تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرمساری خوزستان برای کیست؟/ سرنخ «آشتی ملی» به نهضت آزادی رسید/ منتقد IPC تبرئه شد/ محکومیت یک جاسوس در مشهد

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********


جمع‌آوری کتاب‌های دارای نام خلیج‌فارس/ حضور 2 وزیر در هیئت مدیره سرخابی/ توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی کیهان  

سرنخ عملیات فریب «آشتی ملی» به گروهک نهضت آزادی رسید


عضو گروهک نهضت آزادی فاش کرد که عملیات فریب «آشتی ملی» را این گروهک‌ سر زبان اصلاح‌طلبان انداخته است.


در حالی که طی 2 هفته اخیر، امثال خاتمی و تاج‌زاده و راکعی و مرعشی مدعی آشتی ملی شده‌اند، محمد توسلی عضو گروهک نهضت آزادی در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای توسط دوستان ما امضا و منتشر شد که ضمن آن ضرورت همین مسئله آشتی، وفاق ملی و همدلی را مطرح کرده بودیم. زیرا بحران‌ها و تهدیدهایی که در سطح منطقه و جهانی وجود دارد ایجاب می‌کند که ما منافع ملی و امنیت ملی را در اولویت قرار بدهیم و اختلاف‌سلیقه‌های تحلیلی را کنار بگذاریم.


وی افزود: باید در این زمینه کار توضیحی انجام شود. همان‌گونه که آقای تاجزاده هم دراین‌باره توضیحات تکمیلی ضروری ارائه کرده‌اند. به عقیده ما باید در شرایط کنونی راهبرد «همه با هم» که 38 سال قبل در فضای جامعه موجود بود و زمینه آن تحول بزرگ را فراهم ساخت؛ یعنی همان فضا و شرایطی که در اوایل انقلاب در کشور حاکم بود امروز نیز مدنظر قرار گیرد.

برای این منظور می‌توان التزام به قانون اساسی و پایبندی به اصول و آرمان‌های اصیل انقلاب را ملاک و معیار این راهبرد قرارداد و در این چارچوب و در راستای منافع و اتحاد ملی مناسبات تنظیم گردد.


این اظهارات در حالی است که سران نهضت‌ آزادی با وجود تظاهر به همراهی با انقلاب، جذب لانه جاسوسی آمریکا شده بودند و قول می‌دادند که به واسطه بر‌گرداندن مردم و روحانیت به خانه‌ها و مساجد، انقلاب را به پایان برسانند. آنها در ماجرای جنگ تحمیلی نیز با منفی‌بافی و انتشار شب‌نامه، نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کردند.


حضرت امام(ره) 19 بهمن 1366 و در پاسخ نامه محتشمی وزیر کشور وقت که در مورد صلاحیت اعضای نهضت آزادی برای کاندیداتوری و فعالیت حزبی استناد کرده بود، تصریح فرمودند: «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی... پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و دراین‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است... در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن‌کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین - این فرزندان عزیز مهندس بازرگان - بیشتر و بالاتر است... نتیجه آن که نهضت به اصطلاح‌ آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».

عملیات روانی با خبر دروغ


روزنامه شرق پس از چند روز فضاسازی و بازی تیتری با حصر دو تن از سران فتنه، در توضیحی چند خطی به دروغ بودن این فضاسازی اذعان کرد!


این روزنامه پیش از این در تیترهای بزرگ، برای سران فتنه معرکه‌گیری کرد و از جمله در تیتر اول روز شنبه نوشت؛ «واکنش‌ها به خبرهای تازه درباره حصر - چراغ سبز برای دیدار محصوران»، شرق اما دیروز از دروغ بودن فضاسازی خود خبر داد بدون اینکه همین توضیح را در تیتر اول خود منعکس کند یا حتی کوچک‌ترین تیتری را به موضوع اختصاص دهد!


