تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام

موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) سیتالوپرام چیست و چه عوارض خطرناکی دارد؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام آشنا شوید.

 Citalopram

 مهارکننده‌های بازجذب سروتونین SSRI ضدافسردگی

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که برای درمان اختلالات خلقی و درمان اختلالات افسردگی شدید به کار برده می‌شود. سیتالوپرام گاه برای درمان اختلالات اضطرابی نیز تجویز می‌شود.سیتالوپرام (Citalopram) یکی از داروهای مقابله با افسردگی می‌باشد که با بالا بردن میزان ترشح سروتونین (ماده‌ای که به مغز برای حفظ تعادل کمک می‌دهد)، معمولا به عنوان دارویی برای بهبود مشکلات و بیماری‌‌های روحی و روانی مانند افسردگی تجویز می‌شود.

این دارو احتمال بهبودی شرایط روحی و زندگی شخص را بالا می‌برد. اثرگذاری این دارو بر مشکلاتی نظیر استرس و اضطراب، فوبیا و ترس از اجتماع و وسواس نیز هست. برای مصرف این دارو می‌بایست به این مسئله که روش قطع کردن و کنار گذاشتن آن چگونه خواهد بود توجه کرد چون‌که این دارو بر ریتم و نوع ترشحات شیمیایی توسط مغز تاثیر گذاشته و آن را تغییر می‌دهد لذا قطع غیر اصولی آن خطرات بسیار جدی را به دنبال دارد.

سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) ضدافسردگی و از خانواده داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) میباشد. این دارو با افزایش ترشح سروتونین، ماده شیمیایی طبیعی که به حفظ تعادل مغز کمک می کند، به بهبود مشکلات روانی از جمله افسردگی کمک می نماید.

سیتالوپرام
موارد مصرف سیتالوپرام

سیتالوپرام عموما برای درمان افسردگی استفاده می شود. سایر موارد مصرف این دارو را می توان درمان اختلال وسواسی جبری، اختلال ترس، سندرم ملال پیش از قاعدگی، اختلال اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن، الکلیسم و هراس اجتماعی تجویز می شود. این دارو در موارد دیگری نیز بسته به نظر پزشک تجویز می شود.

سیتالوپرام

موارد مصرف سیتالوپرام

هیچکدام از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین از جمله سیتالوپرام را نباید با داروهای اکسیداز تک آمین از قبیل ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، فنلزین (phenelzine)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)، سیلیجیلین (selegiline) و پروکاربازین استفاده نمود. ترکیب این داروها با یکدیگر باعث گیجی، فشارخون بالا، لرزش و بیش فعالی می شود. اگر لازم به تغییر درمان از سیتالوپرام به این داروها و یا برعکس می باشد، باید بین قطع مصرف و شروع مصرف داروی دیگر 14 روز فاصله باشد.

تریپوتوفان، یک مکمل غذایی معمول، زمانیکه با سیتالوپرام مصرف می شود باعث سردرد، تهوع، تعریق و سرگیجه می شود. لاینزوئیلید (Linezolid) و متیلین آبی تزریقی نیز نوعی اکسیداز تک آمین بوده و نباید به همراه سیتالوپرام مصرف شود.مصرف داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) با آسپیرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و یا داروهای رقیق و یا غلیظ کننده خون باعث افزایش خطر خونریزی بخش فوقانی دستگاه گوارش می شود.

