تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نکات مهمی که باید درباره فواید و مضرات زردچوبه بدانید

خاصیت ضد سرطان، ضد افسردگی، پیشگیری از آلزایمر و تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص زردچوبه بوده، افت قند خون بیماران دیابتی از مضرات زردچوبه است.

با توسعه علم و انجام تحقیقات علمی در زمینه سلامتی، پژوهشگران هر روز به نتایج تازه‌ای در خصوص خواص درمانی گیاهان و مواد غذایی می‌رسند. زردچوبه از گیاهان دارویی و ادویهای پرمصرف است و هر روز اثرات تازه‌ای از آن کشف می‌شود. باید بدانید که زردچوبه به‌تنهایی حاوی 300 نوع آنتی‌اکسیدان است. بنابراین جای شگفتی نیست که حاوی چنین خواصی باشد. خوشبختانه این ادویه مفید، در دسترس و ارزان قیمت بوده، در هر خانه و آشپزخانه‌ای یافت میشود و میتوان از ریشه‌ پرخاصیت این گیاه به جای برخی از داروهای شیمیایی استفاده کرد. زردچوبه حاوی دو ماده ارزشمند پلی فنل و کورکومین است. نقش پلی فنولها در بدن درست مانند استروئیدهای موجود در داروی التهاب رایج چشم (ورم عنبیه) عمل می‌کند و کورکومین به داشتن خواص ضدالتهابی طبیعی شهرت دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود ریشه‌ این گیاه پرخاصیت را در برنامه‌ غذایی روزانه خود بگنجانید تا در بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود. همچنین جالب است بدانید دو ادویه قدرتمند یعنی زردچوبه و فلفل سیاه حاوی دو ترکیب مفیدی هستند که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه فوق‌العاده عمل می‌کنند. مصرف روزانه‌ این دو ادویه باعث می‌شود که از تمام خواص فلفل سیاه و زردچوبه به طور کامل بهره‌مند شویم. پیپرین موجود در فلفل سیاه و کورکومین موجود در زردچوبه هر دو خواص ضدسرطانی قوی دارند و مصرف جداگانه‌ این دو ادویه تمام خواص آن‌ها را نصیبتان نمی‌کند. در واقع با مصرف همزمان این دو ادویه است که خواص آن‌ها ظاهر می‌شود. پیپرین تاثیر خواص کورکومین را افزایش داده و هر دو مانع از تکثیر انواع سرطانها و به طور کلی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. البته گفتنی است همانند تمام گیاهان دارویی زیادهروی در مصرف زردچوبه نیز مضراتی را به همراه دارد و مصرف آن برای بیماران قلبی و دیابتی بایستی با احتیاط صورت گیرد. در ادامه با خواص زردچوبه و مضرات آن بیشتر آشنا شوید.

خواص زردچوبه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع زردچوبه گرم و خشک است. برخی خوص دارویی این ادویه ارزشمند عبارتند از:

مصرف زردچوبه به همراه غذا، تصفیه کننده خون می‌باشد. زردچوبه التیام دهنده زخمها می‌باشد، همچنین از خواص این گیاه، ضد درد، ورم و دررفتگی اعضای بدن بوده که به صورت خمیر مخلوط با آب به محل درد مالیده میشود. استفاده از دم کرده زردچوبه، برای تنظیم عادت ماهیانه زنان، درمان اسهال،اسهال خونی و کاهش تورم مفید است. به منظور درمان التهاب لثه یا لوزهها، قرقره دم کرده زردچوبه مفید است. یکی از مهمترین خواص زردچوبه، پیشگیری از ایجاد سرطان و کمک به درمان آن است، کورکومین موجود در این ادویه، دارای خواص ضد سرطان و ضد عفونت است. خواص زردچوبه برای پوست نیز بسیار گسترده بوده، رفع جوش و آکنه، جوانسازی پوست صورت، کاهش چین و چروک پوست، پاکسازی و شفافیت پوست از فواید استفاده از این گیاه برای بهداشت و سلامت پوست است. از بین بردن موهای زائد بدن با زردچوبه نیز از دیگر کاربردهای این ادویه، میباشد. مقابله با آلزایمر و پیشگیری از ایجاد این بیماری در کهنسالی از دیگر خواص زردچوبه بوده، مصرف این ادویه درا فراد مسن برای عملکر بهتر قوه ادراکی و تقویت حافظه آنها بسیار تاثیرگذار بوده است. زردچوبه دارای خاصیت کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبندگی پلاکها است . اسانس این ادویه، دارای خاصیت ضد میکروبی بر روی بسیاری از میکروارگانیسمها از جمله استافیلوکوک، استرپتوکوک،کلستریدیوم، سارسینا، کورینه باکتریوم و خاصیت ضد قارچی است و ویژگی ضد میکروبی ان باعث شده در طب سنتی از آن بسیار بهره گرفته شود. مصرف ادویه زردچوبه برای مبتلایان به دیابت مفید بوده، کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین از خواص زردچوبه است و از همین رو مصرف آن همراه با به بیماران دیابتی توصیه میگردد. زردچوبه مانند داروهای ضدانعقاد خون عمل می‌کند و برای باز کردن گرفتگی عروق مناسب است. از زردچوبه برای درمان کمردرد و سینه درد نیز استفاده می شود . از این گیاه در گذشته برای معالجه رماتیسم و سل استفاده میشده است . یکی دیگر از خواص دارویی زردچوبه، باز کردن گرفتگی و انسداد صدا است، همچنین این گیاه برای تمیز کردن کبد نیز کاربرد دارد. مخلوط یک قاشق غذا خوری زردچوبه و یک قاشق انیسون و سرکه برای درمان یرقان مفید است . مضرات زردچوبه

به طور کلی زردچوبه عوارض جانبی قابل توجهی ندارد اما برخی افراد، با مصرف زردچوبه دچار حالت تهوع، سرگیجه، اسهال و مشکلات معده میشوند.

یکی از مضرات زردچوبه، مضر بودن آن برای بیماران قلبی است و استفاده از آبلیمو و ترنج به عنوان مصلح در کاهش عوارض استفاده از این گیاه برای این افراد مفید خواهد بود.

زیادهروی در مصرف این ادویه در دوران بارداری مضر بوده، منجر به تحریک رحم در دوران بارداری و در برخی مواقع سقط جنین خواهد شد. همچنین اسراف در مصرف این ادویه، سطح تستوسترون و حرکت اسپرم را کاهش داده و باعث کاهش احتمال باروری مردان میگردد.

استفاده از زردچوبه به مقدار زیاد، به دلیل بالا بودن میزان اگزالات موجود در آن، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد. همچنین زردچوبه میتواند درد کیسه صفرا را در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا تشدید کند.

از دیگر مضرات زردچوبه خطر کاهش بیش از اندازه قند خون در افراد دیابتی است، از اینرو رعایت میزان مناسب و متعادل مصرف این ادویه برای دیابتیها لازم و ضروری است.

در پایان لازم به ذکر است، در صورتیکه نیاز به عمل جراحی دارید، توصیه میشود مصرف این ادویه را در غذای خود، دو هفته قبل از عمل جراحی متوقف نمایید.

منبع: ستاره




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نکات مهمی که باید درباره فواید و مضرات زردچوبه بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..