این روزنامه دیروز در گزارشی چند خطی نوشت: در روزهای پایانی هفته گذشته، انتشار برخی نقل‌قول‌ها موجب شد گمانه‌زنی درباره پیشرفت احتمالی در حل مسئله حصر، به سرخط خبرهای رسانه‌ها تبدیل شود. در همین پیوند ماجرای دیدار با محصوران، نخست از نشست علی مطهری، نایب رئیس مجلس در دانشگاه فردوسی مشهد سر زبان‌ها افتاد. کمی بعدتر علی مطهری خبر منتشر شده از سوی ایسنا را تصحیح کرد و گفت دیداری با محصوران نداشته، اما تلاش‌ها و برنامه‌هایی در راه است تا بتواندبا سه شخصیت سیاسی در حصر گفت‌وگو داشته باشد.


شرق می‌افزاید: اکنون پیگیری‌ها حاکی از آن است که دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول در ماجرا، همچون گذشته، مشغول انجام وظیفه خود در این رابطه هستند و آنچه به تازگی دراین‌باره مطرح شده، صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای بوده است.

زیان 22 هزار میلیاردی سهامداران بورس در یک سال اجرای برجام


همزمان با یک سالگی اجرای برجام، 22 هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بورس از بین رفت.
به گزارش مشرق، در حالی که بنابر اعلام مسئولان دولتی،  در سال جاری رشد اقتصادی بی‌سابقه 7/4 درصدی حاصل و اقتصاد از رکود خارج شده؛ بازار سرمایه که دماسنج اقتصادی محسوب می‌شود، حال و روز خوشی ندارد و آمارهای مثبت اقتصادی را تایید نمی‌کند.


در صورتی که ادعاهای دولتمردان درباره رشد بی‌سابقه اقتصادی واقعیت داشت؛ باید آثار آن در سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز پدیدار می‌شد. اما کاملا برخلاف آمارهای دولتی، بورس در سال جاری نه تنها در جا زده بلکه سقوط چشمگیری هم کرده است.


در ابتدای سال 95 ارزش بازار سهام در بورس تهران 344 هزار میلیارد تومان بود اما با زیان‌ده شدن بسیاری از شرکت‌های بورسی، هم‌اکنون ارزش بازار سهام به 322 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.


زیان 22 هزار میلیارد تومانی سهامداران در بورس در سال جاری که اولین سال اجرای برجام محسوب می‌شود، پیام مهمی به مسئولان دولت یازدهم مخابره می‌کند. برخلاف آمارهای رشد اقتصادی که کاملا محرمانه توسط بانک مرکزی و مرکز آمار تهیه می‌شود و امکان دستکاری آنها بالا است، امکان دستکاری شاخص بورس به علت شفافیت بازار سرمایه، بسیار ضعیف است.


آمارهای بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص بورس از رقم 81 هزار در ابتدای سال 95 هم‌اکنون به حدود 76 هزار سقوط کرده است. این نزول 5 هزار واحدی، به خوبی شرایط نامساعد شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد.

بی‌بی‌سی هم لفاظی خاتمی را جدی نگرفت


شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی تاکید کرد از نگاه حاکمیت امثال خاتمی باید توبه کنند و مجازات شوند و ادعای آشتی ملی خاتمی نسبتی با واقعیت‌های سیاسی مستقر برقرار نمی‌کند.


بی‌بی‌سی در تحلیلی به قلم «مرتضی- ک» از اعضای متواری گروهک ملی- مذهبی نوشت: خاتمی بار دیگر بر اهمیت آشتی ملی تاکید کرده است. اما رهبر جمهوری اسلامی بر کلیدواژه فتنه و فقدان بصیرت برخی همراهان سابق انقلاب تاکید می‌کند.


بی‌بی‌سی افزود: پیروزی روحانی در انتخابات 92 نیز نتوانست در نگاه و نحوه مواجهه هسته اصلی قدرت در جمهوری اسلامی نسبت به اصلاح‌طلبانی که «غیرخودی» شده بودند، تغییر محسوسی ایجاد کند... در فروردین 1394 پس از درگذشت مادر خاتمی، رهبری پیام تسلیت خود را به صورتی عام منتشر کرد. رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر و در اسفند ماه 1393 نیز پس از درگذشت خواهر خاتمی، پیام تسلیت خود را خطاب به مادر وی (همسر آیت‌الله خاتمی) ارسال کرده بودند.


