تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توتال در ایران چه هدفی را دنبال می کند؟

کلاهبرداری توتال در تفاهم‌نامه نفتی با ایران به بحث جدی رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، کارشناسان با توجه به بدعهدی سابقه‌دار شرکت نفتی فرانسوی توتال در گذشته، این احتمال را می‌دهند که اظهار نزدیکی توتال به ایران، بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات در حوزه منابع نفتی مشترک با قطری‌ها بوده است. توتال از این طریق می‌تواند بهره‌برداری بیشتری از منابع نفتی موجود در این حوزه مشترک نفتی بکند.


روزنامه اصلاح‌طلب آرمان دراین‌باره بدون اینکه اصل ماجرا را رد کند، نوشت: وزیر نفت می‌گوید در صورتی که توتال اطلاعات حوزه انرژی ایران را به قطری‌ها بدهد، ایران از این غول نفتی غرامت می‌گیرد. به دنبال انعقاد قراردادهایی که در حوزه نفت و گاز بین ایران و شرکت‌های معتبر خارجی به امضا رسید، نگرانی‌هایی در رابطه با افشای اطلاعات ایران در این زمینه به وجود آمد.


این روزنامه افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که با ایران قرارداد بسته‌اند پیش از این یا اکنون فعالیت‌هایی در میادین مشترک با کشورهای همسایه ایران داشته‌اند. این مسئله نگرانی در رابطه با افشای اطلاعات ایران را بیشتر می‌کند. هرچند به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه نفت و گاز برای جذب سرمایه‌های خارجی برخی انتقادات بی‌اساس را مطرح کردند، اما وزارت نفت همواره این اطمینان را داده است که چارچوب قراردادها کاملا مشخص بوده و در صورتی که طرف قرارداد تعهدات خود را عملی نکند، ایران حق دریافت غرامت را دارد.


وزیرنفت در اظهار نظراتی جدید به این مسئله پاسخ داد که اگر توتال اطلاعات ایران را به قطری‌ها بدهد، دولت در قبال این اقدام چه خواهد کرد؟ زنگنه گفت: اگر اثبات شود که توتال اطلاعات ما را به طرف قطری داده است مسئله به دعوایی ختم می‌شود و توتال باید غرامت بپردازد. او در واکنش به اظهارات اخیر پاتریک پویان مدیرعامل توتال و عقب‌نشینی این شرکت فرانسوی از توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، عنوان کرد: درباره توافق با توتال، باید موافقتنامه تبدیل به قرارداد شود و تا دو ماه آینده تمام شده و قرارداد امضا می‌‌شود.


وزیر نفت با اعلام اینکه ملاحظات سیاسی توتال را به وزارت خارجه منعکس کرده‌ایم، تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا توتال این حرف را زد، در قرارداد آمده، ما از سیاست‌های اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنیم، حرف‌های آنها قابل قبول نیست.


مدیر توتال اخیرا نسبت به انعقاد قرارداد نفتی با ایران- به بهانه تحریم‌های آمریکا- ابراز تردید کرد.


این شرکت فرانسوی چند سال پیش نیز ضمن نقض قرارداد با ایران، از پرداخت خسارت و جبران آن طفره رفت.


همزمان با روزنامه آرمان، روزنامه جوان نیز در گزارشی نوشت: اظهارات اخیر وزیر نفت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک پیام ویژه داشت؛ توتال در حال دبه کردن است!


به گزارش «جوان» طی دو هفته گذشته مدیرعامل توتال دو بار از اهمیت نقش آمریکا در آینده سرمایه‌گذاری در ایران گفت. یکبار گفت ما تابع قوانین آمریکا هستیم و بار دیگر چنین گفت: «ما برنامه داشتیم در فاز 11 پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم ولی باید منتظر بمانیم تصمیم ترامپ در مورد تحریم‌ها چیست.»


این اظهارات پاتریک پویان مدیرعامل توتال با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد ولی بیشتر کارشناسان معتقدند راهی که توتال برای خود انتخاب کرده است، ادامه همان مسیری است که از سال 79 تا 88 طی و رسما ایران را معطل کرد. فاز 11 پارس‌جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز پارس‌جنوبی سال‌ها معطل فرانسوی‌ها ماند تا قطری‌ها با خیال راحت از این مخزن برداشت کنند.

جالب است بدانید توتال فرانسه که معطلی 9 ساله را به ایران تحمیل کرد، در آن سوی مرز با شراکتی که با قطر داشت بر سرعت برداشت خود افزود. با توجه به سوءعملکرد این شرکت در ایران و فاز 11، بسیاری از منتقدان گفتند که اعتماد دوباره به این شرکت در فاز 11 تکرار اشتباه گذشته است و تنها عایدی ایران، معطلی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توتال در ایران چه هدفی را دنبال می کند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..