تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شخصیت خودساخته؛ هدف کلیدی تعلیم و تربیت

گروه اجتماعی: عضو شورای عالی تبلیغات حوزه‌های علمیه گفت: هدف کلیدی تعلیم و تربیت را می‌توان شخصیت خودساخته قرار داد و برای تحقق این امر لازم است مدارس و خانواده‌ها تشویق و تنبیه‌ها را رقیق کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، عضو شورای عالی تبلیغات حوزه‌های علمیه، پنجشنبه 28 بهمن در دومین همایش بزرگ «خانواده و مدرسه» در همدان، اظهار کرد: باید کلمه‌ای محوری در مورد تربیت در مدرسه پیدا کنیم که مورد قبول همه جوامع باشد و هر کسی با هر سلیقه‌ای آن را بپذیرد به طوریکه اگر به چنین کلمه‌ای دست یابیم به تحقق هدف «تربیت درست در مدارس» دست پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ما از مدرسه اتتظار داریم برای بچه‌ها نه تنها ذهنیت بلکه شخصیت بسازد، ادامه داد: معتقدم بهترین شعار محوری در این راه «شخصیت خودساخته» است چه بسا کسانی‌که مدارک تحصیلی بالایی نداشتند اما به علت شخصیتی قوی و خودساخته به جامعه نفع رسانده‌اند.
پناهیان با اشاره به اینکه شخصیت فرد باید در مدرسه شکل بگیرد، بیان کرد: خودساخته بودن این است که فرد نیاز به ناظر نداشته و انگیزه درونی قوی برای انجام کارها و کنترل خود داشته باشد.
وی اضافه کرد: وقتی در طول سال از بچه‌ها چندبار امتحان گرفته می‌شود، این حالت به وجود می‌آید که با نمره و امتحان کنترل‌کننده بچه‌ها هستید و با این بچه طوری رفتار می‌شود که دیگران مسئول رفتار او هستند این در صورتی است که بچه‌ها از 13 سالگی خود مسئول امورشان هستند.

کاهش نظارت بیرونی آرزوی تعلیم و تربیت است
وی عنوان کرد: خودساخته بودن نظارت بیرونی را کاهش می‌دهد که آرزوی تعلیم و تربیت است اما راه‌های آن را دین به ما یاد داده و در قرآن هم تأکید شده که زمینه تقوا، خودساختگی است.
وی افزود: فرد می‌تواند از سر تقوا نظم داشته باشد نه تحت کنترل دیگران و خودش رفتار خود را کنترل کند بنابراین باید سطح تشویق و تنبیه را در مدارس کاهش دهیم و به جای این دو عمل با آنها گفت‌وگو کنیم.

مدیریت تمایلات مهمترین عامل موفقیت دانش‌آموزان
پناهیان در ادامه سخنانش به تحقیقات روانشناسان بر هوش هیجانی یا گرایشی اشاره و عنوان کرد: امروز روانشناسان به هوش هیجانی و گرایشی توجه ویژه دارند به طوریکه کتاب این حوزه پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است و طبق بررسی‌ها مهمترین عامل موفقیت دانش‌آموزان کنترل رفتار و مدیریت تمایلات آنها است.
وی با بیان اینکه زندگی مدیریت دوست داشتنی‌ها و برداشتن مانع برای رسیدن به علایق است، گفت: همه ما علایقی داریم که به خاطر آنها زندگی می‌کنیم اما باید بچه‌ها را به گونه‌ای تربیت کنیم که از مدیریت انفعالی به مدیرت فعالانه تغیبیر یافته و تربیت نظم بین دوست داشتنی‌ها قائل شویم.

تشویق‌ها را کم کنیم
وی ادامه داد: برای ایجاد «شخصیت خودساخته» باید تشویق‌ها را کم کنیم چرا که گاهی بسیاری از دلسوزی‌ها نتیجه عکس می‌دهد، دلسوری مادرانه برای قبل از 7 سالگی فرزند است، بعد از این سن والدین باید سخت‌گیری توأم با محبت مادارنه داشته باشند پس مادران باید در ابتدا خودشان مستقل باشند سپس فرزندان خود را تربیت کنند که این امر باعث تربیت خوب بچه‌ها می‌شود.
پناهاین عنوان کرد: نباید وقتی عصبانی هستیم روی بچه‌ها سخت‌گیری داشته باشیم چرا که هنگام برخورد با عصبانیت کودک فکر می‌کند می‌خواهید عصبانیت خودتان را روی او تخلیه کنید بنابراین به جای این نوع برخورد می‌شود با محبت سخت‌گیری کرد.
وی با تأکید بر اینکه بچه‌های ما باید به شخصیت خودساخته برسند، افزود: بچه‌ای که شصخیتش خودساخته باشد حتما دین‌دار و با تقوا هم خواهد شد، خیلی از مشکلاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم مانند طلاق و دیگر ناهنجاری ها با ساختن شخصیتی قوی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: هدف کلیدی تعلیم و تربیت را می‌توان شخصیت خودساخته قرار داد و برای تحقق این امر لازم است که مدارس و خانواده‌ها تشویق و تنبیه‌ها را رقیق کنند و کنترل و نظارت کمتر شود یا به شکل کنترل یافته تغییر کند.

آموزش و پرورش ما را غربی‌ها راه اندازی کردند
پناهیان در پایان یادآور شد: خیلی از شیوه‌های تدریس ما در کشور اشتباه است و آموزش و پرورش ما را غربی‌ها راه اندازی کردند، اگر تربیت خودساخته اسلامی را مبنا قرار دهیم از هر کلاسی یک دکتر حسابی تربیت خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شخصیت خودساخته؛ هدف کلیدی تعلیم و تربیت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..