در مناسبات شخص اول نظام و خاتمی چیزی هنوز تغییر نکرده است؛ پرسش مهم آن است که هسته اصلی قدرت چه نیازی به مصالحه با خاتمی و اصلاح‌طلبان می‌بیند؟ آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخابات پرمناقشه و ابهام 1388 در دو مقطع انتخاباتی دیگر به مدیریت مشارکت شهروندان در روندهای سیاسی دست زده است.


او در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و در اظهارنظری مهم از «حق‌الناس» گفت بر مشارکت گسترده شهروندان تاکید کرد؛ و برای تشویق مشارکت در انتخابات مجلس و خبرگان 1394 هم اعلام کرد که «حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد؛ انتخابات مال رهبری نیست؛ همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند.»


دو انتخابات مزبور تا حد زیادی پرسش‌ها و مشکلات مرتبط با انتخابات 1388 را به حاشیه برد. وقتی «بحران مشروعیت» وجود ندارد چه ضرورتی برای بازگشت به گذشته وجود دارد؟ افزون بر این، و در سطحی دیگر، گسترش حضور ایران در منطقه (به خصوص سوریه)، نظام را واجد اعتماد به نفسی مشدد کرده است.


بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: در شرایطی که مهم‌ترین بازوهای رسانه‌ای کانون مرکزی قدرت (مانند روزنامه کیهان) به تکرار از ضرورت توبه و طلب عفو توسط جنبش سبز و دیگر کنشگران همدل با آنها (از جمله خاتمی) گفته‌اند؛ به نظر می‌رسد «آشتی» مورد نظر خاتمی نسبتی با واقعیت‌های سیاسی مستقر برقرار نخواهد کرد.


خاتمی در سخنان خود در حالی به پیامدهای خطرخیز روی کار آمدن ترامپ در آمریکا برای ایران اشاره کرده، که معلوم نیست رهبر جمهوری اسلامی، ارزیابی مشابهی از این تهدید داشته باشد.


یادآور می‌شود درباره امثال خاتمی که توبه خالی کفایت نمی‌کند و امثال وی به خاطر وطن‌فروشی و جفاهای بزرگی که در حق نظام و ملت کرده‌اند، باید مجازات هم بشوند.

اذعان رئیس بانک مرکزی /تحریم‌های بانکی مهم برطرف نشده است


رئیس بانک مرکزی اذعان کرد برخلاف برخی ادعاها درباره دستاوردهای برجام، روابط بانکی خارجی همچنان در محدودیت به سر می‌برد.


روزنامه جوان در گزارشی نوشت: تناقض آشکاری میان آنچه سیف اشاره کرد و ادعاهای مسئولان دولتی و حتی خود سیف درباره برقراری ارتباط‌های بانکی وجود دارد. وی گفته است «تک نرخی شدن ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی دارد و در زمان حاضر روابط بانکی بین‌المللی در حد نیاز وجود ندارد».


از زمانی که سیف از گشایش‌های مکرر بانکی سخن گفته و در پی آن دهها خبرنگار را به بانک مرکزی برد تا نشان دهد روابط بانکی - بین‌المللی برقرار است تا چهارشنبه  گذشته که وی شرط تک نرخی شدن ارز را نیازمند روابط بانکی بین‌المللی دانسته حدود 10 ماه می‌گذرد. این تناقضات آشکار درباره دستاوردهای برجام همان چیزی است که از کاه کوه ساختیم و از درون‌زایی اقتصاد غفلت کردیم.


