تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




كل امكانات كشور بايد براي حل مسائل استان خوزستان بسيج شود/ دولت از تحمل همراه با بزرگواري مردم خوزستان قدرداني مي كند/ استان خوزستان قلب تپنده توسعه ايران و مشكلات آن ملي است/ تامين منابع و اعتبار براي طرح مقابله با ريزگردهاي استان خوزستان بايد براي سازما

جلسه بررسي مسائل و مشكلات استان خوزستان ظهر امروز (شنبه) به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

كل امكانات كشور بايد براي حل مسائل استان خوزستان بسيج شود/ دولت از تحمل همراه با بزرگواري مردم خوزستان قدرداني مي كند/ استان خوزستان قلب تپنده توسعه ايران و مشكلات آن ملي است/ تامين منابع و اعتبار براي طرح مقابله با ريزگردهاي استان خوزستان بايد براي سازمان برنامه و بودجه يك اولويت اصلي باشد / مردم شريف خوزستان مطمئن باشند كه دولت با تمام توان بدنبال حل مشكلات آنهاست/ تشكيل جلسه آتي بررسي مسائل استان خوزستان در اهواز خواهد بوددكتر اسحاق جهانگيري با اشاره به مسائل دو هفته اخير استان خوزستان و قطع شدن آب و برق ناشي از شرايط جوي، گفت: كل امكانات كشور بايد براي حل مسائل استان خوزستان بسيج شود.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه ريزگردها و گرد و خاك كه همراه با رطوبت و بارندگي شد ، اختلالات و اشكالاتي در شبكه توزيع برق استان خوزستان ايجاد كرد، اظهار داشت: مردم اين استان در برابر مسائل و مشكلات ناشي از ريزگردها صبوري و تحمل همراه با بزرگواري كردند و بايد از صبر و متانت اين مردم قدرداني شود.
وي همچنين با قدرداني از تلاش ها و پيگيري هاي مستمر وزراي نيرو و جهاد كشاورزي و نيز مديران استان خوزستان، افزود: در جريان حوادث اخير اقداماتي ضربتي و خارج از روال معمول كارها صورت گرفت تا هرچه سريعتر مشكلات مردم استان مرتفع شود.
دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه بخشي از علت تشكيل ريزگردها داخلي و بخشي منشاء خارجي دارد، خاطرنشان كرد: در ديدارهاي مقامات جمهوري اسلامي ايران با مقامات كشور عراق موضوع ريزگردها بارها مطرح شده و يكي از محورهاي اصلي مذاكرات بوده است اما متاسفانه دولت عراق با مسائل و مشكلات متعددي روبروست كه البته وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محيط زيست با طرف مقابل مذاكره و موضوع را تا حل و فصل نهايي پيگيري خواهند كرد.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به منشاء داخلي تشكيل ريزگردها، مهمترين رسالت دستگاه هاي مسئول در اين زمينه را شناسايي و مطالعه مناطق اصلي تشكيل ريزگردها عنوان كرد و گفت: وزارت جهاد كشاورزي مسئول اصلي اجراي طرح مقابله با ريزگردها است كه اميدوارم با برنامه ريزي هاي انجام شده در كوتاه ترين زمان ممكن اقدامات موثري در اين زمينه صورت پذيرد.
وي افزود: اتفاقات اخير ناشي از شرايط جوي و حوادث طبيعي بوده است و با وجود همه اقدامات صورت گرفته ممكن است مجدداً با اين گونه شرايط روبرو شويم به همين دليل وزارت نيرو بايد برنامه ريزي لازم را انجام دهد تا در صورتيكه برق استان با اختلال مواجه شد، از قطع آب پيشگيري گردد و فعاليت شبكه آبرساني و تصفيه خانه ها با وقفه مواجه نشود.
