تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امر به معروف و نهی از منکر عامل تثبیت ارزشهای اسلامی است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان چگنی با تأکید بر ضرورت عمل به امر به معروف و نهی از منکر در سایه شرایط آن برای جلوگیری از مفاسد اخلاقی و اتماعی در جامعه، گفت: عمل به این فریضه واجب عامل تثبیت ارزشهای اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، حجت الاسلام علی لرستانی  در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: قرآن کریم یکی از صفات برجسته مؤمنان را امر به معروف و نهی از منکر دانسته است و در سوره توبه می فرماید: مردان و زنان مؤمن دوستدار یکدیگر هستند و همدیگر را به نیکی فرمان می دهند و از کارهای ناشایست باز می دارند.
 
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی است، افزود: امیرمؤمنان(ع) در رابطه با جایگاه امر به معروف در نهج البلاغه، می فرماید: این فریضه مهم بالاتر از جهاد فی سبیل الله است و افرادی که این فریضه بزرگ الهی را ترک می کنند یا در برابر آن بی تفاوت هستند گناهکار خواهند بود، کیفری سخت و سنگین در انتظار آنها است.
 
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان چگنی خاطرنشان کرد: محدوده امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست، همه اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می گیرد حتی بر زن و فرزند واجب است که هنگام مشاهده ترک معروف یا انجام حرام از سوی پدر و مادر و شوهر به امر به معروف و نهی از منکر در صورت تحقق شرایط آن مبادرت کنند.
 
حجت الاسلام لرستانی امر به معروف و نهی از منکر را با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه دانست و اظهار داشت: تحقق این مهم عامل تثبیت ارزشهای اسلامی، هدایت و ارشاد است.
 
وی با بیان اینکه تحقق امر به معروف و نهی از منکر نیازمند چند شرط است، خاطرنشان کرد: برای محقق شدن این فریضه الهی ابتدا باید علم به معروف و منکر وجود داشته باشد، یعنی امر و نهی کننده باید معروف و منکر را بشناسند و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند.
 
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان چگنی شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر را احتمال تأثیر آن عنوان کرد و گفت: امر و نهی کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه ای ولو در آینده دارد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه شرط سوم آن اصرار بر گناه است، افزود: باید شخص گناهکار بر استمرار گناه اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه مشخص شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دوری می کند، معروف را به جا می آورد و منکر را ترک می کند، امر و نهی او واجب نیست.
 
حجت الاسلام لرستانی با تأکید بر اینکه باید بدانیم امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد و مهم ترین آنها نهی قلبی یا امر و نهی با قلب است، مقصود از امر و نهی قلبی اظهار رضایت یا کراهت قلبی است و فرد مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف، تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد.
 
وی مرحله دوم را امر و نهی لسانی و یا امر و نهی با زبان عنوان کرد و گفت: مقصود از امر و نهی زبانی این است که مکلف باید با گفتن از طرف بخواهد از منکر دست بردارد و معروف را انجام دهد.
 
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان چگنی با اشاره به تأکید اسلام بر انجام فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: انجام این فریضه مهم به خاطر این است که آثار فراوانی برای جامعه به دنبال دارد.
 
حجت الاسلام لرستانی بیان داشت: رستگاری، تقویت ایمان، عاقبت بخیری، ریشه کن شدن فحشا و منکرات از آثار و برکات عمل به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.
 
وی با بیان اینکه بی اهمیت شدن به دستورات الهی موجب محروم شدن از برکت الهی، نزول انواع بلاها، دور شدن از رحمت و لطف خداوند متعال و موجب خسران در دنیا و آخرت می شود، افزود: در هر جایی که حضور خدا احساس نشود انسان دچار گرفتاریهای زیاد می شود و وظیفه هر کدام از ما این است که شناخت خود را نسبت دستورات الهی بالا برده و به واسطه رعایت و عمل به آنها دنیا و آخرت خوبی را برای خویش رقم بزنیم.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امر به معروف و نهی از منکر عامل تثبیت ارزشهای اسلامی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..