مقامات دولتی و اقتصادی بعد از مدتی مشکل کار را ادامه تحریم‌های بانکی بر اساس مراودات دلاری عنوان کردند و مدعی شدند مبادلات یورویی مشکلی ندارد اما دیری نپایید که اخبار غیررسمی از محدودیت ارتباطی بانک‌ها مخابره شد و علت نیز عدم همکاری بانک‌های بزرگ سایر کشورها بود. این محدودیت همچنان ادامه دارد.


با این حال هنوز مدتی از این خبر نگذشته بود که برای پنهان کردن ناکارآمدی برجام در حوزه بانکی اخبار جدید مخابره شد ولی در کنار این اخبار همچنان برجام آفتاب تابان بود یا ابری که ممکن است زود از بالای سر ما رد شود! برای این سناریو ناگزیر به ناکارآمدی بانک‌های داخلی اشاره شد و اینکه بانک‌های داخلی صورت‌های مالی قابل اتکا که براساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم شده باشد، نداشته‌اند و بانک‌های خارجی اعتماد کافی به سیستم بانکی را ندارند.


اگرچه این استدلال برای اکثر بانک‌ها به خصوص بانک‌های با مدیریت دولتی صدق می‌کند اما بانک‌های خصوصی‌ای وجود دارند که نه تنها استاندارد «بال 3» (نسبت کفایت سرمایه بالای 15 درصد) را دارد هستند بلکه نسبت کفایت آنها بالاتر از این استاندارد بوده و حتی برخی بانک‌ها نیز توسط موسسه‌ای آلمانی استانداردهای مقابله با پولشویی را نیز پیاده‌سازی کرده‌اند ولی همچنان این بانک‌ها هم با محدودیت‌های مراودات بانکی در خارج از کشور مواجهند هر چند بانک مرکزی ادعا دارد پیام‌رسانی مالی را از طریق سایت سوئیفت انجام می‌دهد و دیگر مانند ایام تحریم از تلکس رمزدار و فکس استفاده نمی‌کند!


به هر حال به رغم تمام ادعاهایی که ارائه شده می‌توان نتایج برجام در حوزه بانکی را در دو جمله اصلی سیف استخراج کرد که گفته است: «تقریبا هیچ» و «تک نرخی شدن ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی دارد.»


رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تک نرخی شدن قیمت ارز گفته است: برای تک نرخی شدن نرخ ارز نیاز به روابط بانکی بین‌المللی گسترده‌ است. این کار پیش‌نیاز و مقرراتی دارد که کاملا در این جهت اقدام شده اما نیاز به پیشرفت در این زمینه است.


جوان در پایان می‌نویسد: همین 20 روز پیش بود که بعد از ادعای روحانی رئیس‌جمهور مبنی بر «انتقال پول فروش نفت به کشور بدون اشکال انجام می‌شود» نه فقط شاهدان داخلی که شاهد خارجی هم از چین رسیده و آن را در قلب تهران رد کرد. رئیس اتاق بازرگانی چین گفته بود: ما هنوز منتظر خبر خوش لغو تحریم‌های بانکی هستیم. نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است و کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، گفته بود: زمانی می‌توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود. به علاوه اطلاعات به دست آمده خبرنگار ما حاکی از آن است که بخشی از منابع ارزی ما نیز به گفته مسئولان داخلی در اختیار یکی از کشورهای همسایه است که بنا به دلایل نامعلومی از پرداخت آنها سر باز می‌زند.

 ایران

 
توقف تفحص از شهرداری با سفارش های خاص


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با انتقاد از نحوه مدیریت طرح تفحص از شهردار تهران در کمیسیون عمران گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران همچنان با سنگ‌اندازی متوقف مانده و این مسأله تبدیل به علامت سؤال بزرگی برای متقاضیان تفحص شده است.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با ایلنا افزود: درحالی که هیچ گروه از نمایندگان مخالفتی با انجام تفحص‌های مختلف ندارد و روز یکشنبه نیز به دو مورد از این تفحص‌ها رأی مثبت داده شد، متأسفانه دست‌هایی در کار است که تفحص از شهرداری پیش نرود. به گفته وی، دست‌های پشت پرده یا سفارش‌های خاص در مورد تفحص از شهرداری تهران منجر به این شده که بی‌دلیل مته به خشخاش گذاشته شده و در مسیر انجام این تفحص سنگ‌اندازی می‌شود.