دكتر جهانگيري با اعلام اينكه مسائل استان خوزستان اخيراً در دو جلسه هيئت دولت مورد بررسي قرار گرفته است، تصريح كرد: نگاه دولت به استان خوزستان نگاهي ويژه است و رييس جمهور در اين جلسات تاكيد ويژه داشتند كه شخصاً پيگير مسائل استان خوزستان باشم و دكتر روحاني بر لزوم بكارگيري همه امكانات براي حل مشكلات تاكيد كردند.
معاون اول رييس جمهور استان خوزستان را از مهمترين استان هاي كشور برشمرد و گفت: استان خوزستان قلب تپنده توسعه ايران است و اگر خللي در فعاليت اين استان ايجاد شود، كل كشور دچار مشكل خواهد شد.
وي با اشاره به صدمات و خساراتي كه مردم استان خوزستان در دوران دفاع مقدس متحمل شدند، افزود: مردم استان خوزستان حق بزرگي بر دولت و نظام دارند و مشكلات استان خوزستان مشكلات ملي تلقي مي شود نه مشكلات استاني و منطقه اي كه بايد به طور ويژه براي حل آن تلاش كنيم.
دكتر جهانگيري با اشاره به اقدامات شبانه روزي و تلاش هاي بي وقفه وزارت نيرو در روزهاي اخير، گفت: وزارت نيرو اقدامات خوبي در استان خوزستان انجام داده و بر اساس گزارش وزير نيرو، پيشگيري هاي لازم براي جلوگيري از قطع آب و برق انجام شده و در صورت وقوع پديده هاي ناگهاني و قطع برق، شبكه آبرساني استان ديگر با مشكل مواجه نخواهد شد.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه ريزي هاي صورت گرفته ازسوي وزارت جهاد كشاورزي براي مقابله با ريزگردها و بيابان زدايي در كانون هاي تشكيل ريز گردهاي استان خوزستان، گفت: سازمان برنامه و بودجه كشور بايد تامين اعتبار براي طرح مقابله با ريزگردها در استان خوزستان را بعنوان يكي از موضوعات و اولويت هاي اصلي مدنظر قرار دهد و براي تامين اعتبارات مورد نياز اجراي اين برنامه بصورت ويژه تلاش كنند.
وي با تاكيد بر اينكه همه دستگاه ها بايد به وزارت جهاد كشاورزي در اجراي طرح مقابله با ريزگردها كمك كنند، تصريح كرد: اين يك الزام و تكليف سازماني از منظر اقتصاد مقاومتي است و استاندار خوزستان نيز اختيار كامل دارد كه امكانات استان را براي اجراي اين طرح بسيج كند.
دكتر جهانگيري همچنين خواستار مشاركت و حضور نيروهاي مسلح و نيروهاي بسيج براي كمك به اجراي اين طرح شد و افزود: اميدوارم اين برنامه خارج از روال معمول و با اقداماتي  جهادي و ضربتي هرچه زودتر به نتيجه برسد.
معاون اول رييس جمهور از تشكيل جلسه آتي چند هفته آينده در استان خوزستان خبر داد و گفت: تلاش خواهيم كرد يك رديف بودجه براي حل مسائل و بحران هاي استان خوزستان در بودجه سال 96 كل كشور گنجانده شود.
دكتر جهانگيري از ستاد مديريت بحران كشور نيز خواست كه مسائل و مشكلات استان خوزستان را بطور ويژه دنبال كند و گفت: برنامه ريزي هاي لازم براي حل مسائل اخير استان خوزستان انجام و وظايف هر بخش و هر دستگاه تعيين شده است اما در صورت نياز كارگروهي نيز براي ايجاد هماهنگي هاي لازم در اين زمينه ايجاد خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به دغدغه هاي مردم خوزستان درباره رود كارون و آلودگي آب اين رودخانه كه ناشي از پساب واحدهاي صنعتي است، گفت: دولت تصميم جدي در اين زمينه اتخاذ كرده و مقرر شده در برنامه ششم توسعه، واحدهاي صنعتي آلاينده كه در بالادست كارون قرار دارند، وضعيت خود را در چارچوب الزامات زيست محيطي اصلاح كنند و در غير اينصورت تعطيل خواهند شد.
دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به مصوبه دولت در سال 93 مبني بر ارائه تسهيلات به مردم استان خوزستان براي عايق بندي منازل و تجهيزات استان، اين مصوبه را تصميمي مناسب و كارآمد توصيف كرد و خواستار پيگيري اين مصوبه براي اجرا شد.
معاون اول رييس جمهور در پايان اين جلسه به بارش باران و برف در استان هاي مختلف در چند روز اخير اشاره و خاطر نشان كرد: در برخي استان ها سيل جاري شده و برخي از مردم با مشكل مواجه شده اند كه لازم است ستاد مديريت بحران كشور و نيز مديران استاني بسيج شوند و مشكلات مردم را حل و فصل كنند و وزير كشور و سازمان برنامه و بودجه نيز براي جبران خسارات وارد شده به مردم پيشنهاد مشخصي را براي طرح در جلسه هيئت وزيران آماده كنند.
نماينده ولي فقيه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز هم در اين نشست با قدرداني از اقدمات جهادي دولت و به خصوص وزارت نيرو، گفت: در چند روز اخير وزارت نيرو بصورت ضربتي و جهادي وارد عمل شد و اقدامات شبانه روزي و مهمي را انجام دادند و نيروهاي متخصص اين وزارتخانه از سراسر كشور به استان خوزستان اعزام شدند.
آيت الله جزايري همچنين از وزارت جهاد كشاورزي براي برنامه ريزي در جهت رفع يكي از مشكلات اصلي استان يعني ريزگردها قدرداني كرد و گفت: مطالعات و اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده و اميدوارم رديف بودجه مناسبي براي حل مشكلات استان خوزستان در بودجه سالانه لحاظ شود.
وي همچنين با قدرداني از تلاش هاي بي وقفه و شبانه روزي استاندار خوزستان و نيز با تشكر از سازمان حفاظت محيط زيست براي تامين حق آبه تالاب هاي استان به خصوص تالاب هورالعظيم و شادگان، گفت: بايد از مردم استان خوزستان به خاطر صبوري در برابر مشكلات نيز قدرداني شود. مردم استان با متانت و صبوري اجازه ندادند كه برخي جريانات سوء استفاده گر از شرايط بوجود آمده بهره برداري كنند.
در اين جلسه وزير كشور با اشاره به مصوبه دو سال پيش طرح توسعه پايدار استان خوزستان، اين مصوبه را كارساز و موثر در حل مشكلات استان خوزستان دانست و گفت: البته اجراي اين مصوبه مستلزم تامين منابع مالي است كه بايد در قالب طرح هاي ميان مدت و دراز مدت و با اولويت بندي اجرا شود.
دكتر رحماني فضلي استان خوزستان را استاني مهم و تاثير گذار در كشور توصيف كرد و خواستار توجه ويژه براي حل مشكلات استان توسط مسئولين شد.
وزير نيرو نيز در اين نشست گزارشي از دلايل ايجاد مشكل قطعي برق و آب در استان خوزستان ارائه كرد و گفت: در روزهاي نخست بهمن ماه گرد و خاك با منشاء جنوب شرق اهواز در استان پراكنده شد به گونه اي كه مقدار آن بي سابقه بود و يك لايه ضخيم بر روي تاسيسات برق و خطوط انتقال برق قرار گرفت كه پس از بارندگي و ايجاد رطوبت در هوا اين خاك تبديل به گل شد و مشكلاتي را در سطح شبكه انتقال و توزيع و نيز در پست هاي برق بوجود آورد.
مهندس چيت چيان افزود: با از بين رفتن رطوبت هوا مشكل قطع آب و برق از بين رفت اما گرد و خاك همچنان بر روي تاسيسات وجود داشت و پس از بارش، رطوبت و مه غليظ كه در 23 بهمن ماه ايجاد شد، پديده قطع آب و برق تكرار شد و پنچ نيروگاه و تعدادي از پست هاي برق استان از مدار خارج شد.
