تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آجر کدگذاری شعر و نقاشی بنا و معمار است

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری افتتاحیه همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران که امروز در فرهنگستان هنر برگزار شد؛ علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر گفت: فردوسی معمار سخن است؛ چه بسیار بزرگانی که معمار نقاشی و خط و هنرهای دیگر بوده‌اند. ما اینجا در حضور بزرگانی هستیم که زبان معماران بین‌النهرین و شوش را ترجمه می‌کنند.
 
وی افزود: ما در دنیای معنی زندگی می‌کنیم و همه صورت‌ها در درون خود معانی دقیقی دارند که این جشنواره به عنوان آجر قدمی برای گشایش این رمزها و رازهاست.
 
رئیس فرهنگستان هنر اظهار داشت: آجر در حقیقت حروفی است که بنا و معمار با آن شعر و نقاشی خود را کدگذاری می‌کنند و آجر را باید ارجمند دانست.
 
وی تصریح کرد: بنایان می‌دانند که آجر قرمز مناسب بناهایی است که کمتر رطوبت در آن می‌رود و استفاده آجر قرمز در هند نشانه این است که در آن سرزمین به دلیل بارندگی باید از نوع خاصی از آجر استفاده شود.
 
همچنین؛ حسین زمرشیدی، عضو هیأت علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران و دریافت‌کننده نشان همای هنر در بخش دیگری از این مراسم گفت: دنیا به معماری ایران افتخار می‌کند و دنیایی ارزش برای هنر بی‌همتای ایران آفریده شد و ما به آن افتخار می‌کنیم.
 
وی افزود: آجر مصالح لاینفک ساختمان بوده، هست و خواهد بود.
 
این عضو هیأت علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران اظهار داشت: آجر کلمه بابلی است و در هزاره چهارم قبل از میلاد در ایران ساخته شده است.
 
وی تصریح کرد: اگرچه دوستان ما در نوشته هایشان از تخت جمشید فاصله می‌گیرند، ولی باید بدانند که آجر به کار رفته در این بنا از اسطوره های باستان سخن می‌گوید.
 
این عضو هیأت علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران افزود: آثار معماری ما ارزش جهانی دارد اما خوابیده است. مسئولان ما بلندمرتبه سازی‌هایی می‌کنند که کاش در دل بافت‌های قدیم این کار را می‌کردند.
 
زمرشیدی گفت: باید مصوب شود که همه شهرداری‌ها با یکی دو درصد از  متراکم‌سازی‌ها به افرادی که بنای معماری اسلامی بنا می‌کنند، جایزه بدهند.
 
عبدالمهدی مستکین، مدیر فرهنگی یونسکو در بخش دیگری از این مراسم گفت: معماران ما فرهنگی ترین افراد هستند و هر آجری بخشی از هویت ما است و عجبا که نظامی در این مورد به ما هشدار می‌دهد.
 
وی افزود: ما از خاکیم و به خاک بازمی‌گردیم و آجر هم از خاک است.
 
مدیر فرهنگی یونسکو اظهار داشت: باید قدر عظمت بالنده معماری ایران را شناخت و معماری که خاک و تراب را بشناسد، میتواند ارزش خاک را بشناسد و  هر معماری که خداجو باشد اثرش خدای گونه می‌شود.

گفتنی است؛ در این مراسم از مهدی آذرنگ، ماشاءالله باباییان، رحمت الله رضایت، امرالله سیرجانیان، ابوالفضل شهدوست، محمد صادقیه، واله عبادی، محمد پاک نژاد، حسین معماریان و محمدحسین نمکی نسب تقدیر شد.
 
همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس بناهای آجری در گالری صبای فرهنگستان هنر افتتاح شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آجر کدگذاری شعر و نقاشی بنا و معمار است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..