تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بازخوانی بیانات رهبری/تجمل گرایی و فرهنگی که رو به نابودیست

ساعت: 16:43 منتشر شده در مورخ: 1395/12/02 شناسه خبر: 1044045

تجمل گرایی نه تنها در اسلام که در فرهنگ جامعه ی ایرانی همواره به عنوان یک ضد ارزش شناخته شده است ، موضوعی که این روزها از سوی بعضی به عنوان یک ارزش شناخته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،سخن گفتن از آنچه که از گذشته تا کنون در فرهنگهای شرقی و غربی و ایرانی و غیر ایرانی بر زنان رفته استگر چه موضوع  تکراری و مستعمل است ولی بسیار مهم است.

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، اسلام واقعاً حیات دوباره‏یی به زن بخشید و در این میان نکته حایز اهمیت این است که با وجود همه‏ی اینها، زن در جامعه‏ی ایرانی ما، نه از لحاظ حقوق اجتماعی، نه از لحاظ تمکن و قدرت تصرف فردی، نه از لحاظ قوانینی که به اینها ارتباط پیدا می‏کند، هنوز در آن حد و سطحی که اسلام خواسته است، قرار ندارد.
بر بخشی از جامعه‏ی ما، اخلاق بدی نسبت به زن حاکم است، که البته مخصوص ایران هم نیست متأسفانه در طول تاریخ، همواره یک ستم تاریخی بر زن رفته است؛ که بیشتر هم ناشی از این است که قدر زن و جای او را ندانسته‏اند منتها در جامعه‏ی ما بایستی آنگونه که در اسلام مطرح شده است باشد.

زن باید شأن حقیقی خودش را پیدا کند و نبایستی به خاطر زن بودن، هیچ ستم و ظلمی به او روا داشته شود در غرب چه ستمهایی که در حق زن روا داشته شده و اسمش ستم است، و چه ستمهایی که اسمش هم ستم نیست، اما در حقیقت ستم است؛ مانند همین سوق دادن به تجمل و مصرف‌گرایی و آرایشهای بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیله‌ی مصرف. این، ستم بزرگی بر زن است.

شاید بشود گفت که هیچ ظلمی بالاتر از این نیست زیرا که او را بکلی از آرمانها و اهداف تکاملی خودش غافل و منصرف می‌کند و به چیزهای خیلی کوچک و حقیر سرگرم می‌نماید. این، کاری بوده که در رژیم ظالم پادشاهی انجام شده، و حالا باید جلوی آن گرفته شود.
اسلام نسبت به زن و مرد و همه‏ی خلایق، یک دید واقع‏بینانه و متکی بر فطرت و طبیعت و نیازهای حقیقی دارد یعنی از هیچ‏کس بیش از تمکنش و بیش از آن چیزی که به او داده شده است، توقعی ندارد اصلاً بنای اسلام بر یک بنای واقعی و منطقی است.

اسلام به نیازها و خواهشها و طبایع بشری و غیربشری اهتمام ورزیده و به آنها نظر کرده و حکم الهی را داده است؛ اما به معنای آن نیست که آرمانی برای انسانها ندارد.
آرمانگرایی در اسلام و گرایش به سمت قله‌ها و اوجها و آرمانها، یک چیز قطعی و حتمی است. زن مثل مرد و مثل همه‌ی خلایق، باید در این سمت حرکت کند. این موضوع با گرایشهای غلیظ و در لاک چیزهای صددرصد شخصی و بی‌ارزش رفتن همسانی ندارد.

گرایش به مصرف و تجمل‌گرایی و امثال آن، که در جوامع جاهلی رشد داده می‌شود، باید در جامعه‌ی اسلامی ریشه‌کن می‌شد، یا لااقل در حد متوسطی قرار می‌گرفت و افراطی در آن نمی‌شد؛ اما متأسفانه الان ملاحظه می‌شود که قشرهایی از مردم، باز سرگرم همان سرگرمیهای گذشته‌اند، که باب جوامع دور از اسلام و دور از معنویت و حقیقت است.

موضوع مهم حاضر اینست که باید باور غلطی را که فرهنگ غربی و اروپایی در این دهها سال اخیر در ذهن زن ایرانی وارد کرده است زدوده شود. البته باور غلطی هم در گذشته بوده است؛ یعنی گرایش به برخی از شکلهای غلط مصرف و تجمل، از گذشته هم وجود داشته است.

با ورود فرهنگ اروپایی، این مدگرایی و نوگرایی در مصرف، به شکل عجیبی تشدید شدسردمداران سیاستهای غربی که غالبا صهیونیستها و استعمارگران بودند به قصدی و با نیتی این کار را کردند. این باورهای غلط باید زدوده شود و این نمی‌شود، مگر با ارایه‌ی بحثها و کارهای اسلامی و در اینصورت بدحجابی و رواج فساد و فحشا به خودی خود کنده خواهد شد.

مهمترین آثار این پدیده که در دراز مدت سبب بروز مشکلات فراوان در خانواده های ایرانی خواهد شد، دور شدن زنان از نقش والای مادری و همسری و پیروی از مد و مدگرایی بصورت افراطی و منفی است، و این یعنی از دست رفتن فرصت های ناب مادی و معنوی زندگی برای رشد و کمال علمی و معنوی زن.

گرایش به زرق و برق مادی و تجملات از جمله عوامل بسیار مهم عدم شکل گیری ازدواج سالم است، بطوریکه وقتی دو جوان توقعات مادی بالایی از یکدیگر دارند و یا تحت تاثیر چشم و هم چشمی ها در ورطه رقابتهای منفی می افتند، این رفتار به مرور باعث افسردگی، مقایسه های نادرست، حسادت و بیمارهای روحی ـ روانی می شود.

مسوولان باید با توجه به موضوعات و معضلات فرهنگی جامعه و با نگاهی همه جانبه به راهکارها و آموزه های دینی، به رفع مشکلات فرهنگی از جمله رواج فرهنگ تجمل گرایی، مصرف گرایی و مدگرایی افراطی خصوصا در میان زنان و جوانان بپردازند.

همواره مسوولان و رسانه ها، کوتاهی خود را در امور فرهنگی به دلیل نداشتن معیار و نرم افزارهای مناسب و الگوی مشخص در موضوعات فرهنگی می دانند که این امر بر عهده نخبگان کشور است، بویژه در این عرصه لازم است زنان نخبه و فرهیخته با تلاش و همتی مضاعف و با بهره گیری از الگوی صحیح سبک زندگی زن مسلمان راهگشای زنان جامعه و مسوولان نظام باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بازخوانی بیانات رهبری/تجمل گرایی و فرهنگی که رو به نابودیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..