وزير نيرو ادامه داد: همان روز با تعدادي از مديران وزارتخانه عازم اهواز شدم و ضمن بررسي مسائل، تصميمات لازم اتخاذ شد و پس از برق رساني به تصفيه خانه ها مشكل قطع آب مرتفع شد و سپس نيروگاه ها نيز يكي پس از ديگري به مدار بازگشتند.
وي با اشاره به تكرار اين پديده و حادث شدن مشكلات در اثر بارندگي و گرد و خاك، گفت: روز پنجشنبه نيز به همراه معاونين آب و برق وزارتخانه و تعدادي از مديران عامل در اهواز بودم و همه توان وزارتخانه براي تمركز بر اين مسئله بسيج شد و كارها مورد پيگيري قرار گرفت.
چيت چيان ادامه داد: 16 ديزل ژنراتور از شهرهاي مختلف به اهواز منتقل و در تصفيه خانه ها مستقر شد تا در صورت مشكل قطع برق براي آب شرب مردم و شبكه آبرساني مانعي ايجاد نشود. با كار شبانه روزي و طاقت فرساي دست اندركاران وزارت نيرو هم اكنون اين دغدغه رفع شده است كه در صورت قطع برق با مشكل قطع آب مواجه نخواهيم شد.
وزير نيرو همچنين با اشاره به اقدامات و تدابير انديشيده شده براي پيشگيري از قطع برق گفت: متاسفانه امكانات ما در استان محدود بود اما از تمام شركت هاي توزيع و برق منطقه اي، امكانات لازم به اهواز اعزام شد و از روز گذشته 102 گروه در اهواز مشغول فعاليت هستند و با برنامه ريزي انجام شده طي 15 روز آينده قرار است كل شبكه توزيع برق اهواز شستشو داده شود و چنانچه تجهيزات شبكه توزيع نياز به تعويض داشته باشد، اين كار انجام خواهد شد.
چيت چيان اظهار داشت: قرار است در پست هاي برق نيز سيستم شوينده مستقر شود و هم اكنون سيستم شوينده براي 26 پست حساس استان خريداري شده و اقدامات لازم در حال انجام است.
وي اضافه كرد: همچنين 1500 دكل از دكل هاي انتقال فوق توزيع كه حساسيت بيشتري دارند و نيز خطوط انتقال برق در دست شستشو است تا گرد و غبار و خاك از روي تاسيسات و شبكه توزيع برق زدوده شود.
وزير نيرو همچنين از برنامه ريزي صورت گرفته براي عايق كاري شبكه هاي توزيع برق خوزستان ظرف يكسال آينده خبر داد و گفت: براي اين كار نيازمند برخي تجهيزات هستيم كه بايد از خارج وارد شود كه البته سفارشات آن داده شده و اميدوارم ظرف يكسال آينده كل شبكه توزيع برق استان عايق بندي شود و پست هاي برق نيز تحت پوشش سيليكون قرار گيرند.
وزير نيرو گفت: در روزهاي اخير علاوه بر بسيج امكانات وزارتخانه و حضور متخصصين و كارشناسان، كارگروهي متشكل از دو مديرعامل سابق، تعدادي از اساتيد دانشگاه و برخي مديران اسبق استان خوزستان تشكيل شده و گزارش كاملي درخصوص مشكلات اخير استان تهيه كردند كه البته حدود 90 درصد با برنامه ها و تصميمات اخير وزارت نيرو انطباق و همپوشاني داشت.
 وزير جهاد كشاورزي نيز در اين جلسه با اشاره به حضور و بازديد خود از كانون هاي گرد و خاك در منطقه از اتخاذ تدابير اجرايي و ساختاري براي حل بحران خبر داد و گفت: در كوتاه مدت براي 40 هزار هكتاري كه كانون اصلي بحران است راهكار بيولوژيكي انديشيده شده و تا آخر امسال با غرس صدها هزار نهال و مرطوب سازي منطقه از شدت ريزگردها كاسته خواهد شد.
