تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اجرای سیاست برون سپاری تربیت معلم به سایر دانشگاه ها/ نمی توانیم پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش باشیم

یکشنبه، 1 اسفند 1395 ساعت 12:112017-02-19دانش

با توجه به نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی، اجرای سیاست برون سپاری به سایر دانشگاه ها را اجرایی خواهیم کرد.

- اخبار دانشگاهی را از کانال اخبار دانشگاهی SNN.

ir" دنبال کنید به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در همایش نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه آموزش عالی کشور، با اشاره به تغییر روند کاری دانشگاه خوارزمی از تربیت معلم به دانشگاه آموزشی گفت: هویتی که در دانشگاه خوارزمی شکل گرفت، ذیل ماموریتی به نام تربیت معلم اتفاق افتاد و همین ماموریت بود که به این دانشگاه هویت بخشید.

وی افزود: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان این ماموریت به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد؛ که در حال حاضر 100 واحد آموزشی دارد و از سال 90 اساسنامه آن تدوین و از سال 91 پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها آغاز شد.

این دانشگاه زیر نظر هیئت امنا مشغول به فعالیت است و در این دوره کوتاه توانسته مورد توجه قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان تقریبا یگانه مرجع تربیت معلم در کشور است که علاوه بر موفقیت، نارضایتی هایی را هم ایجاد کرده است.

در برنامه راهبردی هیئت امنای دانشگاه تلاش کردیم که نقدها و نارضایتی ها را مورد توجه قرار دهیم و برای هر دوی آنها چاره اندیشی کنیم، اما بسیاری از نقدها متاسفانه در فضایی است که نشان از عدم اطلاعات و آگاهی و توسعه این دانشگاه است.

مهرمحمدی یادآور شد: سیاست های توسعه دانشگاه فرهنگیان مشخص است و شواهد نشان می دهد که بحث تربیت معلم کم کم با فعالیت این دانشگاه به حوزه تحولات آکادمیک نزدیک می شود و چیزی به عنوان میان رشته ای تربیت معلم بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه مسئله تربیت معلم هیچ گاه جزو مسائل اصلی کشور نبود، افزود: هیچ گاه در کشور مسئله تربیت معلم مورد توجه نبوده و برای این موضوع تولید ایده نداشتیم.

حتی ظرفیتی که بتواند جامعه علمی کشور را پوشش دهد در این حوزه ایجاد نشده و ارتقایی پیدا نکرده بود ، اما با تاسیس دانشگاه فرهنگیان توانستیم در این زمینه ها به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنیم.

اگر در این حوزه آسیب شناسی کنیم به این نتیجه می رسیم که دانشگاه تربیت معلم گذشته، امروز به عنوان دانشگاه خوارزمی است و در زمان خودش که 100 سال پیش بود، رخداد بزرگی است، اما توجه به تربیت معلم به صورت آکادمیک نبود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه نمی توان هویت آکادمیک و حرفه ای را با یکدیگر داشت، گفت: کارکرد تربیت علمی اگر به کارکرد تربیت حرفه ای غلبه پیدا کند، در زمینه تربیت معلم به بن بست می رسیم؛ اما اگر در کنار هم قرار بگیرند، باعث می شود در این زمینه ارتقا پیدا کنیم.

البته مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که در دانشگاه فرهنگیان نمی شود هم هویت آکادمیک داشت و هم حرفه ای و داشتن هر دو باعث حذف یکی از آنها می شود.

بنابراین این رقابت بیهوده است و نشان از نادیده گرفتن ظرفیت آموزش عالی کشور دارد.

مهرمحمدی ادامه داد: با تدوین سیاست های جدید، نقدهایی که به دانشگاه فرهنگیان در بدو تاسیس بوده و نگرانی هایی که برخی افراد داشتند، در حال برطرف شدن است و در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است که برای رفع نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش، دانش آموختگان سایر دانشگاه ها را از طریق آزمون سراسری جذب کنیم و در یک دوره آموزشی یک ساله تبدیل به معلم شوند و این به عنوان فرمولی 1+4 در سطح کارشناسی ارشد تعریف شده است.

وی یادآور شد: من یک سال را مناسب آموزش دانشجویان برای ورود به آموزش و پرورش و معلمی نمی دانم، اما در برنامه راهبردی آمده است که برای تامین نیروی انسانی باید زمان کوتاهتری را برای تربیت نیرو در نظر داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان از مشارکت حداکثری توسط سایر دانشگاه ها؛ که بتواند با توجه به کیفیت، معلمان خوب و شایسته تربیت کند و به صددرصد نیاز آموزش و پرورش پاسخ دهد، امتناع کرده و دلیل آن جلوگیری از خروجی هایی است که به ضرر تعلیم و تربیت کشور است.

پیام آن این است که برای تامین کمیت باید دست به سوی دانشگاه های دیگر دراز کنیم و برون سپاری داشته باشیم تا سیاست هایی که دانشگاه فرهنگیان اجرا می کند، با تنظیم قرارداد تفاهم نامه با سایر دانشگاه ها به منصه ظهور برسد.


کلید واژه ها: دانشگاه - دانشگاه فرهنگیان - فرهنگیان - تربیت - معلم - آموزش - آموزش و پرورش - کشور - نارضایتی - توسعه - عالی - موفقیت - دانشجو - هویت - اخبار - خبرگزاری - علمی - نشان - حرفه - اطلاعات - خبرنگار - برنامه - فضایی - تولید - گزارش - جامعه - امروز - همایش - صورت - رشته




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اجرای سیاست برون سپاری تربیت معلم به سایر دانشگاه ها/ نمی توانیم پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش باشیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..