تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیمه بیکاری صندوق مستقل می&zwnj

سلامت نیوز: وزارت کار مصمم به ایجاد صندوق مستقل بیمه بیکاری است. اما سوال اساسی این است که آیا مشکل بیمه بیکاری با ایجاد یک صندوق جدید حل خواهد شد و یا اینکه مشکل بیمه بیکاری و چالش‌ها‌یی که کارگران بیکار شده دارند مربوط به اجرا نکردن صحیح همین قوانین موجود است؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: چندی پیش، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار بازنگری قانون بیمه بیکاری را خواستار شد و بر ضرورت ایجاد صندوق مستقل بیمه بیکاری تاکید کرد.کریم یاوری اظهار کرد: قانون بیمه بیکاری علیرغم آنکه قانونی جامع و شفاف است ولی نقایصی دارد که از این جهت باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.وی ‌گفت: قانون بیمه بیکاری با ۱۴ ماده از کوچکترین قوانین به شمار می‌رود که شفافیت بالایی دارد ولی همه قوانین نوشته شده به دست بشر ممکن است دچار نواقص و کاستی‌هایی باشد که در مورد قانون بیمه بیکاری هم صدق می‌کند.مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر این قانون برای انجام پاره‌ای اصلاحات به مجلس ارسال شده و پس از سه دهه از اجرای قانون، مجریان و ذینفعان آن اعم از کارگران و کارفرمایان بهترین پیشنهاد‌دهندگان برای اصلاح هرچه بهتر و کارآمدتر کردن آن هستند. وی خاطرنشان کرد: در قانون فعلی سه‌درصد حق بیمه بیکاری تماما توسط کارفرما تامین و پرداخت می‌شود. امید است در اصلاحات مورد نظر به سمت حمایت قوی‌تر و موثرتر رفته و همه ذینفعان در افزایش درصد سهم بیمه بیکاری همانند سایر کشورهای جهان مشارکت کنند تا علاوه بر سه درصدی که کارفرمایان پرداخت می‌کنند، دولت نیز سهمی را عهده دار شود و کارگران نیز برای ایام مبادای خود سهم اندکی در این صندوق داشته باشند.


**طرح غیرکارشناسی و غیرمنطقی
در همین حال، حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی ، ایجاد صندوق مستقل بیکاری را غیرمنطقی و غیرضروری خواند. لطفی گفت: تا زمانی که زیرساخت‌ها‌ی ما فراهم نشود نمی‌توانیم اشتغال پایدار داشته باشیم. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی، بانک‌ها‌ و امور مالیاتی عملکردشان به گونه ای است که مانع حرکت چرخ تولید در کشور شده اند. در واقع عملکرد این سه دستگاه باعث شده که اشتغال در کشور نه تنها بهبود پیدا نکند بلکه با چالش‌ها‌ی فراوانی نیز مواجه شده است. تا زمانی که سه قانون تامین اجتماعی، بانک‌ها‌ و مالیاتی اصلاح نشود نمی‌توانیم امیدی به بهبود وضعیت اشتغال داشته باشیم. وی افزود:وقتی کارگاه‌ها‌ی تولیدی ما تعطیل می‌شوندانبوهی از کارگران به سازمان تامین اجتماعی می‌روند تا بیمه بیکاری بگیرند. این در حالی است که بیمه بیکاری که حداکثر 900هزار تومان در ماه است که نه کفاف زندگی کارگران را می‌دهد و نه مشکلی از اشتغال را حل می‌کند.

لطفی گفت: تاکنون لایحه ای از دولت برای اصلاح قانون بیمه بیکاری در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح نشده است. وی افزود: اساسا ایجاد صندوق مستقل بیمه بیکاری بازدهی لازم را نخواهد داشت. صندوق باید درآمد داشته باشد تا بتواند پول بپردازد. هم اکنون صندوق تامین اجتماعی که یکی از پردرآمدترین صندوق‌ها‌ست از پرداختی‌ها‌ی خود عاجز است. حال اگر قرار است صندوق مستقل بیمه بیکاری تاسیس شود باید مشخص باشد که درآمدهای این صندوق از چه منابعی تامین خواهد شد.اصولا کارگران که بیکار شده‌اند ودرآمدی ندارند چطور می‌توانند سهم خود را به صندوق پرداخت کنند. من فکر می‌کنم طرح ایجاد صندوق مستقل بیکاری غیرکارشناسی بوده و نمی‌تواند مشکلی از کارگران را حل کند. به نظر من قانون کار باید اصلاح شود و در آن اصلاحیه، اصلاحات لازم در قانون بیمه بیکاری نیز انجام گیرد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اساسا با حرف‌ها‌ی شعاری و غیرکارشناسی مشکلی از کارگران و بیمه بیکاری حل نخواهد شد. نکته دیگر هم این است که همین بیمه بیکاری برای 18ماه به کارگران بیکار شده پرداخت می‌شود و سوال این است که این کارگران بعد از 18ماه می‌خواهند چگونه امرار معاش کنند.


