تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مالهما تاکتیکال؛ نسخه جدید ‌بلک‌واتر برای تربیت تروریست در سوریه

«فارین‌پالیسی» نوشت: تمرکز اصلی گروه «مالهما تاکتیکال» بر ارائه آموزش‌های تخصصی با هدف براندازی دولت بشار اسد و جایگزینی آن با یک دولت تکفیری است.

به گزارش مشرق،این نشریه آمریکایی در یادداشتی به توصیف نحوه تاسیس و فعالیت شرکتی پیمانکاری پرداخت که هدف آن ارائه آموزش‌های نظامی و تامین تسلیحاتی تروریست‌ها در خاک سوریه و جنگ علیه دولت اسد است.

در این مطلب آمده است: مردانی به شدت مسلح، حرفه‌ای و زره بر تن در حال دفاع از تانک‌ها، ساختمان‌ها و بعضا نیز تدریس فنون تاکتیکی هستند. گرچه عنوان چنین ویدئوهایی در«یوتیوب» به زبان سیریلیک روسی نوشته شده اما موسیقی پس‌زمینه آن شعاری اسلامی_به شکل نشید_ است که غالبا گروه‌های افراط‌گرا در فیلم‌های تبلیغاتی خود از آن استفاده می‌کنند. اما این مردان، جهادگرانی معمولی نیستند. آنها اعضای مالهما تاکتیکال(Malhama Tactical)، شرکت مشاوره‌ای و نخستین پیمانکار نظامی خصوصی و جهادی جهان(PMC) هستند.

مالهما تاکتیکال همانند شرکت بدنام«بلک‌واتر» یک مجموعه عظیم نظامی نیست بلکه متشکل از 10 جنگجوی حرفه‌ای با تبعیت ازبک و قفقاز_جمهوری اکثریت مسلمان در روسیه_ می‌باشد. اما اندازه یک مجموعه برای ارائه مشاوره نظامی چندان مهم نیست به ویژه در عصر رسانه‌های اجتماعی. این شرکت جنگ را در سراسر فضای مجازی ترویج داده و بازاریابی پیوسته‌ای در این زمینه انجام می‌دهد: برنامه‌های آموزش نظامی و تقویت روحیه جنگی این مجموعه در میان جهادی‌ها در سوریه و حامیان آنها در دیگر نقاط جهان شهرت دارد.

تمرکز اصلی گروه بر ارائه آموزش‌های تخصصی با هدف براندازی دولت بشار اسد و جایگزینی آن با یک دولت اسلامی سختگیر است. رهبر آنها جوانی 24 ساله و ازبک بوده که نام مستعار «ابورفیق» دارد. تنها چیزی که درباره وی شناخته شده این است که حساب‌های کاربری متعددی در شبکه‌های اجتماعی داشته و از اطلاعات نادرست و نام‌های جعلی برای فعالیت در این شبکه‌ها استفاده می‌کند. هدف وی از این کار فرار از هرگونه اقدامات نظارتی(در این شبکه‌ها) است. تقریبا در تمامی تصاویر و ویدئوهای که از وی در فضای مجازی منتشر شده، چهره‌اش پوشیده و به زبان روسی با لهجه ازبکی صحبت می‌کند.

این گروه از زمان تاسیس در مه 2016 در کنار گروه‌های دیگری مانند جبهه فتح‌الشام (زیرشاخه القاعده) و حزب اسلامی ترکستان (گروه افراط‌گرای اویغور از اهالی استان ناآرام سین‌کیانگ چین) فعالیت‌های تجاری خود را در سوریه آغاز کرده است؛ از انعقاد قرارداد برای جنگیدن تا ارائه آموزش و دیگر مشاوره‌های نظامی. طبق گفتگویی که «ابورفیق» با فارن‌پالیسی از طریق تلگرام داشته، علیرغم شکست‌های اخیر شورشیان در سوریه از جمله از دست دادن حلب، درخواست برای دریافت خدمات «مالهما تاکتیکال» همچنان به قوت خود باقی است.

اما ابورفیق نیز به فکر توسعه فعالیت‌های خود در دیگر نقاط افتاده است. بنا به گفته وی، گروهش مایلند در هر نقطه‌ای که مسلمان سنی‌مذهبی تحت ستم واقع شده، کار کنند. چین و میانمار جزو اماکنی هستند که جهاد می‌تواند به آنجا برود. اما او معتقد است مالهما تاکتیتکال باید به ریشه خود که جنگ در شمال قفقاز علیه دولت روسیه است، بازگردد. در ماه نوامبر، تبلیغات شغلی این گروه در فیس‌بوک منتشر شد که در آن از مربیان با تجربه جنگی برای پیوستن به گروه دعوت بعمل آمده بود.

 در این تبلیغات گروه به عنوان «تیمی دوستانه و مفرح» معرفی شده که بدنبال افرادی است که خواهان یادگیری و پیشرفت پیوسته و کار با جبهه فتح‌الشام باشند. در این تبلیغات حتی به مزایای مربیان از جمله استفاده از تعطیلات و مرخصی از جهاد به مدت یک روز در هفته اشاره شده است. نحوه این استخدام بیش از آنکه شبیه جذب نیرو در یک گروه افراط‌گرا با هدف انجام جنگ‌های وحشیانه و خشونت‌بار باشد به استخدام در شرکتی معتبر می‌ماند. گرچه مالهما تاکتیکال نخستین گروه پیمانکاری خصوصی به شمار می‌آید که بطور انحصاری به گروه‌های افراط‌گرا خدمات ارائه داده، اما دشواری‌هایی نیز برای ورود چنین گروه خارجی‌ای به عرصه جنگ سوریه وجود دارد.

