تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تعطیلی و تخریب اماکن تاریخی ارومیه در اوج بی مهری

ساعت: 15:12 منتشر شده در مورخ: 1395/11/30 شناسه خبر: 1042393

حمام های تاریخی ارومیه که ریشه در فرهنگ غنی و تمدن کهن سالیان گذشته این شهر دارد این روزها در میان بی مهری و بی تفاوتی مسئولین مربوطه در پاره ای از فراموشی درحال از بین رفت می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سیلوانا نیوز،جاذبه های گردشگری و تاریخ هزار رنگ شهر ادیان و مذاهب ارومیه در میان شهرهای مشور ایران از اصفهان گرفته تا شیراز با نگاهی دقیق تر کمتر که نیست بیشتر هم می باشد .

تاریخ باستانی ارومیه تنها از فرهنگ اسلامی نشات نمی گیرد بلکه از هنرهای تمامی ادیان و دوران تاریخی رنگین کمانی ساخته شده بوده که با بی مهری تمام همه تاریخ این شهر در حال از بین رفتن می باشد.

کلیساهای ارومیه در روستای اطراف بطور کامل تخریب شده و تنها خشتی از آنها به جا مانده است فقط کافیست گذری به کلیسای تخریب ، غارت و مدهون شده ی صورمان آباد ارومیه در منطقه ی صومای برادوست بندازید واقعا جای تاسف است مسئولین فریهنگی استان چنین اثری را چگونه نتوانسته اند طی 10 سال گذشته حتی نگه دارند و حالا چوپانان گوسفندانشان را شب ها در این مکان تاریخی که بخشی از هویت شهر و تاریخ ارومیه می باشد نگه میدارند قبرستان تاریخی زیوه ی ارومیه تمام تونل کشی شده و در حال تخریب می باشد .

قبرستان تاریخی روستای قزل عاشق ارومیه در اثر خواب بودن اداره ی میراث فرهنگی توسط قاچاقچیان عتیقه تقریبا شبه چاه های عمیق در کنار هم گردیده است.

قواعد خبر نویسی را رعایت کنم به سراغ اصل موضوع برویم :

در سالیان نه چندان دور حمام های قدیمی شهر ارومیه که جزء اثرات تاریخی شهرمان به شمار میرفتند اما این روزها به دلایل گوناگون این آثار با ارزش و قدیمی در پاره ای از فراموشی سپرده شده اند به طوریکه ارومیه در روزگاران قدیم صاحب بیش از چهل گرمابه عمومی بود که اینک تنها فقط گرمابه قائم فعالیت دارد و آن هم در حال تعطیلی میباشد.

حمام های داخل باز در اصطلاح عمومی معروف به بازار کهنه (کهنه بازراری) و نزدیک به دورازه های شهر (دروازه مهاباد ) ، بازارباشی و ... بطور کامل از بین رفته است.

گرمابه و حمام نوستالژیک قائم ارومیه این روزها با هزینه‌های بالا و درآمد پایین و همچنیین تجاری شناخته شدن این مکان با ارزش از طرف شهرداری که به سبب آن منجر به افزایش بیش از حد هزینه های سوخت از جمله آب و گاز آن شده است در حال تعطیلی می باشد.

هزینه‌های بالا و اختصاص‌ نیافتن یارانه به این بخش و عدم حمایت لازم از سوی میراث فرهنگی یکی دیگر از دلایل مهم به فراموشی سپرده شدن گرمابه های تاریخی شهرمان میباشد.

گرمابه قائم که قدمت تاریخی‌ای آن به دوران قاجاریه بر میگردد ، جزئی از فرهنگ و میراث تاریخی و جاذبه های گردشگری کشورمان به حساب می‌آید؛ بنابراین حفظ، مرمت و ماندگاری این میراث تاریخی که ریشه در تمدن و فرهنگ ارومیه دارد امری ضروری به شمار می‌رود و می‌توان از این محیط‌ ها به‌ نوعی درست استفاده کرد وبا حمایت های لازم از صاحبان این اماکن بستر مناسب را برای جذب گردشگران را فراهم کرد.

گرمابه و یا همان حمام های قدیمی شهر که روزگاری برای عموم مردم و حماهای داخل بازار روزهای جمعه بصورت رایگان برای نمازگزاران احداث گردیده بود تا بعد از نظافت در این گرمابه ها در مسجد جامع شهرعبادت و نماز خود را به جا آورند ولی افسوس که یادگار اجدادان مان در مقابل دیدگان مان یکی پس از دیگری تخریب و یا تعطیل میشوند .

قرار گرفتن در مرکز شهر و آن هم در دل بازار تاریخی وقدیمی شهر که مقصد اصلی تمامی گردشگران داخلی و خارجی میباشد فرصت خوبیست تا از پتانسیل های تاریخی موجود شهراستفاده کرد و بدین وسیله شاهد رونق صنعت توریسم در کلان شهر ارومیه باشیم ولی افسوس که ما  امانت دار خوبی نیستیم و هنوز هم در خواب می باشیم .

IMG 0372 a7f49

IMG 0363 9217d

IMG 0370 ce08d

 

 

IMG 0379 80bad

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تعطیلی و تخریب اماکن تاریخی ارومیه در اوج بی مهری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..