**نیازی به صندوق جدید نیست
محمد وحدتی نماینده بستان آباد و عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به آفتاب یزد گفت:من تاکنون اطلاعاتی از جزئیات مربوط به لایحه دولت برای اصلاح قانون بیمه بیکاری ندارم و در کمیسیون اجتماعی نیز تا این لحظه بحثی در این خصوص نشده است.وی افزود: در کل معتقدم که افزودن به تعداد صندوق‌ها‌ مشکل بیکاری و مشکل مردم را حل نخواهد کرد. مشکل ما این نیست که صندوق جدید اضافه کنیم.
ما به تعداد کافی از این صندوق‌ها‌ و قوانین داریم. اگر صندوق‌ها‌یی که در حال حاضر وجود دارد کار خودشان را درست و قانونمند انجام دهند نیازی به صندوق جدید نیست. وحدتی گفت: مشکلاتی که کارگران با آن مواجه هستند به دلیل اجرا نکردن صحیح قوانین توسط سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌ها‌ست. از طرف دیگر یکسری قوانین اصلا اجرا نشده و به فراموشی سپرده شده است.اگر قوانین درست و به موقع اجرا شوند مشکلات مردم حل خواهد شد. ما همین الان هم با تورم قوانین رو به رو هستیم و چاره کار این نیست که دوباره یک صندوق جدیدی ایجاد کنیم.


**اقدامی خلاف قانون
از سوی دیگر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس در مجلس شورای اسلامی، درخصوص ضرورت تشکیل صندوق بیمه بیکاری، گفت: تشکیل صندوق بیمه بیکاری ضرورتی نداشته و اقدامی خلاف قانون است زیرا سازمان تامین اجتماعی قراردادهای کاری بسیاری را از گذشته تاکنون با بیمه شدگان منعقد کرده و نمی‌تواند خلاف قراردادها حرکت کند؛ البته پیشنهاد چنین موضوعی با این هدف است که میزان پرداخت‌ها و دریافت‌ها‌ درمورد بیمه بیکاری تراز شود یعنی از بودجه بخش‌ها‌ی دیگر برای بیمه بیکاری استفاده نشود.سهیلا جلودارزاده در گفتگو با خانه ملت، افزود: ضمن اینکه تشکیل صندوق بیمه بیکاری باعث می‌شود تعداد بسیاری از افراد نتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند، به عنوان مثال کارگر در زمان کار حق بیمه بیکاری را خود پرداخت می‌کند اما در شرایط بحرانی عده‌ای بسیار زیادی بیکار می‌شوند که با ایجاد رابطه‌های آنچنانی میزان دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری از حدنرمال خارج می‌شود.وی با بیان اینکه ایجاد صندوق بیمه بیکاری در شرایط بحرانی جوابگوی بیمه‌شدگان و بیکاران نخواهد بود، تصریح کرد: در برخی شرایط افراد تنها به پرداخت چند سال حق بیمه بیکاری اقدام کرده و پس از مدتی از دایره افراد مشمول حق بیمه خارج می‌شوند بنابراین بودجه چنین صندوقی ناپایدار است.جلودارزاده با اشاره به اینکه هیچ ضعفی در قانون بیمه بیکاری وجود نداشته و این قانون نیازمند بازنگری نیست، گفت: اگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی خواهان تغییر و بازنگری درقانون بیمه بیکاری هستند باید نظرات و دلایل کارشناسی خود را دراین خصوص با مجلس مطرح کنند، ضمن اینکه می‌توان مشکلات دربیمه بیکاری را به نوع دیگری حل کرد؛ البته سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه با طرح پیشنهادهایی مانند ایجاد صندوق بیمه بیکاری و بازنگری در قوانین این حوزه به دنبال جلوگیری از تحمیل برخی افراد برای دریافت بیمه بیکاری هستند.


200 هزار نفر در کشور مقرری بیکاری می‌گیرند
رئیس سازمان تامین اجتماعی با اعلام این خبر که اولین مقرری بیمه بیکاری کارگران پلاسکو واریز شد، گفت: ماهانه 500 میلیون تومان از طرف دولت برای افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند، برای مقرری بیکاری در نظر گرفته شده است.سیدتقی نوربخش در گفتگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آخرین آمار بیمه‌شدگان در کشور چه تعداد است،‌اظهار داشت:‌هم اکنون 42میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی به صورت اصلی و تبعی هستند که از این تعداد 14میلیون نفر بیمه‌شده اصلی داریم.وی افزود: از این میزان با احتساب 3 میلیون نفر مستمری‌بگیر تعداد کل جمعیت نزدیک به 45میلیون نفر است. نوربخش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در کل کشور هم اکنون چه تعداد بیمه بیکاری دریافت می‌کنند،‌گفت: تا این لحظه بیش از 200هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری برخوردار هستند که به تناسب سابقه و میزان پرداخت حق بیمه ماهانه مقرری دریافت می‌کنند.وی همچنین درباره هدایت منابع بیمه بیکاری به سمت بنگا‌ه‌های اقتصادی برای استخدام کارگران نیز گفت: باید در شورای عالی رفاه موضوع پرداخت منابع بیمه بیکاری به بنگاه‌های اقتصادی به جای مقرری تصویب شود و هم اکنون بخشی از آن نیز در حال اجراست به طوری‌که اگر بنگاه‌ها از این افراد بیکار استخدام کنند، مشمول دریافت کمک‌هزینه در پرداخت حق بیمه و سایر مزایا خواهند شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیمه بیکاری صندوق مستقل می&zwnj»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..