تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرهنگ،دانش تعامل با محیط است

در نشست فرهنگی جشن‌ها و آداب زمستانی بیان شد؛

فرهنگ،دانش تعامل با محیط استبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست فرهنگی جشن‌ها و آداب زمستانی امروز در سالن اجتماعات موزه دوران اسلامی،موزه ملی ایران برگزار شد؛ سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری؛ فرهنگ را معنای دانایی تعامل با محیط دانست و اظهار داشت:به این اعتبار است که کل جامعه حامل دانایی هستند.

وی افزود:فصل زمستان از بابت نوع آیین‌هایی که در این فصل برگزار می‌شوند با فصول دیگر متفاوت است .به لحاظ آنچه که در مقیاس طبیعی دریافت می‌شود زمستان فصل سرما و فصل خواب طبیعت است و ما در آیین‌هایمان کاری کاملا بالعکس انجام می‌دهیم. یعنی در آغاز زمستان برای خورشید جشن تولد می‌گیریم.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: آیین‌های ما از جهتی با طبیعت نسبت دارند و در مرتبه دیگر خانواده در آنها موضوعیت دارد.

بهشتی ادامه داد:مناسبات اجتماعی ما با این آیین ها نسبت برقرار میکنند و این آیین ها باید تقویت کننده نهادهای اجتماعی باشند.این آیین ها باید تقویت کننده نهادهای اجتماعی باشند.آیین های زمستانی نوع مناسبات همراه با الفت ما را هم تقویت میکنند.

وی تصریح کرد:در مرتبه دیگر همه این آیین ها داستانی دارند و از جایگاه والایی در ادبیات ما را به خود اختصاص داده اند.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:همه آیین های زمستانی یک وجه قدسی دارند و به همین اعتبار است که پای بر زمین دارند و سرشان بالای ابرها است.

بهشتی افزود:نوروز در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از آن جهت که میخواهد با طبیعت نسبتی داشته باشد نوروز دریایی میشود و زمان تحویلش اوایل تابستان است.

وی اظهار داشت:آیین هایی چون یلدا و نوروز تکراری هستند ولی از آنجا که تکرار امر اصیل در اصل کسالت آور نیست و تکرار این امور اصیل ممدوح است.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:مهم ترین چیزی که منجر به انتقال فرهنگ در جامعه نسبت به یک فرد میشود سطح تماسش با مظاهر آن فرهنگ در جامعه است.در بین مظاهر فرهنگی وجه ناملموس خاصیت مؤثرتری دارد برای همین است که زبان در میان میان مظاهر ناملموس فرهنگی بیشترین اثر را در انتقال فرهنگ دارد.

بهشتی گفت:برپا کردن آیین های زمستانی تاثیر زیادی در انتقال فرهنگی دارند.

وی خاطرنشان کرد:همه در برخورداری از فرهنگ برابر هستند اما برخورداری با بهره‌مندی متفاوت است و تربیت به ما کمک می‌کند که بتوانیم این برخورداری از فرهنگ را به بهره‌مندی تبدیل کنیم و در این میان آیین‌های زمستانی ما را تربیت می‌کنند.

رضا سجودی،سرپرست مرکز میراث ناملموس تهران در بخش دیگری از این نشست فرهنگی گفت:بسیاری از آیین‌ها و رسوم سنتی در پیوندی استوار با طبیعت اتفاق می‌افتد و آیین‌ و رسوم‌های جوامع روستایی نیز ارتباط مستقیمی با طبیعت دارند.

وی خاطرنشان کرد: آیین‌های زمستانی در بسیاری از انواع و اشکال دیده می‌شود . پاسداری از این آداب و رسوم به معنی زنده نگه داشتن آنها در بستر واقعی است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرهنگ،دانش تعامل با محیط است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..