تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا برخی از نوزادان موقع تولد دندان دارند؟

 گاهی به دنیا آمدن نوزاد با چند عدد دندان شیری باعث حیرت همگان شده و برخی به غلط فکر می کنند که این نوزاد نقص بدنی یا ذهنی دارد در حالی که پزشکان به ژنتیک و زیاد بودن کلسیم بدن مادر معتقد هستند، از هر ۲۰۰۰ نوزاد یکی با دندان به دنیا می آید.

بيشتر نوزادانی که در هنگام تولد دندان دارند، آن دندان يک دندان قدامی است که معمولا به صورت جفت دیده میشود. البته اين پديده گاهی در بين اعضای يک خانواده ارثی است و پدر بزرگ يا مادر بزرگ و يا پدر و مادر اين نوزاد نيز هنگام تولد دندان داشته اند.

چرا برخی از نوزادان موقع تولد دندان دارند؟

مطمئنا شما هم این خبر را که مثلا یکی از نوزادهای خویشاوندتان با دندان متولد شده است به گوشتان خورده است و خیلی هم در حیرت ماندید . بسیاری از اشخاص با شنیدن این خبر به اندازه ای متعجب می شوند که آن را به امراض گوناگونی ربط می دهند.

اما آیا واقعا آن نوعی بیماری است ؟

به طور طبیعی رویش دندان های شیری در شیرخواران از ماه هفتم شروع می شود. اگرچه دیده می شود بعضی بچه ها دو تا سه ماه زودتر دندان درمی آورند، مثلا در چهار تا پنج ماهگی و بعضی ها نیز خیلی دیرتر از زمان معمول دندان در می آورند، مثلا در دوازده ماهگی و یا حتی دیرتر.ژنتیک در این میان نقش مهمی را برعهده دارد، یعنی اینکه پدر و مادر نوزاد در چند ماهگی دندان در آورده باشند.البته گاهی هم دیده می شود که برخی نوزادان با دندان به دنیا می آیند.

به دندان هایی که از بدو تولد وجود دارند، دندان های مولودی گفته می شود. در واقع این دندان ها زمانی که نوزاد در رحم مادر بوده، رشد کرده اند.در گروه دیگری از نوزادان دندان ها طی سی روز اول بعد از تولد درمی آیند که به آنها دندان های Neonatal یا نوزادی گفته می شود.دندان های نوزادی که در ۳۰ روز اول بعد از تولد ایجاد می شوند، معمولا به صورت یک جفت دنان پیش در فک پایین ایجاد می شوند

http://www.delgarm.com/

با این دندان باید چه کنیم؟

تا زمانی که اين دندان ها مشکلی ايجاد نکنند، درمانی لازم نخواهد بود. اما گاهی دندان های نوزادی بسيار لق هستند که بايد توسط دندان پزشک از دهان خارج شوند تا خطر بلعيده شدن و خفگی نوزاد وجود نداشته باشد. ممکن است اين دندان ها باعث زخم شدن نوک پستان مادر شده و يا تيز بودن لبه اين دندان می تواند موجب ايجاد زخم های دهانی برای خود نوزاد شود.

در اين موارد لازم است که با تشخيص پزشک دندان از دهان خارج شده و يا لبه ی تيز آن توسط دستگاه های دندانپزشکی، صاف شود.با این وجود گاهی مادران اصرار به نگه داری این دندان ها دارند در این صورت باید انتظار دشواری هایی هم داشته باشند. برای جلوگیری از درد پستان مادر استفاده از شير دوش و ذخيره کردن شير در بطری را توصيه مي کنيم و اگر مایل نیستند باید درد موقع شیر دادن را تحمل کنند یا به نوزاد زمان بدهند که ياد بگيرد که در خلال مکيدن گاز نگيرد.

http://www.delgarm.com/

پیدایش دندان ها در جنین

هر انسان در زندگی خود دو سری دندان ( دندان های شيری و دندان های دايمی ) و سه دوره دندانی ( شيری. مخلوط و دايمی) ‌دارد. جالب است که بدانید که زمانی که جنین در بدن مادر است هم دندان شیری دارد هم دندان دائمی! در هفته ۷ تمام جوانه دندان های شیری شکل گرفته اند در هفته 13 تمام 20 دندان جنين در زير لثه شكل می گيرد وزن جنين در اين هفته 20 تا 25 گرم و قدش 10 سانتی متر است.

