تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گیلانه رقم جدید برنج با منشاء ایرانی

ساعت: 18:17 منتشر شده در مورخ: 1395/12/01 شناسه خبر: 1043552

گیلانه رقم جدید برنج با منشاء ارقام محلی ایرانی می باشد لذا لازم است برنجکاران گیلانی با این رقم جدید و پرمحصول آشنا شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز؛گیلانه رقم جدید برنج با منشاء ارقام محلی ایرانی می باشد لذا لازم است برنجکاران گیلانی با این رقم جدید و پرمحصول آشنا شوند.

رقم گیلانه حاصل تلاقی برگشتی بین رقم صالح ( رقم اصلاح شده) به عنوان والد مادری و رقم دهنده و رقم محلی آبجی بوجی یا دم سرخ به عنوان والد پدری و تکراری می باشد. رقم گیلانه از نظر ساختار و مورفولوژی بسیار شبیه به والد خود رقم (آبجی بوجی) است و همانند آن دارای ریشک های بلندی می باشد. وجود ریشک در این لاین ضمن انجام فرآیند فتوسنتز و تسریع در پر شدن دانه ها، از خسارت گنجشک و در مواردی از خسارت احتمالی خوک جلوگیری کرده و در زمان رسیدن زیبایی خاصی به گیاه می دهد.

جوانه زنی بذور رقم مذکور در خزانه همانند سایر ارقام محلی از سرعت بالایی برخوردار بوده و بعد از نشاء در زمین اصلی بدلیل داشتن برگ های بلند، سایه اندازی خوبی در فواصل بین بوته ها ایجاد می کند و به همین دلیل از رشد علف های هرز جلوگیری می نماید. مقایسه خصوصیات مختلف زراعی و مشاهدات عینی و مزرعه ای حاکی از آن است که رقم گیلانه دقیقا مشابه رقم محلی آبجی بوجی بوده و تنها از نظر ارتفاع بوته و زمان رسیدن تفاوت چشمگیری با رقم محلی مذکور دارد.

پخت برنج سفید رقم جدید به صورت کته و آبکش و مصرف آن نشان داد که از کیفیت پخت بسیار مناسب و مطلوبی برخوردار است و از این نظر شباهت زیادی با ارقام محلی ایرانی دارد. در ضمن رقم جدید بعد از پخت، نرم بوده و همانند ارقام محلی دارای عطر و طعم می باشد.

رقم گیلانه از نظر پخت و خوراک شبیه دو رقم خوش کیفیت هاشمی و علی کاظمی است.حساسیت به بیماری بلاست از نقاط ضعف رقم جدید بوده و برای کنترل بیماری مذکور در رقم جدید همانند ارقام بومی، تنها راه عملی عاری از خطر احتمالی خسارت به محصول، استفاده ار قارچ کش هایی مانند تری سیکلازول به میزان نیم کیلوگرم در هکتار یا ویستا به میزان ۶۰۰ گرم در هکتار یا ناتیوو به میران ۱۶۰ گرم در هکتار یا وین( کارپروپامید) به میزان ۴۰۰ میلی لیتر در هکتار و یا ادی فنفوس به میزان یک لیتر در هکتار است که می بایست طی دو مرحله رویشی و زایشی(برگ و خوشه) با ظهور اولین علایم بیماری روی برگ مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از صفات برجسته این رقم، مقاومت آن در مقابل بیماری تغییر رنگ دانه است که در مرحله خوشه دهی و بیشتر در مرحله رسیدگی باعث ایجاد خسارت می گردد و خسارت آن بویژه از جهت کیفی جبران ناپذیر است.

بنابراین مقاومت رقم گیلانه در مقابل بیماری تغییر رنگ دانه روی خوشه یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این رقم در کنار مقاومت در برابر عارضه خوابیدگی، زودرسی، کیفیت پخت مطلوب و شباهت بالای ساختار مورفولوژی با ارقام محلی ایرانی به حساب می آید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گیلانه رقم جدید برنج با منشاء ایرانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..