هم‌اکنون شش سال از جنگ سوریه می‌گذرد و هزینه گزاف آن جان 400 هزار زن، مرد و کودک بوده است. در میان رقابت و آشوبی که داعش، جبهه فتح‌الشام و واحدهای حفاظت مردمی کرد بر سر خاک و نفوذ ایجاد کرده‌اند، عرصه سوریه به منفعتی برای پیمانکاران نظامی بدل شده؛ پیمانکارانی که رونق کار خود را در هر دو سوی مبارزه می‌بینند. به نوشته نشریه مترجم، نخستین نمونه از پیمانکاری خصوصی در سوریه«سپاه اسلاوها» ( Slavonic Corps) بود؛ شرکتی هنگ‌کنگی متشکل از نظامیان سابق روس که در سال 2013 همراستا با نیروهای دولتی(سوری) فعالیت مختصری انجام می‌دادند. بعد از مدت زمان کوتاهی مشخص شد که  آنها حمایت چندانی از دولت سوریه دریافت نمی‌کنند. این گروه در اکتبر 2013 و پس از شکست از شورشیان در یکی از بیابان‌های سوریه منحل شد. مزدوران آن به وطن خود، روسیه بازگشته و توسط سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) به اتهام مداخله در سوریه بازداشت شدند.

بعد از حضور رسمی کرملین در عرصه جنگ سوریه در سپتامبر 2015، حدود 1500 مزدور روس از گروه«واگنر» نیز به سوریه وارد شدند؛ گروهی بدنام و مرموز در روسیه که به نوشته اسکای‌نیوز، پیشتر در کنار جدایی طلبان شرق اوکراین فعالیت می‌کردند. ماموریت این گروه کمک به دولت بشار اسد بود و برخلاف اسلاوها، از پشتیبانی دولتی روسیه نیز بهره‌مند بودند. یکی از فرماندهان سابق سرویس اطلاعات نظامی روسیه رهبری گروه مذکور را بر عهده داشت. واگنر در حال حاضر در خاک سوریه فعال است.

همزمان گروه‌های روسی‌زبانی نیز در سوریه حضور دارند که علیه دولت اسد می‌جنگند. گروه صوفان یکی از آنهاست که 4700 جنگجوی خارجی غالبا از اتباع چچن و داغستان را در سوریه گسیل کرده است. این جنگجویان عموما با تسلیحات و آموزش‌های نظامی کامل وارد سوریه شده و سالها تجربه مبارزه با دولت روسیه در کوه‌های چچن و داغستان در دهه‌های 1990 و 2000 را نیز دارند. این جنجگویان به شدت از سوی شورشیان محلی موردقبول واقع شده‌اند چراکه نرخ کشتاری که ایجاد می‌کنند به ماتب بیشتر از مبارزان محلی است. اکثر آنها به عنوان مشاور، دلال اسلحه و در مواردی نیز مبارزان ارشد فعالیت می‌کنند.

ابورفیق در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با«فارن‌پالیسی» گفته که وی از ازبکستان به روسیه رفته و پس از تشکیل خانواده در آنجا، به یکی از زبده‌ترین واحدهای نظامی دولت روسیه پیوسته است؛ گروهی از نیروهای هوابرد معروف به VDV. وی در سال2013  راهی سوریه شده و بجای پیوستن به یک گروه، تا پیش از تاسیس مالهما در سال 2016، مستقل عمل می‌کند. طی سال 2016، واحدهای مالهما تاکتیکال گروه شورشی اسلامگرا و افراطی احرارالشام و نیز جبهه فتح‌الشام را تحت آموزش قرار داده تا به جنگ علیه دولت سوریه در حلب بپردازند. هزینه دریافت چنین آموزش‌هایی چندان ارزان نیست و حدود 800 دلار در هر جلسه برآورد شده است. برای گروه‌های جهادی که توان پرداخت چنین مبلغی را دارند آموزش‌های مالهما تاکتیکال ارزش چنین مبلغ گزافی را دارد.

گرچه بنا به اظهارات ابورفیق هدف اصلی گروه ارائه آموزش‌های نظامی به گروه‌های شورشی در سوریه و همچنین تامین تجهیزات جنگی برای آنها بوده اما به گفته یکی از منابع شورشیان، در سپتامبر 2016 مالهما با حزب اسلامی ترکستان برای دفع حمله نیروهای اسد به جنوب حلب همکاری نمود. این گروه در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور پررنگی دارد. علیرغم مسدودشدن حساب های کاربری گروه، تبلیغات آن در فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و رسانه‌های اجتماعی روسی دیده می‌شود. راهنمایی‌های آنلاین برای جهادی‌ها از جمله آموزش نحوه ساخت فوری نارنجک، پاکسازی تسلیحات و جنگ شهری از دیگر فعالیت‌های مالهما در فیس بوک و توئیتر است. حتی جلسات آموزشی آنلاین نیز توسط مدرسان گروه برگزار می‌شود. ابورفیق هدف خود را فراتر از کسب درآمد می‌داند. او می‌گوید:«ما هدفی متفاوت داریم: مبارزه برای یک ایده، جهاد علیه اسد.» ابورفیق هم اکنون از سوی روسیه یک تهدید تروریستی بزرگ به شمار می‌آید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مالهما تاکتیکال؛ نسخه جدید ‌بلک‌واتر برای تربیت تروریست در سوریه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..