تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهکار‌هاي حل بحران اهواز،

سلامت نیوز: بحران گردوغبار در خوزستان، هر روز جدي‌تر مي‌شود و هم‌اکنون شايد به جرأت مي‌توان گفت، هيچ برنامه مشخص و مدوني براي حل اين چالش وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: مالچ‌پاشي به‌عنوان يکي از قديمي‌ترين راهکار‌ها از دهه 40 ازسوي ايران در عراق اجرايي مي‌شد و حالا دولت ايران بعد از 50 سال مي‌گويد، اين گزينه منتفي است. در همين حال، ضياء‌الدين شعاعي، رئيس ستاد مقابله گردوغبار در اين‌باره مي‌گويد، در استان خوزستان، 340هزار هکتار توليد منشأ گردوغبار داريم که 120 هزار هکتار، کانون بحراني و 20 تا 30 هزار هکتار، کانون فوق‌بحراني است. تصميم‌ گرفته ‌شده که براي مناطق فوق‌بحراني به‌سرعت کارهاي جدي صورت گيرد. در دو هفته اخير، اقدامات مقابله‌اي شامل کاشت نهال و کنترل منابع آبي در اين مناطق آغاز شده و مالچ‌پاشي در اين مناطق منتفي است.

همزمان، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکي جندي‌شاپور اهواز از مراجعه 218 نفر به بيمارستان‌ها و مراکز درماني اهواز به‌دنبال وقوع پديده گردوغبار از روز يکشنبه خبر داد. مهران ورناصري به ايسنا در اهواز گفته است: به‌دنبال وقوع پديده ريزگردها در روز گذشته، 218 نفر به‌علت بروز مشکلات تنفسي ناشي از اين پديده به بيمارستان‌ها و مراکز درماني دولتي و خصوصي در اهواز مراجعه کردند که از اين تعداد، 183 به‌صورت سرپايي درمان شدند، 19 نفر در اورژانس چند ساعت تحت‌نظر قرار گرفتند و 16 نفر بستري شدند. او افزود: مراجعات مردم به بيمارستان‌ها و مراکز درماني در اهواز در دو روز اخير نسبت به هشتم بهمن که طوفان گردوغبار با غلظت 66 برابر حد مجاز رخ داد، به نسبت بيماران سرپايي، 40 درصد افزايش داشته است.


راه‌اندازي دستگاه جديدي براي پيش‌بيني وضعيت آلودگي
علاوه بر اين، بعد از سال‌ها آلودگي هوا در خوزستان که امسال به قطعي آب و برق هم منتهي شد، رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست اعلام کرده دستگا‌ه‌هاي جديدي براي پيش‌بيني گردوغبار راه‌اندازي شده است؛ بااين‌حال، معصومه ابتکار همچنان راهکاري عملي براي جلوگيري از اين بحران ارائه نداده است. ابتکار گفته با پيش‌بيني مي‌توان خدمات بهتري در اختيار مردم قرار داد. او در توضيح فعاليت‌هاي انجام‌شده براي جلوگيري از بروز گردوغبار هم گفته مطالعات براي شناسايي کانون‌هاي گردوغبار تکميل شده و وزارت کشاورزي، ۴۰ هزار هکتار از زمين‌هاي جنوب خوزستان را نهالکاري خواهد کرد؛ البته او باز هم تقصير توليد گردوغبار را به گردن سوريه، عراق و عربستان انداخته و اعلام کرده مذاکرات متعددي با عراق انجام شده اما به‌دليل شرايط داخلي اين کشور، بي‌نتيجه مانده است. گفته‌هاي رئيس سازمان محيط‌زيست درحالي است که پيش‌تر اعلام شده بود در طوفان‌هاي اخير خوزستان، منبع اصلي گردوغبار از زمين‌هاي داخلي کشور بوده است. همچنين معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرده بود سدسازي روي رودخانه «زهره» عامل اصلي ريزگردهاي اهواز است.


بوشهر، متأثر از گردوغبار
علاوه بر اين، چالش گردوغبار در خوزستان، حالا به يکي از ساير شهرهاي جنوبي نيز سرايت کرده است. در همين رابطه، مديرکل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر مي‌گويد: کيفيت هواي بوشهر در ساعت هشت صبح روز يکشنبه، ‌هزار و 511 ميکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است که اين مقدار، 10 برابر حد استاندارد و در وضعيت خطرناک قلمداد مي‌شود. حسين دلشب افزود: منبع توده گردوغبار موجود در استان بوشهر از سوريه آغاز و در عراق تشديد و از سمت خوزستان وارد اين استان شده است. او يادآور شد: پديده ريزگردها در بوشهر، از ساعت 15 روز شنبه با مقدار اوليه 240 ميکروگرم بر مترمکعب مشاهده شد و اوج آلودگي هوا مربوط به صبح يکشنبه بود. مديرکل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر اضافه کرد: ريزگردها در شهر گناوه نيز از ساعت 14 روز شنبه با مقدار اوليه 330ميکروگرم مشاهده شد و بالاترين آلودگي‌ها مربوط به ساعت 17 با مقدار ‌هزار و 650 ميکروگرم، 11 برابر حد استاندارد است.

دلشب گفت: ريزگردها در عسلويه نيز ساعت 24 شنبه‌شب با مقدار اوليه 177 ميکروگرم بر مترمکعب ثبت شد و ساعت هشت دیروز اين مقدار به 241 ميکروگرم بر مترمکعب رسيده که حدود دو برابر حد استاندار است. او اظهار کرد: کيفيت هوا در شهرستان کنگان نيز با توجه به وجود 331 ميکروگرم بر مترمکعب در ساعت هشت دیروز در وضعيت ناسالم قرار دارد. اين مقام مسئول افزود: کيفيت هوا در برازجان نيز صبح ديروز با 511ميکروگرم بر مترمکعب، سه برابر حد استاندارد و وضعيت خطرناک قرار داشت. مديرکل حفاظت محيط‌زيست استان بوشهر گفت: از ابتداي امسال تاکنون، فقط يک روز هواي بوشهر پاک بوده است. دلشب افزود: در مدت يادشده، 145 روز هواي بوشهر سالم، 110 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس، 34 روز ناسالم براي همه گروه‌ها، 6 روز بسيار ناسالم و 10روز نيز خطرناک است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهکار‌هاي حل بحران اهواز،»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..