تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از فواید و مضرات مصرف کاکائو بیشتر بدانید!

خواص و مضرات کاکائو را بیشتر بشناسید!

آشنایی با خواص و مضرات را در این بخش از دلگرم دنبال کنید.

 آشنایی با خواص و مضرات شکلات تلخ

فواید و مضرات مصرف شکلات کاکائویی

کاکائو محصول دانه درخت کاکائو می باشد ، درخت کاکائو درخت کوچکی است که منشاء اولیه آن آمریکای مرکزی و کشور مکزیک می باشدولی امروزه به علت استفاده های فراوانی که از دانه های آن به عمل می آید در اغلب نواحی مستعد دنیا پرورش می یابد، طول ساقه آن در محصول پرورش یافته به ارتفاع 5 الی 6 متر و در انواع وحشی به 10 الی 12 متر می رسد.

کاکائو دارای برگهای بزرگ ، منفرد ، با دمبرگ کوتاه ، بی کرک ، شفاف و شامل دو زائده زیر برگ می باشدگلهای آن کوچک به رنگ مایل به قرمز فاقد بو و مجتمع به صورت دسته هائی 6 الی 7 تایی است که بر روی تنه درخت یا شاخه های مسن و همچنین شاخه های جوان ظاهر می گردند

گیاه کاکائو دارای غلافی است که دانه‌های کاکائو در داخل آن قرار می‌گیرند. این دانه‌ها پس از به عمل آمدن به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند.بخش اول ماده سفید‌رنگ چربی است که کره کاکائو نام دارد. بخش دوم هم ماده سیاه‌رنگی هست که کاکائو نام دارد. در حقیقت همه ویژگی‌های مثبت از جمله ماده آنتی‌اکسیدان فلاونول، مربوط به این ماده سیاهرنگ تلخ است.

پس وقتی از ویژگی‌های مثبت یک شکلات حرف می‌زنیم باید ببینیم در ساختار آن چقدر از این ماده سیاهرنگ مفید به کار رفته است.اگر شکلات با استفاده از کره کاکائو درست شود شکلات سفید نام می‌گیرد که طبعاً فاقد کاکائو و از این فواید بی‌بهره است. شکلاتی هم که با استفاده از کاکائو تهیه شود شکلات سیاه یا تلخ نامیده می‌شود، اما شکلات‌هایی که امروزه بیش از همه طرفدار دارند در حقیقت از نوع سومی هستند با نام شکلات‌های شیری.

این نوع از شکلات‌ها از ترکیب مقادیر مختلفی از کاکائو با پودر شیر و شکر به دست می‌آیند. معمولاً درصد کاکائو در این شکلات ‌ها حدود ۲۰ درصد است و باقی آن‌ها را موادی مثل شکر، اسیدهای چرب اشباع و ترنس و سایر افزودنی‌ها تشکیل می‌دهند که بیش از فایده، دارای ضررند.

پس دقت داشته باشد وقتی از فواید شکلات حرف می‌زنیم در حقیقت داریم از کاکائو صحبت می‌کنیم. یعنی هرچقدر در ساختار شکلات مصرفی ما مقدار بیشتری کاکائوی خالص به کار رفته باشد میزان مواد مفید یعنی آنتی‌اکسیدان فلاونول آن بیشتر شده است.

هرچه درصد کاکائوی موجود در آن کمتر باشد و بر میزان شکر، شیر خشک و اسیدهای چرب اشباع و ترنس افزوده شود از فواید آن کاسته می‌شود.ضمن اینکه شکلات‌های شیرین دارای کالری بسیار بالایی هستند که آن‌ها را به یک خوراکی ناسالم تبدیل می‌کند.پس اگر دوست دارید از فواید خوردن شکلات بهره‌مند شوید حتماً نوعی از آن را انتخاب کنید که درصد کاکائوی بالا و درصد شیرینی و افزودنی‌های پایین‌تری دارد. شکلات هرچه تیره‌تر و تلخ‌تر باشد مفید‌تر است

کاکائوی تلخ به دلیل داشتن میزان بیشتری کاکائو نسبت به کاکائوی معمولی، حاوی پلی فنول‌ها که آنتی اکسیدان بسیار قوی است، می‌باشد. ترکیبات فلاوونوییدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

همچنین فلاوونوییدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را می‌کاهد. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.

ترکیبات پلی فنیلی موجود در کاکائوی تلخ باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.کاکائوی تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیر کننده نور خورشید محافظت می‌کند. و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.کاکائوی تلخ در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند یک مرهم عمل می‌کند و مصرف آن در کنار دارو می‌تواند در تسریع روند درمان این بیماری موثر باشد.

خواص و مضرات کاکائو را بیشتر بشناسید!

موارد احتیاط در مصرف کاکائوی تلخ

در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به این‌که درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.افرادی‌که کلیهٔ سنگ‌ساز دارند و همچنین افراد مبتلا به سیروز کبدی مصرف این نوع شکلات‌ها به ترتیب به‌دلیل داشتن اگزالات و مس زیاد توصیه نمی‌شود.

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خواص کاکائو

1_ کاکائو دارای 8 الی 10 درصد نشاسته ، 11 الی 18 درصد مواد سفیده ای، 2 الی 3 درصد کافئین ، 1 الی 3 درصد تئو برومین و در حدود چهار درصد مواد معدنی می باشد.

2_ مصرف کاکائو برای اشخاصی که مبتلا به مسمومیت و ناراحتی های کلیه ، کبد می باشند مفید است.

3_ از دانه های کاکائو انواع روغن های طبی را می سازند ، استعمال این روغن ها در موارد ترک پوست بخصوص ترک پا ، پاشنه پا و صورت اثر درمانی مثبتی دارد.

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از فواید و مضرات مصرف کاکائو بیشتر بدانید!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..