تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عقب‌نشینی اروپا در برابر مواضع انقلابی دولت ایران


 
 مصطفی میرزایی
ایران عکس العمل نسنجیده برخی کشورهای غربی را با عملی سنجیده پاسخ داد و سفرای خویش را متقابلاً از کشورهای عضو بازار مشترک اروپا فراخواند وحتی ضرب الاجل یک هفته‌ای را برای عذرخواهی رسمی دولت انگلیس، به دلیل موضع گیری های غیراصولی در مقابل جهان اسلام و مطالب کتاب ضداسلامی آیات شیطانی، تعیین نمود. عمل ایران نتیجۀ جالبی داشت و به فاصلۀ تنها سیزده روز، ناگهان آتش تند مخالفت جامعه اروپا فرونشست و سفرای کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا،یکی بعد از دیگری، به ایران بازگشتند و خواستار از سرگیری روابط عادی با ایران شدند! هم چنین انگلستان در اظهاراتی که توسط وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس،ویلیام والدگریو گفته شد،بیان کرد که مسئلۀ آیات شیطانی هیچ ربطی به دولت انگلیس ندارد و انگلیس هیچ اقدام خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نداده است.۱ یکی از دلایل این عقب نشینی سریع این بود که سیاستمداران غربی توسط اعتراضات مستمر مسلمانان تحت فشار قرار گرفتند. حکم حضرت امام خمینی (ره) در مورد نویسنده کتاب آیات شیطانی در حقیقت، تحرک و انقلاب نوینی را در بین مسلمانان جهان ایجاد کرد. دویست هزار نفر از مسلمانان انگلیس علیه کتاب آیات شیطانی دست به تظاهرات زدند و با در دست داشتن عکس امام خمینی حکم ایشان را تأیید نمودند. همچنین در اثر همین اعتراضات، انتشارات پنگوئن، مرکز نشر کتاب آیات شیطانی، در لندن به آتش کشیده شد. بیش از دو تا سه هزار پلیس اسکاتلندیار و همراه با تجهیزات مدرن از زمین و آسمان، همه خیابان‌های اطراف محل برگزاری این راهپیمایی چند کیلومتری را کنترل می کردند.  ایندیپندنت  در این رابطه نوشت: «تظاهرات روز شنبه، بزرگترین تظاهرات اسلامی است که تاکنون در تاریخ انگلیس به وقوع پیوسته است.» اين اقدام باعث واكنش‏هاى گسترده در كشورهاى مختلف از جمله در برخى ‏محافل داخلى انگليس شد. دکتر زکی بدوی (رئیس وقت کالج اسلامی و مدیر «جامعه ائمه جماعات و مساجد») کتاب موهن سلمان رشدی را حمله مستقیم به اسلام و همانند فیلم «آخرین وسوسه مسیح» در عالم مسیحیت شمرد.۲
حمایت گسترده ملت های مسلمان از حکم اعدام نویسنده کتاب آیات شیطانی آنقدر وسیع و فعالانه بود، که همه را به شگفتی واداشت. ایندیپندنت در27/9/68 ،با چاپ عکس بزرگی در صفحۀ اول خود، صحنه‌ای از یک مسجد در شمال شرقی لندن را به نمایش گذاشت که در آن، حاضرین در مسجد دست های خود را بلند کرده‌اند. این روزنامه در زیر این عکس نوشته بود که این یکی از هزار مسجدی است که روز جمعه،حاضران در آن به نشانه تأیید فرمان صادره از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران مبنی بر مرگ رشدی، دست‌های خود را بلند کرده‌اند. این حمایت‌ها که به صورت تظاهرات‌های اعتراض آمیز ،سوزاندن کتاب و ... بود، محدود به انگلستان و کشورهای اروپایی نمی‌شد بلکه تمام دنیا را در برگرفته بود. حتی دو نفر از اعضای این جامعه فراملی، برای اجرای حکم، به شهادت رسیدند و آن ها که امکان اجرای حکم را نداشتند، از دارایی‌هایشان برای عملی شدن حکم گذشتند. روزنامۀ لوموند درتاریخ 25/12/67 نوشت: نتیجۀ کوشش‌های ایران بوده است که جهان اسلام توانسته علیه کتاب آیات شیطانی موضعی این چنین قوی اختیار کند.۳
تاملی در حکم تاریخی امام خمینی(ره)
با صدور فتوای تاریخی امام خمینی(ره)، سیاستمداران و رسانه‌های غربی تلاش وسیعی را انجام دادند تا  با  حمایت از سلمان رشدی، سیاست اسلام هراسی و ایران هراسی خود را پیگیری نمایند. در همین راستا مطبوعات اروپایی و غربی و گروه‌های به اصطلاح مدافع‌ حقوق بشر، تهاجم و تبلیغات گسترده‌ای را علیه ایران و اسلام به راه انداختند؛۴به طور مثال «روزنامه دی والت آلمان در این باره نوشت: «صدور حکم مرگ رشدی نمایانگر جنگ‌طلب بودن اسلام است و این امر سپری‌ در برابر تفاهم بیشتر مسیحیان با اسلام می‌باشد».

ـــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - پیشین؛ ص 103.
۲ - زاغیان ، مریم ، (1388)، «هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلام ستیزی در غرب»، فصل نامه پانزده خرداد، دوره سوم، سال پنجم، شماره 19، صص 104-107.
۳ - حسینی، سیده فاطمه،(1387)، پشت جلد یک کتاب؛ بررسی توطئه آیات شیطانی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 109.
۴ - عکس العمل کشورهای غیر غربی در برابر موضوع سلمان رشدی بسیار محتاطانه و سیاستی همراه با سکوت بود. به طور مثال بلوک شرق که امید تازه‌ای برای بهبود روابط خود با ایران به ویژه بعد از پیام امام به گورباچف‌ داشتند،تلاش نمودند تا درباره مسئله رشدی سکوت در پیش بگیرند؛به طوری که وزیر خارجه شوروی در این باره‌ گفت:«موضع ما در رابطه با اسلام روشن است و آن‌ اینکه معتقدین به این مذهب در شوروی آزادی دارند که مراسم مذهبی خود را به‌جای آورند».این کشور حتی اجازه انتشار این کتاب را به علت‌ توهین به احساسات ملّی و مذهبی یک ملت نداد و از کشورهای غربی انتقاد کرد که بدون هیچ دلیلی رفتاری‌ غیراصولی با ایران دارند.دولت چین هم طی عکس العملی رسمی اظهار امیدواری کرد که این مسئله هرچه زودتر پایان پذیرد و گفت:«این کشور بر این باور است که اعتقادات‌ مذهبی و آداب و سنن و مذهب در جهان باید محترم‌ شمرده شود».( مراجعه شود به (غلامعلی زاده،مریم،(1388)، «جهان معاصر: توهین به نام آزادی، بررسی عکس العمل جهان غرب در برابر فتوای ارتداد سلمان رشدی»، زمانه، شماره 84 و 85، ص78)




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عقب‌نشینی اروپا در برابر مواضع انقلابی دولت ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..