سید هادی بهادری، نایب رئیس کمیسیون عمران هم  گفت: آقای قالیباف در چند جلسه گذشته با کمیسیون عمران به واگذاری املاک نجومی اذعان داشت و البته گفت 250 مورد نبوده و تنها 120 ملک از سوی شهرداری واگذار شده که مدعی شده مجوز قانونی برای این واگذاری‌ها داشته‌اند.

نشریه امریکایی: بدون ایران نمی‌توان بر داعش غلبه کرد


نشریه امریکایی هافینگتون پست نوشت: نمی‌توان بر داعش غلبه کرد مگر اینکه ائتلافی با حضور ایران شکل بگیرد. به گزارش ایرنا، این نشریه افزود: حقایق میدانی در سوریه و عراق نشان می‌دهد که به خاطر حضور ایران غلبه بر تروریست‌های داعش در حلب و موصل محقق شد.

این نشریه همچنین در یادداشتی، نسخه ترامپ در به‌کارگیری افراد نزدیک به گروه تروریستی منافقین و استفاده از این گروه تروریستی علیه ایران را ناکارآمد خواند و نوشت این اقدام جایگاه امریکا را در جهان تنزل می‌دهد.

 تحلیل انتخاباتی رویترز درباره ایران


خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که رویکردهای تخاصمی ترامپ به حفظ جایگاه روحانی در انتخابات آینده کمک خواهد کرد. به گزارش «انتخاب»، در بخشی از این گزارش آمده است: در انتخابات آینده و با توجه به رویکردهای خصمانه دولت جدید امریکا، تندروهای ایران به نظر می‌رسد از تلاش‌هایشان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری توسط جناح متبوع‌شان دست‌کم برای مدتی دست کشیده‌اند.

به نوشته این رسانه، حامیان روحانی اما  نگرانند که حتی با وجود اینکه تندروها دیگر به دنبال حذف روحانی نیستند، به دنبال استفاده از مزایای رویارویی با دولت ترامپ به هر نحوی شده باشند. به گفته یکی از مقامات سابق ایران که به روحانی هم نزدیک است، آنها برای سفت کردن جای پایشان در قدرت هرکاری برای تحریک ترامپ خواهند کرد. آنها با تبدیل روحانی به یک فرد ضعیف شده سعی می‌کنند از تغییر موازنه قدرت در ایران جلوگیری کنند.

محکومیت یک جاسوس در مشهد


سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: فردی 62 ساله در این شهر به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی از طریق جاسوسی به نفع کشور متخاصم به تحمل 10 سال زندان محکوم شد. قاضی حسن حیدری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این متهم که از مدت‌ها قبل به صورت نامحسوس توسط اداره اطلاعات خراسان رضوی زیر نظر بود، پنج ماه پیش دستگیر شد.

خراسان

 پرداخت سود به حساب های دانشگاهی ممنوع شد


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد مسئول به همه وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات دولتی، تاکید شده است از آنجایی که دانشگاه های دولتی و مراکز آموزش عالی مشمول مفاد دستورالعمل نگهداری انواع حساب های دولتی می باشند، افتتاح حساب و نگهداری سپرده سرمایه گذاری مدت دار از جمله حساب های دو منظوره توسط بانک ها و موسسات اعتباری، برای این مراکز علمی فاقد مجوز و اعطای سود به این سپرده ها اکیدا ممنوع است.
 
وضعیت اسف بار فرزندان ایرانی با پدران خارجی


بر اساس گزارش یکی از اعضای کابینه به تعدادی از مسئولان اجرایی، اعلام شده است در حال حاضر اکثر فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی از کلیه حقوق اجتماعی خود مثل داشتن ‏شناسنامه، حق ‏تحصیل و بهداشت و سایر حقوق اولیه محرومند و تقریبا تمام این کودکان ضمن نداشتن هویت رسمی، در شرایط فقر به سر برده و در معرض انواع آسیب‏ های اجتماعی قرار دارند و متاسفانه، آیین نامه های قانونی نیز در اکثر مصادیق مسکوت مانده است .

