تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




كاهش ١٠ هزار ميلياردى پرداختى مردم از جيب با طرح تحول سلامت/ در طرح تحول اشكالاتى وجود دارد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در برنامه کرسی آزاداندیشی طرح تحول سلامت در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طرح تحول چیزی جز اجرایی کردن سیاست‌ها و قوانین بالادستی در حوزه سلامت نیست، گفت: برای بررسی و نقد طرح تحول باید ببینیم قبل از شروع این طرح کشور درحوزه سلامت چه وضعیتی داشت.

حریرچی با بیان اینکه در سال‌های بعد از انقلاب رشد چشم‌گیری درحوزه سلامت در کشور شاهد بودیم، گفت: در عدالت اجتماعی موفق عمل کردیم و در استان‌های مختلف مرگ و میر تا میزان زیادی کاهش پیدا کرد هر چند که هنوز به ایده‌ال مطلوب نرسیده‌ایم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست کلی ما در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این است که در بین ۲۰ کشور منطقه رتبه نخست را کسب کنیم، افزود: اکنون در امید به زندگی رتبه ۱۲، در میزان مرگ و میر نوزادان رتبه ۱۳، مرگ کودکان زیر ۵ سال رتبه ۱۲ و میزان مرگ بالغین رتبه ۱۱ دربین ۲۰ کشور منطقه را کسب کردیم.

حریرچی عنوان کرد: با توجه به ميزان پرداختى از جیب مردم در گذشته رتبه ۱۵۹ در جهان را داشتیم و در سهم بودجه دولتی از کل منابع تأمین کننده سلامت جایگاه ۱۵۳ جهان بودیم و تا سال ۲۰۱۰ سهم پرداختی مردم ۵۰ تا ۵۸ درصد بود و جزو ۳۷ کشوری بودیم که پرداختی مردم بالای ۵۰ درصد بود.

حریرچی با بیان اینکه شاخص تخت‌های بیمارستانی در کشور ما قبل از طرح تحول به ازای هر هزار نفر جمعیت ١.٥ بوده،گفت:در سال ۹۱ این شاخص به ١.٦٥ رسیده که در واقع نسبت به افزایش جمعیت تخت‌ها افزایش پیدا کرده، اما درصد شاخص تخت افزایش زیادی نداشته است.

وی ادامه داد: در مورد پوشش بیمه‌ای افراد در سال ۸۳، ۵۰ درصد مردم بیمه نبودندو سال ۹۰ این میزان به ١٦.٨ رسید .

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ برخی نقدها مبنی بر افزایش هزینه‌های نظام سلامت بعد از طرح تحول گفت: کل تولید ناخالص تولید ملی ما ۴۱۰ تا ۴۲۵ میلیارد در ۷ سال گذشته بوده و از این میزان حدود ۳۰ میلیارد دلار به سلامت اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند که اگر خلیج فارس را طلا کرده یا کل بودجه دولت را به طرح تحول بدهند کفایت نمی‌کند، اما بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی با توجه به قیمت ثابت، سال ۹۰ بالاترین بودجه صرف سلامت شده و در سال ۹۳ و سال اول طرح تحول سلامت به قیمت ثابت از سال ۹۰ و ۸۹ کمتر هزینه شده و سال ۹۴ مشابه سال ۹۰ هزینه صرف کردیم.

‎قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: منابع مالی هنگفتی در اختیار طرح تحول قرار نگرفته و اعتبارات عمومی امور مختلف در قانون بودجه کشور برای ما کاهنده بوده است در حالیکه گفته شده این اعتبارات افزایش یافته ولی در واقع چنین چیزی نبوده است.

‎حریرچی با بيان اينكه برخى درمان را اولويت طرح تحول سلامت معرفى مى كنند، گفت:در كشورهاى دنيا ٣ الى ١١ درصد اعتبارات را به بهداشت تخصيص مى دهند زيرا همه جاى هزينه هاى درمان بالا است و  در تمام 30 سال گذشته تا سال 90 متوسط پول برای بهداشت عمومی و پیشگیری حدود 4 درصد بود ولی در سال اول اجرای طرح ما موفق شدیم آن را به 9 درصد برسانیم.

