تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

این آرامستان تاریخی کشورمان دربرگیرنده مقبره‌هایی است که بنابرآنچه از آثار حک شده بر روی سنگ‌های قبر مشخص شده متعلق به قرون اول و دوم هجری هستند.بر روی این مقبره‌ها مطالبی به خطوط ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی،شانه و آینه حک شده است.

دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

بنابراین گزارش، مقبره سبز رنگی نیز در دارالسلام شیراز دیده می‌شود که بنابرآنچه گفته شده متعلق به سرباز امام زمان است.مقبره‌های برخی از افراد سرشناس همچون بعضی از ائمه جمعه و شهدای قیام16 خرداد 1342شیراز نیز در این آرامستان جای گرفته‌اند.

دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

اگرچه بنابر خبری که در شهریور ماه سال1387 منتشر شد شورای اسلامی شهر شیراز مسئولیت احیای دارالسلام این شهر را برعهده گرفته بود و محسن معین،رئیس این شورای شهر در همان زمان گفته بود براي پيشگيري از هرگونه مشكل از سازمان‌هاي متوليان فرهنگي مي‌خواهيم در صورتي‌كه در اين خصوص ادعايي دارند به اين شورا ارائه دهند و در غیر این صورت هيچ سازمان، نهاد يا فردي حق اعتراض نخواهد داشت واگر در سال‌هاي بعد شهرداري شيراز براي انجام وظايف عمراني خود و مبارزه با جانواران موذي و معتادان اقداماتي را در اين منطقه انجام داد هيچ‌فرد حقيقي و حقوقي نبايد ادعايي داشته باشد اما به نظر میرسد در سال 1393شهرداری شیراز به بهانه مبارزه با جانوران موذی و معتادان و در قالب طرح ساماندهی دارالسلام شیراز اقدام به کندن و جابه جا کردن تعدادی از سنگ قبرها کرد.در همان زمان بسیاری از افراد همچون علیرضا پاک‌فطرت،شهردار شیراز این آرامستان را گذشته شیراز میدانستند و برخی از کارشناسان نیز معتقد بودند که  به نظر می‌رسد بهترین کار آن است که اصلا به این سنگ قبور دست نزنند و فقط اطراف آن را تمیز کنند و نگهبان بگذارند، چرا که حتی جابه‌جایی خاک‌ها به مکان دیگر هم به لحاظ باستان‌شناسی مشکل ایجاد می‌کند. اگر هم قرار است کاری برای جمع‌آوری معتادان و به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی در این مکان انجام شود، قطعاً راه‌حل‌اش کشیدن مسیر پیاده رو از وسط قبور تاریخی نیست.

دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

در اینجا باید گفت آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خبری که در خرداد ماه سال1389منتشر شد بر این موضوع تأکید داشت که میراث فرهنگی باید برای دارالسلام شیراز هزینه کند.

دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

وی گفته بود:باید هویت این قبرستان قدیمی شیراز دست نخورد ضمن اینکه برای احیا و بازسازی دارالسلام باید معماری شیراز را نیز رعایت کرد. برای این امر باید از افراد صاحب خرد و اندیشه، معماران اسلامی سراسر ایران و دنیا نظر خواسته شود.

دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز افزود: باید قبرستان با هزار و 200 سال قدمت دارالسلام را به نحوی احیا و بازسازی کرد تا روح معنوی و آثار معماری ایرانی اسلامی در آن دیده شود.

هم‌اکنون بازسازی و احیای دارالسلام شیراز به دلیل اختلاف‌نظر و زیاده‌خواهی میراث فرهنگی،اوقاف وشهرداری به سرانجام نرسیده و در همین راستا محمدرضا هاجری،رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در آذر ماه سال جاری از نماینده ولی ‌فقیه در استان فارس و استاندار فارس درخواست کرد تا در میان میراث فرهنگی،اوقاف و شهرداری پادرمیانی کنند تا در توافقی عادلانه به دارالسلام شیراز سروسامانی داده شود.

گزارش از نسرین خدایاری

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دارالسلام شیراز؛ میراثی سرگردان میان شهرداری و میراث فرهنگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..