تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لزوم رسیدگی به شبهات موجود در روند درمان حیات وحش

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هجمه‌های هفته گذشته دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان و برخی اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در واکنش به عمل جراحی پلنگ رودسر که بر خلاف موارد مشابه، این بار به جای دانشگاه تهران، در یک بیمارستان خصوصی انجام شده بود، چهارشنبه گذشته، همزمان با انتشار فیلم راه رفتن این گربه‌سان، آن هم تنها شش روز پس از این عمل جراحی موفقیت‌آمیز متوقف شد، فیلمی که اظهارات این دامپزشکان مبنی بر برگشت‌ناپذیر بودن ضایعه نخاعی و نادرست بودن عمل جراحی را به طور کامل نقض کرد.

یک روز پس از انتشار فیلم راه رفتن «آرزو»، پلنگ رودسر، ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان که در ساعات اولیه ورود این حیوان به کلینیک، طی گزارشی بر اساس معاینات و سی‌تی‌اسکن انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با تاکید بر برگشت‌ناپذیر بودن ضایعه نخاعی، برداشت تخمدان‌ها و نمونه‌های بیولوژیکی و سپس معدوم‌سازی حیوان را توصیه کرده بود در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن اعتراف به این تشخیص اشتباه، از واکنش‌های خود نسبت به عمل جراحی این حیوان عذرخواهی کرد.

این در حالی‌ است که فعالان محیط زیست با این توضیح که حیوانات بسیاری به منظور درمان به کلینیک حیات وحش پردیسان ارجاع داده می‌شوند که روند درمانشان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و در سکوت به سرنوشتی نامعلوم دچار می‌شوند خواهان اعلام موضع رسمی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر تشخیص اشتباه این دامپزشک و واکنش‌های وی نسبت به عمل جراحی حیوان هستند، تشخیصی که می‌رفت تا معدوم‌سازی یکی از گونه‌های ارزشمند جانوری را رقم بزند.

تلاش برای جلوگیری از ورود دیگر متخصصان به حوزه درمان حیات وحش

احمدرضا صنعتی، فعال حیات‌وحش و فارغ‌التحصیل دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در این باره می‌گوید: دامپزشک مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان ساعتی پس از ورود پلنگ رودسر به تهران، در کمال تعجب طی گزارشی برداشت تخمدان‌ها و نمونه‌های بیولوژیکی و سپس معدوم‌سازی حیوان را قویاً توصیه کرد. اما خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار نظر یک جراح متخصص دامپزشک را جویا شد و عمل جراحی حیوان را به وی سپرد. با این حال این عمل جراحی به جای آنکه سکوت و انتظار دامپزشکانی را به دنبال داشته باشد که معدوم‌سازی حیوان را توصیه کرده بودند، با واکنش‌های تند و انتقاداتشان همراه شد که خود نمونه بارزی است از اینکه این تیم چنده نفره متشکل از برخی اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دامپزشک کلینیک پردیسان که سال‌هاست درمان حیات وحش آسیب‌دیده را عهده‌دار شده‌اند از هیچ تلاشی برای جلوگیری از ورود دیگر متخصصان به حوزه درمان حیات وحش فروگذار نمی‌کنند.

از تشخیص اشتباه می‌توان چشم پوشید اما از عدم صداقت و کارشکنی نه!