سیتالوپرام

در صورتی که علایم زیر را بعد از مصرف سیتالوپرام مشاهده کردید حتما با اورژانس تماس بگیرید:

احساس تنگ شدن نفس ایجاد مشکل در بلعیدن غذا تورم دهان و صورت ایجاد خارش شدید روی پوست وجود مشکل در حرکات بدن افزایش ادرار به صورت بیش از حد ایجاد تشنج گرفتگی و سفتی شدید عضلات تغییر در ریتم ضربان قلب غش کردن و اختلال در سطح هوشیاری احساس تغییر در بینایی مدفوع خونی رنگ و یا بسیار تیره

سیتالوپرام

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

چون‌که درمان مشکلاتی نظیر افسردگی با قرص‌هایی نظیر سیتالوپرام نیاز به دوره درمانی کامل دارند، شما تحت هیچ شرایطی در صورتی که باردار شدید و یا اقدام به بارداری کردید، نباید دارو را به صورت دلخواه و ناگهانی قطع نموده و یا ادامه دهید. در صورت چنین شرایطی به این علت که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باعث انتقال دارو به جنین در سه ماهه ی سوم و در شیردهی از طریق شیر به بدن نوزاد می‌شود، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت لازم را انجام دهید.

سیتالوپرام

  روش مصرف سیتالوپرام

همواره قبل از مصرف قرص، حتما اطلاعات لازم نوشته شده بر روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید. این قرص به طور معمول، صبح یا عصر تجویز می‌شود. دوز قرص با توجه به پاسخ دهی بیمار، شدت بیماری، سن و سال بیمار و میزان وزن متفاوت می‌باشد. حداکثر دوز تجویز این دارو 40 میلی گرم در روز می‌باشد.امکان دارد پزشک به منظور کاهش عوارض آن تشخیص دهد تا بیمار دارو را از دوز کم شروع به مصرف کرده و افزایش آن را به صورت تدریجی در نظر بگیرد. به همین دلیل هرگز دوز داروی را نباید بدون مشورت پزشک افزایش دهید یا به طور ناگهانی قطع کنید.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آن هم اینکه اگر در هنگام مصرف دارو احساس برطرف شدن افسردگی کردید به هیچ وجه داروی خود را قطع کنید. حتما قرص را مطابق برنامه مصرف کنید و از قطع آن بدون مشورت با پزشک جدا بپرهیزید. قطع ناگهانی این دارو باعث ایجاد مشکلاتی نظیر سردرد، ، سرگیجه، تغییرات خلقی و مشکلات خواب می‌شود و امکان وخیم‌تر شدن افسردگی و مشکلات روحی حتی بیشتر از شروع مصرف دارو شود.

سیتالوپرام

نکات مهم درباره سیتالوپرام

اثرات این دارو ممکن است در چندین هفته اول مطلوب نباشد و حتی بعضی افکار منفی را تقویت کند بنابراین حتما باید در هفته های اول در ارتباط با پزشک‌تان باشید.
سیتالوپرام روی قند خون اثر می‌گذارد بنابراین به افرادی که دچار دیابت هستند میبایست به طور مرتب قند خون خود را چک کنند.احساساتی مانند بیقرارشدن ، لرزش بدن و عصبی شدن در روزهای اول مصرف دارو طبیعی می‌باشد و کم کم بهبود می‌یابد.

سیتالوپرام

اخطارهای مصرف داروهای ضدافسردگی و سیتالوپرام

داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی بخود و خودکشی کمک می نمایند. بااینحال تحقیقات نشان می دهند که تعداد کمی از افراد (معمولا آنهایی که زیر ۲۵ سال دارند) بعد از مصرف قرص های ضدافسردگی، ممکن است افسردگی و یا سایر اختلالات خلقی آنها بدتر شده و یا افکار خودکشی به آنها دست داده و یا حتی اقدام بخودکشی نمایند.

بنابراین لازم است همه افراد (بخصوص افراد زیر ۲۵ سال) حتی آنها که سیتالوپرام را برای بیماری های غیر از افسردگی استفاده می کنند، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای داروهای ضدافسردگی مشورت نمایند. درصورت حس کردن اینکه حال خود و یا فرزند تحت نظر شما بدتر شده و یا احساس خودکشی و یا آسیب رساندن به خود و یا فرزندتان که در حال مصرف دارو است، دست داد، سریعا به پزشکتان مراجعه نمایید. در حین مصرف دارو فرد مصرف کننده و یا خودتان را تحت نظر داشته باشید.

 سیتالوپرام

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..