌شنبه پنجم اسفند در شهر مقدس قم با حضور مراجع عظام تقلید، علما، روحانیون، نخبگان،  حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که این همایش در گستره بین‌المللی برگزار می‌شود اندیشمندان از کشورهای اسلامی در این همایش حضور پیدا می‌کنند در ضمن در افتتاحیه از فرمایشات آیت‌الله مکارم شیرازی بهره‌مند خواهیم شد و سخنرانان اصلی مراسم آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله عراقی رئیس حوزه‌های علمیه کشور هستند.

دبیر همایش در خصوص اتفاق مهم روز پنجشنبه عنوان کرد: ارائه مقالات از اندیشمندان داخلی و خارجی و تجلیل از مقالات برتر از برنامه‌های روز پنج شنبه خواهد بود همچنین رونمایی از بنیاد بین‌المللی احیای فرهنگ خمس که یک اتفاق بزرگ در این زمینه است روز پنجشنبه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ایده این بنیاد از آیت‌الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان است البته این نخستین همایش در زمینه احیای خمس است و قرار است هر سال این همایش ادامه داشته باشد امسال بیشتر در زمینه ابعاد فرهنگی به خود گرفته است در سال‌های آینده در زمینه‌های اقتصادی سیاسی فرهنگی می‌پردازیم.

نصیری‌فرد اظهار داشت: دبیرخانه این همایش به صورت دائمی برقرار است ما برای این همایش خدمت همه مراجع تقلید قم و نجف رسیده‌ایم در این ملاقات‌ها برای برگزاری بهتر این مراسم از راهنمایی‌های آنها استفاده کرده ایم. این بنیاد وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و تحت اشراف مراجع تقلید فعالیت می‌کند. در ضمن کار این بنیاد اخذ خمس نیست بلکه کارهای فرهنگی در راستای آگاهی بخشی در ابعاد مختلف خمس خواهد داشت.

وی ادامه داد: هیئت امنای این بنیاد متشکل از آیت‌الله نعیم‌آبادی، دکتر پرویز داودی، دکتر خسروپناه، حاج محسن رفیق‌دوست، میراعلای میرصادقی، دکتر سید محمد حسینی و بنده عباس نصیری‌فرد است.

در ادامه مراسم آیت‌الله نعیم آبادی به عنوان رئیس همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه گفت: از آنجایی که نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، ستاد دارند چرا خمس ستاد نداشته باشد و به همین دلیل ایده احیای خمس به ذهن بنده آمد و در راستای برگزاری این ستاد حرکت‌هایی انجام دهیم.

وی ادامه داد: جایگاه خمس اگر از زکات بالاتر نباشد پایین‌تر نیست البته آگاهی مردم نسبت به این واجب کم است و دشمن از جهات مختلف این موضوع را زیرسوال می‌برد و ما نسبت به خلائی که بوجود آمده است حرکت هایی به این سمت شروع کرده‌ایم.

آیت‌الله نعیم‌آبادی عنوان کرد: خمس مربوط به اسلام است و باید این حکم الهی را ترویج کنیم چهره زشتی برای خمس درست کردند اما امیدوارم به یک نقطه مطلوب برسیم در بحث خمس سوالات زیادی مطرح است برخی‌ها می‌گویند در قرآن درباره خمس چیزی نداریم در صورتی که تمام مذاهب اسلامی یک آیه را قبول دارند که درباره خمس صحبت کرده است اما مذاهب نسبت به مباحث مطرح شده در این آیه اختلاف نظر دارند چرا که گفته شده خمس مخصوص به غنایم جنگی است اما ما می‌گوییم خمس به همه  درآمدها ارتباط دارد.

وی عنوان کرد: در آیه 41  سوره انفال خداوند می‌فرماید بدانید آنچه که شما بدست می‌آورید یک پنجم آن مال خدا است و در آخر این آیه یک تهدید جدی وجود دارد که می‌گوید اگر اعتقاد به خدا دارید خدا باور هستید بدانید آنچه به دست می‌آورید یک پنجم آن برای خدا است.

آیت‌الله نعیم‌آبادی در خصوص مصرف خمس تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند خمس مخصوص حوزه های علمیه است البته باید بگوییم با خمس هر کار خیری را می‌توانیم انجام دهیم و مراجع تقلید این کار را انجام داده‌اند البته کسانی هستند با خمس مدرسه دانشگاه بیمارستان و کارهای خیری انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه‌های علمیه بودجه زیادی ندارند و از آنجا که پول خمس را می‌توانیم در همه کارهای خیر مصرف کنیم بیشتر در زمینه حوزه‌های علمیه پول خمس استفاده می‌شود البته ابعاد مختلف ابعاد مختلف تمام فضای زندگی ما را فرامی‌گیرد اگر به خمس عمل شود ما دیگر فقیر نداریم.

در پایان مراسم نصیری‌فرد دبیر همایش در خصوص حضور کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: 15 کشور در این همایش مقاله ارائه دادند اما به دلیل زمان کوتاه همایش فقط توانسته ایم از دو کشور لبنان و عراق دعوت کنیم تا در این مراسم حضور داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگزاری همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه با حضور مراجع تقلید و اندیشمندان کشورهای اسلامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..