وی به اظهارات دامپزشک پردیسان در ساعات اولیه ورود پلنگ رودسر به تهران اشاره کرده و می‌گوید: از تشخیص اشتباه این تیم، هرچند بنا بود به معدوم‌سازی بی‌دلیل یکی از ارزشمندترین گونه‌های حیات وحش کشور بینجامد شاید بتوان چشم پوشیداماتشخیص اشتباه، یک چیز است، اظهارات خلاف واقعیت یک چیز و کارشکنی هم یک چیز دیگر که دو مورد آخر را نمی‌توان با عذرخواهی از تشخیص اشتباه توجیه کرد.دکتر ایمان معماریان ساعتی پس از ورود پلنگ رودسر به تهران در گفت‌وگو با رسانه‌‌ها اعلام کردند که امید چندانی به نجات پلنگ آسیب‌دیده رودسر نیست چون ستون فقرات حیوان شکسته، نخاعش آسیب دیده، پاهایش آتروفی شده، زخم بستر گرفته و شکمش نیز پاره شده است. اظهاراتی از قبیل شکسته شدن ستون فقرات و زخم بستر و پاره شدن شکم این حیوان که ادعایی بسیار عجیب و خلاف واقعیت است بار دیگر عدم صداقت این دامپزشک را به نمایش گذاشته و حکایت از اطمینان خاطر ایشان نسبت به عدم دخالت متخصصان دیگر در روند درمان و حتی معاینه حیوانات ارجاع داده شده به این مرکز دارد. اطمینان خاطری که احتمالا سبب تعجیل در توصیه به برداشت تخمدان‌ها و نمونه‌های بیولوژیکی و سپس معدوم‌سازی این گربه‌سان ارزشمند شده‌ است. از سوی دیگر اینکه تیم مذکور طی یک هفته‌ای که از عمل جراحی پلنگ رودسر گذشت از هیچ تلاشی برای ناموفق جلوه دادن این عمل جراحی فروگذار نکردند مصداق بارز کارشکنی است.

مقصر مرگ پلنگ شیراز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران معرفی نشد / به عملکرد انحصاری این تیم خوشبین نیستیم!

این دامپزشک با اشاره به اوردوز و مرگ پلنگ شیراز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در اسفند 93 خاطرنشان می‌کند: این پلنگ که به دلیل شکشستگی فک در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز مورد عمل جراحی قرار گرفته بود به اصرار این دامپزشکان و کارشناس خارجی همراهشان با این توجیه که عمل جراحی انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، ناموفق بوده به کلینک پردیسان و سپس به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد. اما در کمال تاسف به دلیل استفاده نادرست از داروی بیهوشی در این دانشکده اوردوز شد و از بین رفت. با این حال مقصر این حادثه ناگوار هیچ‌گاه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران معرفی نشد و اطمینانی داده نشد که در موارد بعدی ارجاع حیات وحش به این دانشکده از تکرار چنین اشتباهات جبران‌ناپذیری جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل نسبت به عملکرد انحصاری این تیم درمان حیات وحش خوشبین نیستیم؛ تیمی متشکل از چند تن از اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دامپزشک کلینیک پردیسان که بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها عنوان شده از فلوشیپ‌های بیهوشی، مقیدسازی و بیماری‌های حیات وحش برخوردار نبوده و یک دامپزشک عمومی هستند که مانند سایر دامپزشکان عمومی، ممکن است دوره‌هایی را گذرانده باشند. اما این به معنای برخورداری از فلوشیپ نبوده و استفاده از این عنوان، صداقت را زیر سوال می‌برد.

پرونده نامه جعلی هنوز باز است

این فعال حیات وحش همچنین به پرونده باز نامه جعلی در ارتباط با ورود شیر ایرانی به باغ وحش تهران اشاره کرده و می‌گوید: از زمانی که دکتر ایمان معماریان اعلام کردند ورود ببر سفید به باغ وحش ارم تحت نظارت برنامه EEP اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا و به صورت رایگان انجام شده و بناست دو قلاده شیر ایرانی هم توسط این اتحادیه به باغ وحش ارم منتقل شوند دو سال می‌گذرد و نامه‌ای که ایشان به عنوان سند این ادعا در فضای مجازی منتشر کرده‌اند همچنان دروب‌سایت پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحشایران موجود است. نامه‌ای که پس از  استعلام فعالان حیات وحش از اتحادیه باغ وحش‌های اروپا، جعلی از آب درآمد و سرانجام مشخص نشد ببر سفید وارداتی و شیرهایی که بناست در آینده به کشور وارد شوند حقیقتا از کدام مرکز به کشور وارد شده و خواهند شد. اما با وجود اینکه جعل اسناد مستوجب پیگرد قانونی است و علی‌رغم اینکه انعکاس این ادعای کذب که به همراه متن تکذیبیه اتحادیه باغ های وحش اروپادر رسانه‌ها منتشر شد، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت، اما هرگز شاهد شفاف‌سازی سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست یا دست‌اندرکاران باغ وحش ارم و یا حتی دکتر معماریان در این زمینه نبودیم.

