تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رزمندگانی که آب و دریا ندیدند؛غواص و خط شکن شدند/شهر غواصان دریا دل و خط شکن المان ندارد

ساعت: 10:13 منتشر شده در مورخ: 1395/11/26 شناسه خبر: 1038572

به بهانه برگزاری شب خاطره غواصان دریا دل در زنجان؛

با وجود اینکه شهر زنجان به دریا و آب راه ندارد، اما در دوران هشت سال دفاع مقدس غواصانش چنان خوش درخشیدند که مقام معظم رهبری مدال شهر غواصان دریا دل را به زنجانی ها تقدیم کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; رزمندگان استان زنجان در هشت سال دوران دفاع مقدس چنان خوش درخشیدند که امروز نام و یاد آنها، بر سر زبان ها افتاده و در هر شهر و کشوری نام زنجان با دریادلانشان شناخته می شود.

با وجود اینکه زنجان شهری بدون دریا است اما دلاور مردی های رزمندگانش در عملیات های آبی و غواصی موجب شد تا هم دریار خط شکنان باشد و هم شهر غواصان دریا دل، این مدال کمی نیست که در بین همه رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس هم خط شکن باشی و هم دریا دل.

در هشت سال دفاع مقدس هرکس در هر شرایطی که بود برای دفاع از میهن اسلامی ایران برخواست و سلاح بدست گرفت تا انقلاب اسلامی ایران که با خون هزاران شهید به ثمر رسیده بود به دست نااهلان و نامحرمان انقلاب نیفتد. کشاورز، معلم، دانشجو، بازاری، کارگر و همه و همه به پا خواستند تا انقلابی را که با رهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) و با شهادت هزاران شهید به ثمر رسانده بودند حفظ کنند.

 استان‌ های مختلف کشور در ایام جنگ به اسم‌ های مختلفی مشهور شدند که در این میان استان زنجان یکی از استانهایی است که در اکثر عملیات‌ها بسیجیان این استان به عنوان خط شکن درجبهه‌ ها حضور داشتند و از کیان مقدس ایران اسلامی دفاع می‌ کردند. ولی رزمندگان زنجانی درمیان به غواصان در یادل شهرت دارند و اکثر شهدای این خطه که حدود 3 هزار نفر است درآب‌ های جنوب در هنگام شناسایی و یا حمله به دشمن از طریق آب به شهادت رسیده‌اند.

انقدر این افتخار آفرینی ها ارزشمند است که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شهر زنجان و با حضور در میان مردم تاکید کردند: "در دوران دفاع، شهر زنجان و غواصان دریادل زنجانی و نیروهای مسلح آن نقش ‌های برجسته‌ ای را ایفا کردند. همانطور که امروز ورزشکاران زنجانی در رشته واترپلو یکی از تیم‌ های برتر کشور هستند و اختصاص بسیاری از مدال‌ها و رکوردها در رشته شنا نیز نشان از علاقه جوانان این شهر به شنا دارد، در گذشته و در ایام جنگ نیز جوانان این شهر به شنا علاقه داشتند و همین امر باعث می‌شد تا آنها جزء غواصان صحنه‌های دفاع مقدس باشند و در این راه به شهادت برسند".

این افتخار بزرگی است که مقام معظم رهبری از رزمندگان زنجانی به عنوان غواصان دریا دل و خط شکن نام می برند، برنامه های مختلفی در راستای معرفی شهر زنجان به عنوان شهر غواصان دریا دل و خط شکن برگزار شده است اما هنوز المانی که نشان دهد زنجان به چنین لقبی مزین است، هیچ جای شهر و ورودی های زنجان دیده نمی شود.

 استان زنجان در طول هشت سال دفاع مقدس حدود 3 هزار شهید تقدیم کرده است که حدود 30 درصد آنها متشکل از غواصان دریادل بودند.

استان زنجان با وجود اینکه از آب و دریا فاصله دارد ولی در طول جنگ به شهرغواصان در یادل معروف شده است و درعملیات‌های کربلای 4 و 5 والفجر 8 و بسیاری از عملیات‌های دیگر 2 گردان از زنجان به عنوان غواصان خط شکن حضور داشتند.

دلاوری‌های غواصان زنجانی در عملیات‌های مهم در طول هشت سال جنگ تحمیلی، زنجان را به‌عنوان دیار غواصان دریادل نامید و این در حالی است که در این دیار نشان و نمادی که مختص معرفی شهدای غواص باشد مشاهده نمی‌شود و تنها از این افتخار نامش را یدک می‌کشیم.

مراحل اجرایی ساخت المان غواصان دریادل و خط شکنان زنجان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر زنجان از تیر ماه سال جاری آغاز شد.

با برگزاری جلسات متعدد برای ساخت یادمان های دفاع مقدس در شهر زنجان، مرحله طراحی با موضوع یادمان غواصان دریادل و خط شکنان آغاز شد اما این طرح نه تنها به هفته دفاع مقدس و بسیج نرسید، بلکه در دهه فجر نیز بهره برداری از آن میسر نشد.

این در حالی است که رئیس حوزه هنری زنجان از آماده بودن طرح خبر داد و گفت: مکان یابی نصب المان هنوز انجام نشده است.

زنجان با وجود افتخار آفرینی های مختلف در دوران دفاع مقدس از المانی که نشان دهد این شهر، شهر غواصان دریا دل است برخوردار نیست.

"مهدیخانی" مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در این زمینه معتقد است، در سطح شهر المان ‌های مربوط به فرهنگ و آثار میراث‌ فرهنگی و صنایع‌ دستی به‌ خوبی مشهود است و این نیز در جای خود نیاز کشور است، ولی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس چنین اقداماتی انجام نشده است.

رئیس حوزه هنری استان زنجان نیز گفت: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواصان دریادل شب خاطره غواصان دریادل در زنجان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه خلاء و کمبودهایی در برنامه های فرهنگی و هنری و اجتماعی و ضرورت ظهور و بروز آن در دیار غواصان دریادل احساس می شود، افزود: به منظور تبیین این مهم برنامه های شب خاطره، آثار هنری، نقاشی دیواری و ... می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی با بیان اینکه سردار علی اکبر پورجمشیدی، سردار اوصانلو، فرمانده قرارگاه شمال غرب کشور، سردار عباسی اولین فرمانده زنجانی، سردار منصور عزتی فرمانده سابق دانشکده افسری سپاه میهمان این برنامه هستند، تصریح کرد:بیان خاطره و سختی های غواصی با حضور فرماندهان و غواصان دریا دل زنجانی در این برنامه مورد تاکید است.

این مسئول از حضور  سردار ارجمندفر مسئول عملیات نیروی زمنی سپاه و سردار ناصر بیات در این برنامه خبر داد و گفت:در این شب خاطره تلاش می شود غواصان بازمانده از جنگ تحمیلی در نشستی صمیمانه گپ و گفتی داشته باشند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان تعداد شهدای غواص دفاع مقدس استان زنجان را 72 نفر عنوان کرد و گفت: این مراسم 29 بهمن،ساعت 20 در حسینیه هیات رزمندگان اسلام در بلوار 22 بهمن زنجان برگزار می شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رزمندگانی که آب و دریا ندیدند؛غواص و خط شکن شدند/شهر غواصان دریا دل و خط شکن المان ندارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..