تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آموزش، حلقه مفقوده صنعت گردشگری

آژانس های مسافرتی به عنوان یکی از حلقه های مهم و هماهنگ کننده تمام بخش های صنعت گردشگری مثل هتلداری، تورلیدرها و حمل و نقل محسوب می شوند.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری، آژانس های مسافرتی به عنوان یکی از حلقه های مهم و هماهنگ کننده تمام بخش های صنعت گردشگری مثل هتلداری، تورلیدرها و حمل و نقل محسوب می شوند.

در همین راستا گرچه خود آژانس ها به شمار بالای خروجی ها بیش از ورودی ها اذعان دارند اما معتقدند فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات مقاصد گردشگری داخلی و همچنین برپایی نمایشگاه های گردشگری در شهرهای برلین، میلان و کشور اسپانیا می تواند به جذب گردشگر ورودی کمک کند.

لزوم نقش آفرینی متولی گردشگری

امیر هاتفی، دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی ایران، آژانس ها را یکی از مهره های مهم و اساسی صنعت گردشگری ایران معرفی کرده به «فرصت امروز » می گوید: اگر آژانس ها بتوانند وظایف خود را به خوبی ایفا کرده و عملکرد مثبتی داشته باشند صنعت گردشگری حرکت رو به جلویی خواهد داشت. رونق گردشگری مستلزم وجود چند موضوع اساسی مثل صنعت هتلداری، گروه تورلیدرها و بخش حمل و نقل است، در صورت هماهنگی این گروه ها صنعت گردشگری می تواند توسعه یابد.

در واقع آژانس های مسافرتی به عنوان حلقه مرکزی، تمام این بخش ها را به یکدیگر متصل می کند. وی دلیل تمرکز آژانس های مسافرتی روی تورهای خروجی را هزینه کرد این آژانس ها در نمایشگاه های بین المللی عنوان کرده و ادامه می دهد: اگر آژانس ها بخواهند در جذب گردشگران ورودی موفق باشند باید در نمایشگاه های گردشگری خارج از کشور حضور پیدا کنند که این امر هزینه هایی را برای آژانس های مسافرتی ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا آژانس هایی که قدمت بالایی دارند به آژانس های جدیدتر برای حضور در نمایشگاه های بین المللی میدان نمی دهند و این همواره به یکی از گلایه های صنف آژانس داران تبدیل شده است. این وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که با اندیشیدن تمهیداتی زمینه حضور چنین آژانس های نوپایی را در نمایشگاه های گردشگری خارجی فراهم کند.

هاتفی اضافه می کند: آموزش حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران است. به عقیده من امر آموزش آژانس های مسافرتی وظیفه متولی صنعت گردشگری، یعنی سازمان میراث فرهنگی است. به این منظور در کشور ترکیه شرکت هایی وجود دارد که هماهنگ کننده هتل ها و پروازها هستند و تورها را به آژانس های گردشگری متصل می کنند، امری که در ایران بسیار ضعیف عمل شده است.

در این راستا باید توجه داشت که فعالیت در تور کلی فروشی نیاز به سرمایه گذاری های کلانی دارد که هر کسی از عهده آن بر نمی آید. دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی ایران با اشاره به لزوم حمایت دولت بیان کرد: تا زمانی که دولت یک حمایت قوی و مستمر از آژانس های هواپیمایی به عمل نیاورد آژانس ها نمی توانند قوی عمل کرده و زمینه جذب گردشگر ورودی به کشور را فراهم کنند.

هاتفی با اشاره به هزینه بالای برگزاری تورهای خروجی اروپایی و نبود امکانات برای جذب گردشگر ورودی، می افزاید: برگزاری تورهای اروپایی نیاز به سرمایه بسیار بالا دارد به همین جهت آژانس های مسافرتی از روی اجبار به مقاصدی که حمایت های مالی زیادی لازم نیست مثل گرجستان، ارمنستان، روسیه، دوبی و آذربایجان تورهای خروجی را برنامه ریزی می کنند.

مالیات، مشکل حل نشده آژانس های هواپیمایی

دبیر انجمن آژانس های هواپیمایی ایران با بیان اینکه صنایع بسیاری از صنعت گردشگری منتفع می شوند، می گوید: صنعت آژانس داری، هتلداری، صنایع دستی، صنعت حمل و نقل و تورلیدرها یک خانواده بزرگ از مجموعه مشاغل و صنایع هستند که از صنعت گردشگری امرار معاش می کنند. در همین راستا در صنعت آژانس داری نیز شغل هایی مثل تورلیدرها، فروشنده بلیت، مدیران فنی، حسابدار و ... تعریف می شوند که رونق و وجود این شغل ها بسته به صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری داخلی ادامه می دهد: ایران در حوزه گردشگری داخلی به قدری غنی است که در صورت یک برنامه ریزی صحیح، ایرانیان برای سال ها می توانند در خود ایران به گردش بپردازند اما متاسفانه این ظرفیت ها حتی برای گردشگران داخلی به خوبی تعریف نشده است.

بخشی از این قصور و کوتاهی مربوط به دولتمردان و متولیان امر است که در تبلیغات آن طور که باید عمل نکردند. بخشی دیگر متوجه سرمایه گذاران داخلی است که برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران اعتماد کافی ندارند و همین طور آژانس های مسافرتی که در تعریف سفر برای مسافران کوتاهی کردند.

وی اضافه می کند: سفر در ایران بین چند نقطه انگشت شمار مثل کیش، مشهد، اصفهان، شیراز و قشم تقسیم شده است در حالی که مکان و مناظر طبیعی بسیار زیبایی در جای جای کشور اعم از آذربایجان شرقی و غربی وجود دارد. در همین راستا توریست های ورودی به کشور نیز بین چند شهر عمده تقسیم شده اند به طوری که گردشگران خارجی تنها یک روز را به تهران گردی اختصاص می دهند در صورتی که گردشگری تهران به روزها زمان نیاز دارد.

هاتفی با اشاره به اهمیت تبلیغات در حوزه گردشگری تاکید می کند: باید با تبلیغات مناسب توریست های کشورهای همسایه (کشورهای عربی) را به دیدن شمال ایران ترغیب کنیم همچنین با یک برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب شهرهایی مثل یزد را به توریست های کشورهای آسیای میانه معرفی کنیم.

هاتفی با بیان اینکه 1765 آژانس فعال در سطح تهران مشغول به فعالیت هستند در مورد گردش مالی مارکت گردشگری می گوید: گردش مالی آژانس های مسافرتی بسته به فصول و منطقه قرار گیری آژانس متفاوت است و نمی توان تمام آژانس ها را به صورت آماری با دید یک رقم نگاه کرد. به طور مثال گردش مالی آژانسی در تهران روزانه 5 میلیون تومان و دیگری 50 میلیون تومان است.

وی اضافه می کند: در همین باره باید توجه داشت که یکی از معضلات اصلی آژانس های مسافرتی موضوع مالیات گردش مالی است. موضوعی که وزارت دارایی هنوز نتوانسته راه حلی برای آن بیندیشد. از 70 میلیون پول فروش بلیت برای یک ایرلاین تنها یک میلیون سود نصیب آژانس های هواپیمایی می شود در حالی که همین رقم گردش مالی یک آژانس را بسیار بالا می برد اما سودی نصیب آژانس نمی شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آموزش، حلقه مفقوده صنعت گردشگری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..