 آرمان

 
اتمام بررسی لغو سخنرانی مطهری

شنیده شد که رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها از اتمام روند بررسی ماجرای لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد و نهایی شدن گزارش آن خبر داد. ابوالفضل ابوترابی اظهار کرد: پس از جلسات مختلف با مسئولان مرتبط با این حادثه در استان خراسان و بررسی‌های لازم کارشناسی در این خصوص گزارش نهایی حاصل از این بررسی‌ها تدوین و آماده ارسال به کمیسیون شوراها شده است. وی افزود:‌ قرائت و یا عدم قرائت این گزارش در صحن مجلس و در جلسات علنی و غیرعلنی منوط به تصمیم کمیسیون و هیات رئیسه است و احتمالا طی هفته آینده این گزارش در کمیسیون بررسی خواهد شد. در پی لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال جاری رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون شوراها را مسئول پیگیری این حادثه کرد و در کمیسیون نیز سه نفر از اعضا برای تهیه گزارش انتخاب شدند.

محکومیت یک جاسوس به ۱۰سال زندان

شنیده شد که سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: فردی ۶۲ ساله در این شهر به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی از طریق جاسوسی به نفع کشور متخاصم به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد.

قاضی حسن حیدری افزود: این متهم که از مدت ها قبل به صورت نامحسوس توسط اداره اطلاعات خراسان رضوی زیر نظر بود، پنج ماه پیش دستگیر شد. وی ادامه داد: براساس تحقیقات و پیاده‌سازی اطلاعاتی که وی در اختیار یک کشور عرب قرار داده بود موضوع جاسوسی‌اش تفهیم اتهام شد.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: این فرد که سابقه جاسوسی برای کشور دیگری را نیز در پرونده خود دارد، به بهانه گرفتن رواید حج، جذب سرویس جاسوسی بیگانه شده بود. وی افزود: این سرویس جاسوسی محورهای مورد نیاز را برای جمع آوری اطلاعات در اختیار این فرد قرار داده بود و متهم آنها را جمع آوری می کرد.

ناکامی دزدان دریایی

شنیده شد که در ورودی تنگه باب المندب تعداد ۱۱ فروند قایق تندرو دزدان دریایی سومالیایی که با پول‌های باد آورده خریداری شده‌اند، قصد تعرض به کشتی تجاری ایران را داشتند که با حضور به موقع تکاوران ناوگروه ۴۴ نداجا متواری شدند. متاسفانه این دزدها با پول‌های باد آورده و کلانی که با دزدی کشتی‌های تجاری و نفتکش بقیه کشورها به دست آورده‌اند توانسته‌اند برای خود قایق‌های بزرگ سوخت رسانی و پشتیبانی تهیه کنند و به مسیرهای دورتر از ساحل خود رفته و کشتی‌ها را بربایند.

گفتنی است، ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن الوند و ناوپشتیبانی رزمی بوشهر از ۱۵ مهر ماه به ماموریت اعزام شده است و ۱۵ اسفند از ماموریت باز می‌گردد و در منطقه یک امامت نداجا پهلو می‌گیرد که این ماموریت پنج ماهه یک رکود محسوب می‌شود.

منتقد IPC تبرئه شد

شنیده شد که نماینده ایذه و باغملک از تبرئه شدن خود از شکایتی که وزیر نفت از وی به هیات نظارت واصل کرده بود، خبر داد. هدایت‌ا... خادمی با اشاره به شکایت وزارت نفت از خود به دلیل اظهاراتی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی IPC گفت: به درخواست هیات رئیسه مجلس در جلسه اخیرهیات نظارت بر رفتار نمایندگان شرکت کردم. وی ادامه داد: شکایتنامه وزارت نفت با امضای شجاع الدین بازرگانی، معاون پارلمانی وزیر نفت در جلسه قرائت شد و بنده نیز اظهارات دفاعیه خود را بیان کردم. نماینده مردم ایذه و باغملک تصریح کرد: پس از استماع دفاعیات بنده هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بنده را از این اتهام تبرئه کرد و اظهارات مطرح شده را در چارچوب ایفای وظایف نمایندگی دانست.

