تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرمت ۱۸:۹ یونیویزیوم چیست

فرمت ۱۸:۹ در گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ استفاده خواهد شد و راه خود را به دنیای سریال‌های تلویزیونی باز کرده است. اما این فرمت چیست و چرا شرکت‌ها به آن علاقه دارند؟ با زومیت همراه باشید.

در چند ماه اخیر فیلم‌های زیادی در سرویس پخش نت‌فلیکس و سایر شرکت‌ها با فرمت ۲:۱ یونیویزیوم فیلم‌برداری و منتشر شده‌اند. در کنار این، گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ نیز به دنبال استفاده از ابعاد ۱۸:۹ در نمایشگرهای خود هستند. این فرمت که به‌تازگی بر سر زبان‌ها افتاده است، تصاویر بیشتری در فریمِ تصویر جا می‌دهد و به دستگاه‌ها اجازه خواهد داد که بلندتر و باریک‌تر باشند. همچنین جداسازی صفحه در اندروید نوقا (با توجه به عرض صفحه) بسیار بهتر انجام خواهد شد.

زمانی که ال‌جی گوشی جدید خود را با صفحه نمایش ۵.۷ اینچی و رزولوشن ۲۸۸۰x۱۴۴۰ معرفی کرد، بسیاری این تغییرات را به پای ماجراجویی‌های معمول این شرکت گذاشتند. زیرا ال‌جی در سال‌های گذشته گوشی‌های ماژولار را به بازار عرضه کرده و در محصولات سری وی خود از بیش از یک صفحه نمایش استفاده کرده است. با این تفاوت که ال‌جی این تغییرات را در پرچم‌دار جدید خود، یعنی جی ۶ معرفی خواهد کرد. باید توجه کرد که معرفی یک صفحه نمایش با ابعاد ۱۸:۹ (۲:۱) در یک گوشی پرچم‌دار پیش از این بی‌سابقه بوده است. بسیاری از پرچم‌دارهای امروزی از ابعاد ۱۹:۶ استفاده می‌کنند که مشابه فرمت استاندارد HD صفحه‌های عریض (۱:۷۸:۱) در تلویزیون‌های خانگی است.

در ادامه‌ی این موج جدید، اکانت توییترِ evleaks اعلام کرده است که گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس نیز با صفحه نمایش ۱۸.۵:۹ عرضه خواهند شد. شاید بپرسید چرا این گوشی‌ها نیم اینچ بلندتر از فرمت ۲:۱ هستند؟ شاید این ابعاد به معنی باشد که صفحه نمایش در اصل ۱۶:۹ خواهد بود که در اطراف خود از انحنا برخوردار است. اطلاعات جدیدی که توسط سی‌نت کره منتشر شده است، نشان می‌دهد که صفحه‌نمایش این گوشی ۵.۸ اینچی خواهد بود و اگر در گوشه‌ها دارای خمیدگی باشد، صفحه‌ای مسطح به اندازه‌ی ۵.۶۳ اینچ ارائه می‌کند که نسبت ابعاد آن ۱۸.۵:۹ خواهد بود. در نتیجه اس ۸ پلاس (یا هر نام دیگری که سامسونگ بر نمونه‌ی بزرگ‌تر این گوشی خواهد گذاشت) در حالت مسطح ۶.۲ اینچ خواهد بود. هرچند پس از خم شدن گوشه‌ها، این صفحه به ۶.۰۸ تبدیل می‌شود و همان‌طور که می‌شود حدس زد به ابعاد ۱۸.۵:۹ خواهد رسید. چرا ۱۸.۵ به‌جای ۱۸؟ نیم اینچ انتهایی احتمالا برای نوار دکمه‌هایی استفاده خواهد شد که طبق گزارش‌ها در اس ۸ و اس ۸ پلاس تعبیه خواهند شد. البته ممکن است این عدد به دلیل گوشه‌های گرد این تلفن همراه به دست آمده باشد. در هر حال ابعاد انتخابی برای بخشی از صفحه نمایش که در دیدرس خواهد بود، بیشتر به ۲:۱ نزدیک است تا فرمت سنتی ۱.۷۸:۱.

galaxy s8

اما استاندارد ۲:۱ (۱۸:۹) دقیقا چیست؟ این استاندارد یونیویزیوم نام دارد و هنوز در بین سازندگان و خریداران چندان محبوب نیست. همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، این استاندارد قصد دارد فرمت اچ‌دی ۱.۷۸:۱ (۱۶:۹) را با استاندارد ۲.۲۰:۱ فیلم‌های سینمایی (معروف به فرمت ۷۰ میلی‌متری) در کنار هم قرار دهد. بنیان‌گذار این استاندارد، ویتوریو استورارو، توضیح می‌دهد که در آینده تمامی تصاویر ویدیویی تنها و تنها از همین دو فرمت استفاده خواهند کرد. پس هدف یونیویزیوم این است که فرمتی بسیار نزدیک به میانگین این دو (۲.۲۰ و ۱.۷۸) به دست آورد تا به این ترتیب نیازی به بریدن تصویر برای نمایش ویدیوهای مختلف در دستگاه‌های متفاوت نباشد.

شاید این توضیحات به نظر غیرکاربردی برسد؛ اما نباید فراموش کرد که استاندارد فعلی صفحات عریض (۱۶:۹) نیز به‌عنوان میانگین دو فرمت ۴:۳ تلویزیون‌های قدیمی و فرمت لنزهای سینما-اسکوپ که برای ضبط فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شد، به دست آمد. از سال ۲۰۰۹ اکثر تلویزیون‌ها، رایانه‌ها و تلفن‌های همراه از فرمت ۱۶:۹ در صفحات نمایش خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل ممکن است در آینده نیز شرکت‌های بزرگ از ترکیب دو فرمت رایج امروزی برای رسیدن به یونیویزیوم استفاده کنند. شاید به همین دلیل گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ هردو صفحات نمایش خود را با در نظر گرفتن آینده‌ و رایج شدن فرمت ۲:۱ طراحی کرده‌اند. سامسونگ همچنین در نوت ۷ از صفحه‌نمایشی با استاندارد HDR100 استفاده کرد تا نشان دهد با استفاده از استانداردهای نه‌چندان رایج غریبه نیست.

با وجود اینکه این فرمت هنوز چندان رایج نیست، تا همین‌جا نیز بسیاری از سریال‌های بزرگ تلویزیونی مانند خانه‌ی پوشالی و ترنسپرنت در فرمت ۲:۱ منتشر شده‌اند و سریال جدید نت‌فلیکس به نام فرانتیِر نیز از همین فرمت و کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند.

پس آیا در آینده صنعت تلفن همراه به سمت استفاده از این استاندارد خواهد رفت؟ نمی‌شود سریع قضاوت کرد و باید منتظر ماند و توضیحات سامسونگ و ال‌جی را درباره‌ی این تغییرات جدید شنید. هرچند استفاده این استاندارد کمک خواهد کرد که گوشی‌های آینده باریک‌تر باشند و راحت‌تر در دست جا بگیرند. تغییری که شاید بسیاری از شرکت‌ها را به سمت ۲:۱ جذب کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرمت ۱۸:۹ یونیویزیوم چیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..