تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزی برای موش دواندن در کار اقوام!

ساعت: 13:50 منتشر شده در مورخ: 1395/12/01 شناسه خبر: 1043145

طرفداران دوم اسفند ماه در حرکتی که کاملا با نامگذاری این روز منافات دارد اعلام می‌کنند که زبان ترکی آذری قریب به 35 تا 50 میلیون گویشور دارد! و این یعنی خوشبختانه این زبان و لهجه شیرین نه در حال انقراض است و نه حتی تهدید به انقراض می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، زبان مادری؛ کلید واژهای که چند سالی هست که تبدیل به یک اهرم فشار شده است، نه در ایران که در خیلی از کشورها حامیان خود را دارد. تعاریف متعددی از زبان مادری در سطوح علمی شده است. برخی از زبان مادری به عنوان زبانی یاد می‌کنند که کودک از بدو تولدش می‌آموزد و برخی دیگر معتقدند زبان مادری همان زبان اول First language یا زبانی است که انسان بوسیله‌ی آن به شناخت از محیط پیرامون خود می‌پردازد.

تعریف زبان مادری هرچه باشد امروز تعریف اول آن به اثبات غرض نگارنده نزدیک‌تر است یعنی ما از زبان مادری به عنوان زبانی که کودک از ابتدای تولدش با آن درگیر است، یاد می‌کنیم. با این تعریف بی‌شک هرکسی به زبان مادری خود علاقه داشته و تمام تلاشش را برای صیانت از آن بکار می‌بندد. البته نباید از این نکته نیز غافل شویم که متاسفانه به دلیل فرهنگ سازی‌های غلط، برخی از خانواده‌ها سعی می‌کنند تا کودکشان از ابتدا زبانی غیر از زبان مادری فرا بگیرند. مثلا پدر و مادری که ترک زبان هستند از ابتدا سعی می‌کنند تا کودکشان زبان فارسی را یاد بگیرد.

21 فوریه (دوم اسفند ماه) روزی است که یونسکو برای پاسداری از زبان های در معرض نابودی و پاسداشت گوناگونی زبان‌ها نامگذاری کرده است. تاریخچه‌ی این نامگذاری هم بر می‌گردد به حرکت‌هایی که دانشجویان بنگلادشی به دلیل مقاومت در برابر تحمیل زبان اردو به ایشان انجام دادند.

یونسکو از سال 1999 این روز را به این عنوان نامگذاری کرده است تا در واقع از انقراض زبان‌های مختلف جلوگیری کند و اهمیت حفظ زبان‌ها را برای همه روشن سازد. نکته مهم این است که موضوع حفظ زبان‌های در حال انقراض، یک موضوع اجتماعی است که باید در قالب حمایت‌های مردم و به اصطلاح گویشوران زبان های محلی حفظ شود اما ظاهرا همه چیز می‌تواند دستاویزی برای اغراض سیاسی تلقی شود. روز جهانی زبان مادری و بطور کلی همین موضوع زبان مادری در سال های گذشته به عنوان بهانه ای برای برانگیزش احساسات ناسیونالیستی در منطقه ی آذربایجان تبدیل شده بود. یعنی هرکسی که مخالفتی با نظام داشته و یا از طرف برخی نهادهای خارجی شارژ مالی و سیاسی می‌شد، فریاد وامصیبتا برای زبان مادری و آموزش آن سر می داد.

قسم حضرت عباس یا دم خروس!

جالب اینکه همین طرفداران دوم اسفند ماه در حرکتی که کاملا با نامگذاری این روز منافات دارد اعلام می‌کنند که زبان ترکی آذری قریب به 35 تا 50 میلیون گویشور دارد! و این یعنی خوشبختانه این زبان و لهجه شیرین نه در حال انقراض است و نه حتی تهدید به انقراض می‌شود. حال سوال اینجاست که شما چرا از طرفی می‌گویید زبان ترکی در ایران 50 میلیون گویشور دارد که البته این آمار جای تامل هم دارد و از طرفی دیگر می‌گویید زبان مادری تان در حال انقراض است؟

پاسخ این سوال روشن است. برخی از سیاسیون داخلی و خارجی همواره سعی کرده‌اند تا موضوعات مختلف را به حاکمیت جمهوری اسلامی و موضوع قومیت‌ها مرتبط کنند. موضوع زبان مادری، آموزش به زبان مادری و روز جهانی زبان مادری هم از این قبیل موضوعات است. یکی در داخل برای جمع آوری آرای بیشتر بر روی این موضوع تاکید می‌کند و صد افسوس که بعدها شعار مهم منطقه‌ای خود را فراموش می‌کند! و یکی دیگر هم موضوع را دستاویزی برای فشار به حاکمیت و تحریک احساسات مردم قرار می دهد.

نتیجه

فرجام سخن اینکه اولا این روز به نام روز جهانی زبان مادری نام گذاری شده است تا از انقراض زبان های بومی جلوگیری شود پس اساسا این موضوع مناسبتی با زبان پرطرفدار ترکی نداشته و ندارد و دوم این که اگر از ظرفیت روز جهانی زبان مادری بخواهیم برای احقاق حقوق قومیت ها هم استفاده کنیم ، باز هم این موضوع یک مساله ی اجتماعی است که باید توسط مردم و نهاد های مردمی و مجامع علمی تبیین و پیگیری شود و نه این که دستاویز سیاسی عده ای قرار بگیرد تا از پتانسیل اقوام در جهت اغراض سیاسی شان بهره مند شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزی برای موش دواندن در کار اقوام!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..