گروه حوزههای علمیه: استاد تفسیر حوزه گفت: امام در مباحث ولایت فقیه حکم را فراتر از حکومت به معنای قضاوت گرفتهاند و آن را به ولایت تعبیر کرده است و قضاوت یکی از شعب و شئون ولایت است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز 26 بهمن در تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: خداوند در این سوره اشاره به اعطای حکم و علم به انبیاء کرده است که مراد از علم معلوم است.وی افزود: حکمت در معنای قرآن یعنی استواری و استحکام و حرکت بر مبنای یک منطق درست و ممکن است به معنای حکومت باشد که مشهور آن را قضاوت، معنا کردهاند و قضاوت به معنای خاص مد نظر آنان بوده است.
هادوی تهرانی بیان کرد: امام در مباحث ولایت فقیه حکم را فراتر از حکومت به معنای قضاوت گرفتهاند و آن را به ولایت تعبیر کرده است و قضاوت یکی از شعب و شئون ولایت است که با این تفسیر ولایت تشریعی مد نظر است.
این استاد حوزه همچنین در تفسیر سوره مومنون بیان کرد: قرآن فرموده که بشر اگر به فطرت خود رجوع کند حقانیت خداوند و دستورات او را درک میکند اما ارادهای برای این کار ندارد به همین دلیل میدانیم برخی امور سبب جهنمی شدن است ولی باز هم مرتکب آن میشویم.
وی اظهار کرد: اگر انسان تصور کند که در هنگام غیبت اکل میته برادر میکند کمتر سراغ این گناه میرود ولی ما سعی میکنیم این مسایل را فراموش کنیم تا کار خودمان را انجام دهیم به همین دلیل مومن در هنگام گناه، ایمان خود را کنار میزند.