شرمساری خوزستان برای کیست؟

شنیده شد که محسن چاوشی خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ در فضای مجازی برای خوزستان و مشکلاتی که برای این دیار پیش آمده‌است نوشت: بحث و موضوع خوزستان، آنقدر تکراری شده و آلوده به اغراض مختلف سیاسی و... که آدم نمی‌داند واقعا چه بگوید. خوزستان اما یک مساله سیاسی نیست. یک مساله انسانی است و انسان را مدام نمی‌شود با سیاست و جناح‌بازی‌های مغرضانه فدا کرد. حال خوزستان خوب نیست. یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور، این‌طور باشد شرمساری‌اش برای کیست؟ با مقصرجلوه دادن این یا آن، دردی از تن خوزستان رنجور و مهجور، مظلوم و سربلند اما مغرور کم می‌شود؟ نه.

اعتراض به حجاب وزرای زن سوئدی درتهران

شنیده شد که یک نهاد حقوق بشری در سوئیس با صدور بیانیه ای از حجاب به سر کردن وزرای زن سوئدی در هیات همراه نخست وزیر سوئد در تهران، انتقاد کرده است. عصر ایران نوشت؛ سازمان غیر دولتی«دیده‌بان ملل متحد» که خود را گروهی غیر انتفاعی در امر ترویج حقوق بشر می داند و مقر آن در شهر ژنو سوئیس است، با صدور بیانیه‌ای به حجاب گذاشتن وزرای زن کابینه کشوری که خود را نخستین کابینه «فمنیست» جهان معرفی کرده، اعتراض کرده است.

تعطیلی متروی شیراز بدون اطلاع قبلی!

شنیده شد که سازمان قطار شهری شیراز بدون اطلاع‌رسانی قبلی خدمت‌رسانی خود در دوشنبه بارانی را متوقف کرد. الف نوشت؛ در روزی که انتظار می‌رفت برای کاهش تردد خودروهای شخصی وسائل حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی بهتری داشته باشند، مترو در این شهر تعطیل بود. تعطیلی مترو در شیراز هم‌زمان با نخستین بارندگی جدی در سه سال اخیر این شائبه را نزد شهروندان ایجاد کرد که در روزهای آینده هم بارندگی مانع استفاده از این امکان حمل و نقلی باشد.

غول برره در کنار احمدی نژاد

شنیده شد که احمد ایراندوست بازیگر سینما و تلویزیون عکس یادگاری خود را با محمود احمدی نژاد در اینستاگرام منتشر کرد. این بازیگر که سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی مانند غول در«شب‌های برره» را دارد در توضیح عکس نوشت: «هم اکنون در خدمت برادر عزیزم دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران...درد دل مردم خوزستان را به ایشان رساندم.»

جریان‌های سیاسی نباید ائتلاف کنند

شنیده شد که مشاور رهبری در مورد ضرورت آشتی و اتحاد ملی گفت: اکنون بین مردم اتحاد وجود دارد و بین گروه‌های سیاسی نباید ائتلاف باشد. گروه‌های سیاسی محل بحث است.سردارحسن فیروزآبادی در مورد ضرورت وجود اتحاد ملی و آشتی ملی افزود: به نظر من الان هم اتحاد ملی و آشتی ملی وجود دارد و حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن نشانه همین مساله بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرمساری خوزستان برای کیست؟/ سرنخ «آشتی ملی» به نهضت آزادی رسید/ منتقد IPC تبرئه شد/ محکومیت یک جاسوس در مشهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..