تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترجمه نامه اسلام‌شناس فرانسوی به هانری کربن درباره فضایل حضرت زهرا(س)

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیدرضا فیض، پژوهشگر عرفان در دومین روز از نشست «بررسی و نقد دیدگاه‎های هانری کربن» که امروز یکشنبه و با حضور اساتید و صاحبنظران رشته فلسه و حکمت اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نامه لویی ماسون، شرق‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی به شاگرد خود هانری کربن نسبت به پاسداشت مقام حضرت زهرا(س) گفت: لویی ماسینیون  پیش از مرگ، اهتمامِ جمع‌آوری مجموعه‌ای درباره‌ فاطمه(س) را به هانری کربن سپرده و در نامه خود برخی فضایل حضرت را نیز بر شمرده بود که در مطالب وی احساسات فراوانی دیده می‌شود و در ادامه، بخشی از ترجمه این نامه را برای شما می‌خوانم.

وی با اشاره به اینکه دکتر معین، صاحب فرهنگ معین، مدت‌ها با ماسینیون درباره حضرت زهرا(س) کار می‌کرده است، گفت: ماسینیون به کربن می‌گوید تو یادت است که درباره فاطمه(س) با معین کار می‌کردیم. باور دارم نقش سمبلیک فاطمه أم‌أبیها(س) برایت جالب خواهد بود.

فیض ادامه داد: او به کربن می‌گوید از تو انتظار دارم مجموعه‎ای راجع به فاطمه زهرا(س) تهیه کنی. اگر این کار را توسط ایرانیان فرانسوی‌زبان مثل معین و زیرنظر انجمن فلسفه و انستیتوی مطالعات ایرانی در پاریس که شما در رأس آنها قرار دارید، انجام دهید، از تو بسیار تشکر می‌کنم، زیرا این کار وسیله‌ای بسیار قوی برای اتحاد بین تشیع و تسنن و بین مسیحیت و اسلام است.» و بعد ادامه می‌دهد «آیا ذات خداوند چیزی غیر از عشق به وحدت است؟ پس ذات احدیت چیزی جز عشق به وحدت نیست.»

این پژوهشگر مطالعات عرفانی در پاسخ به اینکه ماسینیون چه خصلتی در حضرت زهرا(س) دیده است که اینگونه ارادت نشان می‌دهد، گفت: با توجه به آثار دیگر ماسینیون ملاحظه می‌کنیم وی از مفهوم أم أبیها صحبت می‌کند. وی در مقاله‌ای درباره ماجرای مباهله، حضرت زهرا(س) را به عنوان شخصیتی مرکزی معرفی می‌کند و می‌گوید: «حضرت زهراست، با پدرش پیامبر(ص)، حضرت زهراست با همسرش علی(ع)، حضرت زهراست با دو فرزندش»؛‌ بنابراین فاطمه(س) در ماجرای مباهله نقش مرکزی دارد.

فیض با بیان اینکه ماسینیون مفهوم أم ابیها را در نامه خود شرح می‌دهد، گفت: ماسیونیون در مقاله «روضةالنبی» می‌گوید هیچ زنی از زنان پیامبر(ص) و هیچ مردی نتوانست نسل پیامبر(ص) را ادامه دهد و این افتخار فقط به یکی از دختران وی به نام حضرت زهرا(ص) تعلق گرفت. بعد می‌گوید ما بعداً می‌بینیم که چگونه این امر را تحقق می‌بخشد. اگر او نبود رسالت پیامبر(ص) انجام نمی‌شد. بنابراین ماسینیون یکی از مفاهیم أم ابیها را در تحقق چنین امری دانست. اگر حضرت مریم(س) به تعبیر ماسینیون حامل الوهیت و روح‌القدس است، نزد او حضرت زهرا(س) حامل ائمه و انوار الهی و ازلی است.

دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه تهران درباره اشاره دوم ماسیونیون درباره مفهوم أم ابیها گفت: ماسینیون دومین مفهوم أم ابیها را به فرزندش مهدی(عج) نسبت می‌دهد. او در این نامه می‌گوید رسالت پیامبر(ص) به هیچ وجه به پایان نرسید و این رسالت باید در آخرالزمان پیاده شود و به ظهور بپیوندد. کسی باید در آینده بیاید که عدل مطلق است؛ بنابراین حضرت زهرا(س) أم ابیهاست برای اینکه تمام رنج‌ها را تحمل کرد تا از نسل او کسی بیاید که نامش همنام پدرش محمد است و او کسی است که راه پدرش را ادامه خواهد داد و تحقق خواهد بخشید و او مهدی(عج) است.

انتهای‌پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترجمه نامه اسلام‌شناس فرانسوی به هانری کربن درباره فضایل حضرت زهرا(س)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..