در هفته 19 جوانه دندان های اصلی در پشت دندان های شيری شروع به تكامل هستند موهای كركی شكل بدن كودک را پوشانده وزنش در اين هفته 200 تا 220 گرم و قدش 20 تا 2 سانتی متر است.

http://www.delgarm.com/

دندان هاي نوزادي خطر دارند ؟

اگر شما نوزادي داشته باشيد که با اين دندان ها به دنيا آمده باشد حتما سوال تان اين است با آنها بايد چه کنيد ؟ پاسخ اين است که تا زماني که اين دندان ها مشکلي ايجاد نکنند ، درماني لازم نخواهد بود . اما گاهي اين دندان ها ممکن است براي کودک يا مادر مشکلاتي ايجاد کنند . به عنوان مثال وجود اين دندان ها ممکن است باعث زخم شدن نوک پستان مادر شده و يا تيز بودن لبه اين دندان مي تواند موجب ايجاد زخم هاي دهاني براي خود نوزاد شود . در اين موارد لازم است که با تشخيص پزشک دندان از دهان خارج شده و يا لبه ي تيز آن توسط دستگاه هاي دندان پزشکي ، صاف شود .

در مواقعي که دندان هاي نوزادي بسيار لق هستند ، بايد توسط دندان پزشک از دهان خارج شوند تا خطر بلعيده شدن و خفگي نوزاد وجود نداشته باشد . دست آخر اينکه ، اگر کودک تان با دندان متولد شد و يا خيلي زود اولين دندان هايش را درآورد ، نگران نشويد و براي اطمينان بيشتر با يک پزشک يا دندان پزشک مشورت کنيد .


پدر و نوازد : هر دو با دندان

دندان هاي نوزادي معمولا به صورت جفت ديده مي شوند ، يعني اگر نوازدي با اين دندان ها به دنيا بيايد معمولاً اين دندان ها جفت هستند . مثلا دو دندان قدامي در بدو تولد در دهانش ديده مي شوند . به ندرت ممکن است نوزادي با دندان هاي آسيا به دنيا بيايد و بيشتر نوزاداني که در هنگام تولد دندان دارند ، آن دندان يک دندان قدامي است . معمولا نوزاداني که هنگام تولد دندان نوزادي دارند ، نقص بدني و يا ذهني ندارند . فراموش نکنيد که اين پديده گاهي در بين اعضاي يک خانواده ارثي است و پدر بزرگ يا مادر بزرگ و يا پدر و مادر اين نوزاد نيز هنگام تولد دندان داشته اند

http://www.delgarm.com/


خداحافظ دندان اضافي

دندان اضافي گاهي براي نوزادان دردسر ساز مي شود . گر چه برخي از آنها آن قدر لق هستند که به آساني از دهان نوزاد جدا مي شوند . البته چنين دندان هايي مي توانند خطرناک هم باشند . چون گاهي اتفاق افتاده است که نوزاد اين دندان لق را قورت داده و باعث خفگي او شده است بنابراين اگر دندان نوزادان لق است ، حتما آن را بکشيد در موارد ديگري اين دندان ها لبه هاي تيزي دارند که باعث خفگي زبان نوازد مي شوند . در اين موارد هم در آوردن آنها را توصيه مي کنيم . شما به عنوان پدر و مادر اگر چه برايتان دشوار است ، آرامش خودتان را حفظ کنيد . کشيدن دندان نوزادي فوق العاده براي دندانپزشک آسان است .

http://www.delgarm.com/


دندان نوزادي و مشکلات شير دادن

اگر شما تصميم گرفته ايد که دندان نوزادي فرزندتان را نگه داريد ، بايد منتظر دشواري هاي شير دادن به او باشيد . اگر چه در ابتدا شير دادن با پستان براي مادر دردناک است ، استفاده از شير دوش و ذخيره کردن شير در بطري را به شما توصيه مي کنيم . اما اگر اصرار داريد که از پستان به او شير بدهيد ، ممکن است نوزاد در مدت کوتاهي ياد بگيرد که در خلال مکيدن گاز نگيرد . به نظر مي رسد که بيشتر نوزادان ناراحتي مادر را درک مي کنند و مي آموزند که اين ناراحتي را ايجاد نکنند .

 http://www.delgarm.com/

 

گرداوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا برخی از نوزادان موقع تولد دندان دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..