تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برای از بین بردن غرورمان چه باید کرد؟

برای از بین بردن غرورمان چه باید کرد؟

ولی در بین مردم غرور یعنی حسی که انسان خود را خیلی خوب و دارای صفات عالی بداند، «در علم اخلاق این رذیله، عجب نام دارد و با غرور متفاوت است»

اما غرور به معنای متدوال آن، یعنی شخصی خودش را به جهت صفتی که در خودش حس می کند، خود را بزرگ و محترم بداند. در حالیکه ممکن است این صفت را نداشته باشد یا اینکه این صفتی که دارد اصلا صفت خوبی نیست و او خیال می کند که این صفت خوبی ست.

 در صورتی که شخصی واقعا صفات خوبی داشته باشد، اگر بداند و توجه کند که اینها صفاتی ست که از سوی خالق به او مرحمت شده و اینها به سبب لطف پروردگار به اوست؛ او را شکر می کند و بیشتر سعی می کند که سپاسگزار بوده و بندگی کند. اما اگر منعم را فراموش کرده و این صفات را از خودش بداند، آنگاه دچار عجب یابه اصطلاح متداول آن، غرور شده و مشکل ایجاد خواهد شد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :اگر هيچ گناهى نكنيد من از بدتر از گناه از شما مى‏ترسم و آن عجب است، عجب «احياء العلوم، ج 3، ص 318»

حضرت باقر- عليه السّلام- فرمودند كه: «دو نفر داخل مسجد شدند كه يكى عابد و ديگرى فاسق، چون از مسجد بيرون رفتند فاسق از جمله صديقان بود و عابد از جمله فاسقان. و سبب اين، آن بود كه: عابد داخل مسجد شد و به عبادت خود مى‏باليد و در اين فكر بود. و فكر فاسق در پشيمانى از گناه و استغفار بود.« بحار الأنوار، ج 72، ص 306»

برای از بین بردن غرور باید اول از همه نسبت به پروردگار معرفت پیدا کرد و اینکه بدانیم اگر صفت خوبی داریم، این از جانب پروردگار است که بدون اینکه استحقاقی داشته باشیم به ما عطا کرده و انصاف اینست که به خاطر لطف بی کرانش نسبت به ما، او را بیشتر بندگی کرده و شکر عملی داشته باشیم و از این صفتی که در ما ایجاد کرده در راه او استفاده کنیم. 

پس اگر قرار است به چیزی افتخار کنیم، باید به پروردگار مفتخر باشیم و خود را حقیر و کوچک بدانیم در برابر او و لطف بی پایانش.

توجه کردن به ابتدای وجود و نهایت وجود انسان هم به این مسئله کمک فراوانی می کند. اینکه بدانیم چه بودیم و از چه به وجود آمده ایم و در آخر کار و به هنگام مرگ به چه صورتی درخواهیم آمد! هیچ اراده ای در مقابل پروردگار بر خود نداریم و اگر لحظه ای ما را به حال خود رها کند، شقی ترین و بدبخت ترین خواهیم بود.

پیدا کردن ریشه غرور بسیار مهم است. اینکه بفهمیم به چه دلیلی خود را بزرگ می دانیم. اگر به جمال است، که با پیری و یا بیماری تمام خواهد شد؛ اگر به مال است که چه بسیار متمولین به یک شب به روز سیاه نشسته اند؛ اگر به قدرت است که همیشه و همه حال، قدرتمندتر از ما هم هست؛ 

انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برای از بین بردن غرورمان چه باید کرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..