پردیسان می‌گوید یوتانایز می‌کنیم، سازمان می‌گوید مجوز ندارند!

وی به اظهارات ایمان معماریان مبنی بر معدوم‌سازی گونه‌هایی مانند میمون رزوس در کلینیک حیات وحش پردیسان اشاره کرده و می‌گوید: استعلامی که از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته‌ایم حاکی از آن است که این سازمان مجوزی برای معدوم‌سازی حیوانات مذکور صادر نکرده است. بنابراین یا این حیوانات در کلینیک پردیسان بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست معدوم می‌شوند و یا اظهارات دکتر معماریان مبنی بر معدوم‌سازی این حیوانات در کلینیک پردیسان خلاف واقعیت است. یعنی ایشان یا تخلف می‌کنند یا در اطلاع‌رسانی به جامعه و رسانه‌ها رویه‌ای خلاف صداقت را پیش گرفته‌اند که در هر صورت نیازمند پیگیری و شفاف سازی مسئولان محیط زیست است.

سقط جنین، علت تکذیب بارداری دلبر

صنعتی، با یادآوری ماجرای بارداری «دلبر»، ماده یوزپلنگی که در پارک پردیسان تهران در شرایط اسارت نگهداری می‌شود می‌گوید: به فاصله چند روز پس از آنکه رسانه‌ها خبر بارداری دلبر را منتشر کردند، دکتر معماریان، دامپزشک پارک پردیسان که مسئول مستقیم معاینات و مراقبت‌های دامپزشکی از این یوزپلنگ است، این خبر را تکذیب کرد و منبع این خبر نادرست را افرادی اعلام کرد که پس از انتقال دلبر و کوشکی به تهران، حتی یک‌بار هم به دیدن آنها نیامده بودند. این در حالی است که مدتی بعد مشخص شد خبر باداری دلبر صحت داشته اما به دلایلی نامعلوم (احتمالا عفونت رحم) نتوانسته جنین را نگه دارد. اینها همه نشانگر عدم صداقت است و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

کلینیک پردیسان نیازمند رسیدگی دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست

وی در پایان با تاکید بر لزوم پیگیری موارد فوق توسط دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: تشخیص اشتباه و توصیه به برداشت نمونه‌های بیولوژیکی و معدوم‌سازی پلنگ رودسر از یک سو و کارشکنی‌ها و هجمه‌های پس از عمل توسط گروهی متشکل از دامپزشک پردیسان (و باغ وحش تهران) و برخی اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از سوی دیگر مواردی است که با عذرخواهی دکتر معماریان، آن هم پس از آنکه راه رفتن پلنگ، که چاره دیگری برای منتقدان باقی نگذاشت، نباید به فراموشی سپرده شود. این عذرخواهی ارزشی ندارد. بنابراین از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داریم نسبت به پیگیری همه موارد فوق که حکایت از عدم صداقت داشته و اعتماد‌ها را از این تیم چند نفره سلب کرده است اقدام کرده و پس از شفاف‌سازی در زمینه شبهات، بستری برای مشارکت سایر متخصصان این حوزه فراهم آورند، درمان و بازپروری حیات وحش را از انحصار عده‌ای خاص خارج کنند و عدم تکرار موارد مشابه را به علاقه‌مندان حیات وحش اطمینان دهند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لزوم رسیدگی به شبهات موجود در روند درمان حیات وحش»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..