‎وی در پاسخ به منتقدینی که می‌گویند اجرای طرح تحول زیرمیزی پزشکان را به رومیزی تبدیل کرده است، گفت:  چنین چیزی نيست و به گزارش سازمان بهداشت جهانى پرداختى از جيب مردم  ايران به ٤٠.٦ درصد رسيده و هيچ كشورى در دنيا نتوانسته در يك سال ١٠ درصد و به عبارتى ١٠ هزار ميليارد تومان پرداختی از جیب را کاهش دهد و ما در این زمینه موفق بوده‌ایم.

‎وی در پاسخ به اینکه آیا عمده منابع طرح و درآمد اختصاصی آن به بیمارستان‌ها و جیب پزشکان رفته است، اظهارداشت: ما 56 درصد از منابع طرح را برای کاهش پرداختی از جیب مردم، 24 درصد را جهت افزایش زیرساخت‌ها و 19.9 درصد را صرف کارکنان پزشک و غیرپزشک کرده‌ایم همچنین با اجرای طرح درصد بیمه‌شدگانی که از نظر مالی بی‌بضاعت بوده‌اند افزایش یافته است.

‎وی با اشاره به اینکه طرح تحول موجب بروز بی‌عدالتی در پرداخت‌ها نشده است، گفت: نسبت ميانگين درآمد بالاترين رشته تخصصى به كمترين در ايران قبل از طرح تحول ١١ به يك بوده و بعد از طرح تحول ٥.٥ به يك رسيده و تنها یک درصد از پزشکان کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان دارند و میزان پرداخت‌ها به سمت عدالت پیش رفته است.

‎قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: پیش از اجرای طرح تحول 18 درصد پزشکان متخصص تمام وقت بودند ولی خوشبختانه امسال این رقم به 50.5 درصد رسیده است، افزون بر این نسبت پرداختی بین پرستاران و پزشکان نیز کاهش یافته ودر مقایسه با گذشته بهتر شده است. 

‎حریرچی در پاسخ به منتقدانی که معتقد هستند طرح تحول نیاز به بازنگری دارد، گفت: در اجرای طرح تول نیز اشتباه وجود دارد و برخی تصمیمات غلط است که باید اشتباهات و عوامل داخلی و خارجی را شناسایی و تصحیح کنیم و شکی در این مسئله نیست.

‎وی اضافه کرد: در کل دنیا همه سیستم‌ها اتلاف منابع دارند، حتی در کاشت گندم نیز به همین صورت است و در بهترین نظام بهداشتی-درمانی دنیا 10 تا 30 درصد منابع اتلاف می‌شوند البته مهم این بوده که مشكلات و مسائل تصحیح شود.

‎حریرچی افزود: ما برای طرح تحول سلامت و به طور کلی موضوع سلامت مردم برنامه داشتیم و اگر دولت از طرح تحول حمایت‌های سال اول  را انجام دهد ٣ سال بعد به نتیجه‌های خوبى می‌رسیم.

‎قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر دولتی گروگان دولت‌های قبلی است بنابراین ما به عنوان دست اندكاران سلامت باید دولت‌های بعدی را به طرف هزینه‌کرد درست هدایت کنیم و راه را برای آنها مشخص کنیم که در حوزه سلامت به درستی عمل کنند و رویکرد ما حل مسائل روز بوده نه اینکه بخواهیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم.

‎حریرچی به موضوع مراقبین سلامت اشاره کرد و گفت: مراقبین سلامت برند جدید و دستاورد مهم طرح تحول سلامت است و سیاست وزارت بهداشت بر توسعه خدمات مراقبین سلامت بوده و کارسنجی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «كاهش ١٠ هزار ميلياردى پرداختى مردم از جيب با طرح تحول سلامت/ در طرح تحول اشكالاتى وجود دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..