وي همچنين افزود: در طرح ميان مدت نيز براي تامين آب و احياي بيش از 700 تا 900 هزار هكتار از اراضي مطالعات ويژه اي انجام شده است.  
رييس سازمان حفاظت از محيط زيست هم به مصوبه سال 1393 دولت در خصوص خوزستان نظير ارايه تسهيلات براي عايق بندي ساختمان ها و مراكز اداري و نيز تامين حق آبه تالاب هاي هورالعظيم و شادگان و اشاره كرد و گفت: خوشبختانه امروز با پافشاري بر اين مصوبه تالاب ها دوباره زنده شده اند و توجه به محيط زيست استان در صدر اولويت ها قرار گرفته است.
دكتر ابتكار همچنين با بيان اينكه براي مقابله و مهار كانون ريزگردها در خارج از كشور تلاش هاي بسياري انجام شده و امروز مسئله ريزگردهاي استان خوزستان به عنوان يك مسئله بين المللي در قطعنامه هاي بين المللي مد نظر قرار گرفته است، گفت: طرح هايي با دولت عراق در ميان گذاشته ايم تا آنها با استفاده از تجربيات ايران بتوانند ريزگردها را مهار كنند، اما در شرايط ويژه اين كشور چنين اقداماتي با تاخير و كندي مواجهه است.
وزير اطلاعات نيز در اين جلسه از هوشمندي مردم خوزستان در جريان اتفاقات اخير كه باعث ناميدي دشمنان انقلاب و نظام براي سوءاستفاده از احساسات مردم انقلابي استان شدند و دغدغه هاي خود را با متانت و صبوري بيان كردند، قدرداني كرد.
استاندار خوزستان هم با قدرداني از پيگيري هاي مستمر معاون اول رييس جمهور، وزير كشور و نيز حضور وزراي نيرو، جهاد كشاورزي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي در استان خوزستان براي رسيدگي به مشكلات استان، گفت: امام جمعه و نمايندگي ولي فقيه در استان و نمايندگان مردم استان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي نيز همراهي خوبي در اين زمينه داشتند و در كمك به آرامش استان دريغ نكردند.
برخي نمايندگان مردم استان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي هم در اين جلسه ضمن قدرداني از دولت به خاطر رسيدگي به مسائل استان خوزستان خواستار پيگيري و استمرار برنامه ها تا رفع مشكلات و حصول نتيجه شدند.
سردار باقري رييس كل ستاد مشترك نيروهاي مسلح هم با اشاره به بسيج نيروهاي مسلح در استان خوزستان و در اختيار قرار دادن امكانات و تجهيزات براي حل مشكلات استان، گفت: نيروهاي مسلح و بسيج در اجراي طرح هاي ميان مدت و بلند مدت آماده همكاري هستند.
در اين جلسه كه وزراي دفاع و پشتباني نيروهاي مسلح، اطلاعات و تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز حضور داشتند مسائل اخير استان خوزستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصميمات لازم براي حل اين مشكلات اتخاذ گرديد.
در اين نشست همچنين مقرر شد برنامه ريزي هاي لازم براي پيشگيري از تكرار اين اتفاقات در قالب طرح هاي ميان مدت و بلند مدت انجام شود و همه دستگاه ها نيز موظف شدند همكاري هاي لازم را براي حل مسائل استان خوزستان انجام دهند.

انتهای پیام /*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «كل امكانات كشور بايد براي حل مسائل استان خوزستان بسيج شود/ دولت از تحمل همراه با بزرگواري مردم خوزستان قدرداني مي كند/ استان خوزستان قلب تپنده توسعه ايران و مشكلات آن ملي است/ تامين منابع و اعتبار براي طرح مقابله با ريزگردهاي استان خوزستان بايد براي سازما»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..